A Developmental Research about Fostering Non-cognitive Abilities in Living Environment Studies
Project/Area Number |
19K02704
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
NAKANO SHINJI 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90314062)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 智 愛知淑徳大学, 文学部, 准教授 (00619306)
金津 琢哉 東海学園大学, 教育学部, 教授 (20633522)
神谷 裕子 東海学院大学, 人間関係学部, 講師(移行) (70826669)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 生活科 / 非認知的な能力 / 社会情動的スキル / 社会性と情動の学習(SEL) / 総合的な学習 / 社会性と情動の学習 / 知性 / 非認知的能力 / スタートカリキュラム / 指導事例 / 非認知的な能力の育成 / モデルプラン / 開発的研究 |
Outline of Research at the Start |
生活科は、幼児教育から小学校教育への接続・発展を図ることを目指し、具体的な活動を通して思考する発達的特性のある低学年児童の心身の発達段階を踏まえ、直接体験を重視した学習を展開し、意欲的に学習や生活ができるようにするという趣旨のもと、平成元年の学習指導要領において誕生した。よき生活者として求められる資質や能力を育て、自立への基礎を養う教科であり、非認知的能力の育成にとっても重要な教科である。それゆえ、本研究では、非認知的能力に関する国内外の心理学的、教育学的な研究成果の考察を踏まえた上で、非認知的能力を育成するための生活科における指導法と評価方法を解明し、それらを用いたモデルプランを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
Based on the analysis and consideration of domestic and international psychological and pedagogical proceeding research results on noncognitive competencies, this study figured out teaching and evaluation methods for the development of noncognitive competencies in learning activities of Living Environment Studies, and proposed unit plans and lesson plans using these methods. We also developed model plans for Living Environment Studies. We presented the results of this study at academic conferences, wrote academic papers and compiled our papers into a book, and utilized them not only in university and graduate school classes which we teach, but also at in-service teacher training in each school and education center of prefectures that we worked as an instructor.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、近年、幼児教育で急速に関心が高まっている非認知的な能力・性質に着目し、生活科において非認知的な能力を育成する開発的な研究を行った。本研究は、幼児教育と小学校教育を接続・発展させる中核な教科として重視され期待されている生活科の理論と実践において極めて重要である。また、本研究の成果を大学と大学院の授業、現職教員の校内研修、および、教育センターの研修等でも活用した。それゆえ社会的意義も大きい。
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Report
(5 results)
Research Products
(25 results)