Project/Area Number |
19K02733
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
BANDO TETSUYA 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (50802998)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森山 潤 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
掛川 淳一 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90403310)
世良 啓太 奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (30802243)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 情報セキュリティ / 小学校プログラミング教育 / 情報教育 / 情報活用能力 / 教師教育 / 情報セキュリティ意識 / 小学校 / プログラミング / シラバス / Scratch / パスワードの安全性 / プログラミング教育 / 情報の科学的な理解 / 研修 |
Outline of Research at the Start |
情報通信技術の進展に伴い、情報セキュリティに関する教育の充実は喫緊の課題である。従来の情報モラル・情報セキュリティ教育では「してはいけない」ことを一方通行的による対症療法的な指導に重きが置かれていたために、情報の科学的な理解の育成を目指した効果的な教育実践の蓄積は少ない。情報セキュリティに関する情報の科学的な理解を図るために、学習者が情報通信技術の仕組みを実体験できるプログラミングを取り入れた学習が有効であると考えられる。本研究は情報セキュリティの意識を高める小学校プログラミング教育実践の開発と小学校教員向けの研修プログラムの構築を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop and evaluate information security teaching materials, practical lessons, and training programs for teachers, focusing on fostering scientific understanding of information through programming at the elementary school level. After assessing the current state of learners, information security materials were developed using Scratch, targeting themes such as data leakage, authentication, and unauthorized access. Trial initiatives were conducted with both elementary school students and teachers to evaluate the effectiveness of these materials. The analysis revealed that the use of programming-based information security materials is effective in enhancing understanding and interest in information security knowledge. This study suggests that these efforts can contribute to improving information security education at the elementary school level.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、小学校段階での情報セキュリティ教育におけるプログラミングの活用方法を示した点にある。具体的な教材開発とその効果検証を通じて、情報セキュリティにおける情報の科学的理解を促進する教育手法の有効性を明らかにした。さらに、プログラミングを取り入れることで情報セキュリティ教育の充実だけでなく、小学校プログラミング教育の充実にも寄与する可能性が示唆された。また,社会的意義としては、早期教育を通じて子供たちのセキュリティ意識を高め、安全な情報社会の構築に貢献することが期待される。これにより、次世代のデジタルリテラシー向上にも寄与すると考えられる。
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