• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Australia-Japan Comparative Study on Globalized School Management: Focusing on IB School

Research Project

Project/Area Number 19K02672
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sato Hiroshi  筑波大学, 人間系, 教授 (80323228)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords校長 / リーダーシップ / 学校マネジメント / グローバル化 / 国際バカロレア / 教育の国際化 / 日本 / オーストラリア / IB認定校 / 国際比較研究 / IBコーディネーター / 校長のリーダーシップ / グローバル化と学校
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、グローバル化された学校におけるマネジメントのあり方を、日本とオーストラリアの比較分析を通して解明することである。この目的を達成するために、各年度において事例研究を行い、校長のリーダーシップ等に関する共通点を抽出する。そして、「グローバル学校マネジメント」のモデルの開発を試みる。本研究では、公立学校と私立学校の双方を対象として、各事例校を精緻に調査し、研究を遂行する予定である。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to elucidate the nature of management in globalized schools through a comparative analysis between Japan and Australia. In this study, schools that are promoting the internationalization of education were surveyed and analyzed, including IB accredited schools as targets. The following can be said to summarize the results. First, principals of the globalized schools were desirous of fostering an international mindset in their children. Second, the principals emphasized trust with the teaching staff and exercised distributed leadership over each teacher. Third, the principal promoted leadership for classroom improvement. Fourth, the role of the IB coordinator was very significant in the IB accredited schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化された学校のマネジメントにどのような特徴があるかは、これまでの教育学、教育経営学等であまり論究されてこなかった。本研究は、このようなオリジナリティのある主題に取り組み、一定の知見を提示したため、学術的な意義があると考えられる。今後、学校のグローバル化は進んで行くと思われる。それは、児童生徒の属性の観点のみならず、教育内容の観点や、教員や校長の資質能力の観点から推測される。このような状況において、本研究は、校長のマネジメントの在り方を提示した。このような知見は、将来の校長研修や校長の専門的力量の在り方を考える際に示唆的であり、社会的な意義を有すると指摘できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Nottingham(英国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] East China Normal University(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Monash University(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Successful Leadership by a Japanese High School Principal: A Case Study2023

    • Author(s)
      Hiroshi Sato
    • Journal Title

      Global Perspectives on Education Research (World Education Research Association)

      Volume: Ⅱ Pages: 196-216

    • DOI

      10.4324/9781003147145-12

    • ISBN
      9781003147145
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポスト/ウイズコロナの教育経営はどうなっていくのか ―公立学校の事例研究から考える―2021

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 63 Pages: 126-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランドの学校管理職スタンダード― 各国の特徴と日本の課題―2021

    • Author(s)
      佐藤 博志; 植田みどり; 貞広斎子; 末冨芳; 高橋望; 照屋翔大; 西野倫世
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 63 Pages: 170-181

    • NAID

      40022639143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] オーストラリアの後期中等教育修了資格試験制度―大学入試の観点をふまえた国際比較を通して―2021

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Organizer
      オセアニア教育学会第25回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校の経営プロセスに関する事例研究―IB認定校の前史と「集合的記憶」―2020

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Organizer
      日本国際バカロレア教育学会第5回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] クリエイティブな教師 ―社会の変容と新しい教師の専門性をめぐって―2020

    • Author(s)
      佐藤博志
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] School Governance in Global Contexts: Trends, Challenges and Practices (Education Governance and Principal Leadership in Japan, Book Chapter)2022

    • Author(s)
      Hiroshi Sato
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi