• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on design support for science lessons aimed at constructing deep scientific concepts for children

Research Project

Project/Area Number 19K02713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

ONOSE Rinnya  国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教授・学習プロセスマップ / 構成主義 / 素朴概念 / 教員養成・育成 / 理科授業デザイン / 教授・学習過程 / 理科教授・学習プロセスマップ / 理科授業デザインシート / 教員研修 / 教員養成 / 理科 / 教員育成
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、子どもがより深く科学概念を理解し、汎用的に活用できる知識を獲得する為の理科授業デザインの視点を導出することであり、以下の段階で進める。
「理科授業デザインシート開発準備」の段階:授業分析から、授業デザインの視点を抽出。子どもの素朴な考えと科学的な考えの特定及び評価法について検討し、子どもの概念変容を促進する教師の活動に関する知見を収集する。これらを理科授業デザインシート(以下,シートと記す)に結実させる。
「実践的検討」の段階:シートを使った授業構想と実践を行い、データを収集。分析と同時にシートを改良する。シートを教員養成及び現職教員の育成研修等に活用して有効性を評価する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was "to derive the perspective of theory or lesson design for children to understand scientific concepts more deeply and to acquire knowledge that can be used for general purposes." The results were embodied in the development of a science teaching/learning process map (hereafter referred to as process map).
In this research, the developed process map is used to support the design of science lessons for incumbent teachers (training for class practice and improvement of teaching skills), to support the design of science lessons in the teacher training course, and to teach in the comprehensive study period in junior high schools. We applied it in the design stage and verified its usefulness. As a result, incumbent teachers and students supported the use of process maps, and the usefulness of children's scientific concept construction was also shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

全ての子どもの学力を高めていくことが国際的に大きな課題となっている。また、その担い手である教員の資質・能力の向上を目指した教師教育改革が世界的な潮流となっている。一方、子どもが獲得すべき知識には、初めて遭遇する課題でも柔軟に適用できる汎用的な知識を身につけることが求められている。このような社会的要請や、子どもが獲得すべき知識(コンピテンシー)を勘案すると、教師に求められることは、「子どもがより深く科学概念を理解し、汎用的に活用できる知識を獲得するための授業をデザインすること」である。本研究は、こうした視点のもと、より良い授業をデザインの具体的な方法論を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 子どもが意欲的に取り組む理科教授・学習プロセスの実践的検討2023

    • Author(s)
      小野瀬倫也・髙松大地・松田夏佳・桑田萌々香・木村妃和
    • Journal Title

      初等教育論集

      Volume: 24 Pages: 75-85

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教授・学習プロセスマップによる理科講座学習の授業デザイン2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也・加地拓心・渡邉夏初・出沖優太
    • Journal Title

      初等教育論集

      Volume: 23 Pages: 13-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科教授・学習プロセスマップの改良とその活用による理科授業支援2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      国士舘人文科学論集

      Volume: 3 Pages: 30-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教授・学習プロセスマップの改良とその活用による理科授業デザイン支援2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      国士舘人文科学論集

      Volume: 3 Pages: 30-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Children’s Naive Conception of Sound and Lesson Design2021

    • Author(s)
      石川正明,小野瀬倫也,佐藤寛之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 37-48

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20008

    • NAID

      130008069563

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 認知的・社会情動的スキルを組み込んだ理科学習評価モデルの検討2021

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 20 Pages: 15-27

    • NAID

      40022551419

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教授・学習プロセスマップによる総合的な学習の時間の授業デザイン2021

    • Author(s)
      小野瀬倫也・荒木奇跡・高木麻夕子・櫻井優樹
    • Journal Title

      初等教育論集

      Volume: 22 Pages: 34-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on Support for Science Class Design Using a Teaching/Learning Process Map: Based on an Analysis of Reflection on Learning Instruction Plan by Teacher Candidates2020

    • Author(s)
      小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 67-81

    • DOI

      10.11639/sjst.sp19005

    • NAID

      130007882733

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの深い科学概念理解を志向した理科授業デザインに関する考察2020

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Journal Title

      初等教育論集

      Volume: 第21号 Pages: 12-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科における「学びに向かう力」の背景と実践に向けた課題についての考察2020

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也
    • Journal Title

      国士舘人文科学論集

      Volume: 創刊号 Pages: 2-28

    • NAID

      120006850797

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理科学習で子どもが受容すべきと考えた情報とその選択の根拠に関する研究2019

    • Author(s)
      佐藤寛之・松尾健一・小野瀬倫也
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: Vol.60,No.2 Pages: 361-374

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 子どもの主体的学びを志向した理科教授・学習プロセスの検討2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也・高松大地・木村妃和・松田夏佳・桑田萌々香
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの科学概念への発展を志向した教授・学習モデルの検討2022

    • Author(s)
      岸野はるか・小野瀬倫也
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習評価モデルを援用した授業デザインの視点2022

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもが意欲的に取り組む理科教授・学習プロセスの実践的検討2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也・木村妃和・松田夏佳・髙松大地・桑田萌々香
    • Organizer
      日本教科教育学会第48回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 形成的評価~指導と評価の一体化も含めて~2022

    • Author(s)
      小野瀬倫也
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習評価モデルを援用した授業デザインの検討2022

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習評価モデルによる理科授業デザインの実践的検証2021

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教授・学習プロセスマップを用いた理科授業デザイン支援の研究2020

    • Author(s)
      小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの「音」に対する素朴概念から立ち上げる理科授業2020

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの「音」に対する素朴概念の発展を志向した授業デザイン2020

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの科学的思考力を高める理科授業デザインに関する研究2019

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的スキルの育成を志向した理科授業デザインに関する研究2019

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回関東支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの科学的思考力を高める理科授業デザインの視点2019

    • Author(s)
      石川正明・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi