• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of material cycling learning materials to complete the cycle from food waste composting to crop cultivation within one academic year

Research Project

Project/Area Number 19K02764
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Asano Yoki  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (30437941)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsコンポスト / 物質循環 / 総合学習 / 生物検定 / 環境教育 / 教材 / 総合的な学習の時間 / 生物検定法 / 実践 / 教育効果 / 攪拌 / 腐熟度 / 未熟
Outline of Research at the Start

小学校の総合的な学習の時間を対象とし,生ごみをコンポスト化(堆肥化)により処理し,その堆肥を用いて野菜を栽培する学習を,専門家のサポートなくして1学年で完結できるような物質循環学習教材を開発する。
そのため,①子ども主体の管理による一大失敗要因である悪臭の予防技術を開発し,②教師の負担を軽減するための夏休みの管理作業の省力化方法を明らかにし,③専門家の勘の代替として,小学生でもできるコンポストの簡易評価法を開発し,④「不良コンポストによる栽培」に着目した生育阻害発生条件を解明し,さらに⑤専門家不在でも実践可能で,子ども主体・教科横断的な物質循環学習教材を開発する。

Outline of Final Research Achievements

(1)Odor Prevention Techniques and Simplified Composting Evaluation for Elementary Students: We established preventive methods using a mixture of Alpinia zerumbet or wild grass. Additionally, we demonstrated that teacher management during summer vacation can be minimized. (2)Simplified Composting Assessment Method: We developed an evaluation method that combines seedling cultivation with compost testing, which is feasible even for elementary school students. (3)Identifying Conditions for Compost Deterioration and Failures in Crop Cultivation: We investigated the conditions under which compost quality deteriorates and identified failure conditions during crop cultivation using suboptimal compost. (4)Development of Cross-Disciplinary Material Cycling Learning Materials: We created a manual for children regarding composting and cultivation. For teachers, we prepared an annual program, each lesson plans, questioning strategies, worksheets, and handouts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、食料生産に関わる物質循環型社会の構築が喫緊の課題であるとの認識のもと、1学年の間に「給食残飯のコンポスト化⇒製造したコンポストを用いた栽培⇒収穫⇒調理・食事」の一連の活動を通して、物質循環を体験的に学習する教育プログラムを確立し提案することを目的とした。これらの活動を学校現場で実践するために必要な様々なコンポスト化条件および栽培条件を明らかにし、また小学生でもできる簡易評価法を開発した成果は学術的にも社会的にも意義深い。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 Other

All Presentation (1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] 小中学校現場で実施可能なコンポストの簡易品質評価法の開発 ~検定植物の初期成育による評価~2023

    • Author(s)
      浅野陽樹,野添項太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第66回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 鹿児島大学SDGs特設サイト 取組事例:生ごみを肥料化し作物を栽培する物質循環学習教材の開発

    • URL

      https://sdgs.kuas.kagoshima-u.ac.jp/example/495/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 鹿児島大学教育学部公式Youtubeチャンネル:「小中学校の教材開発が熱い!」

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=yVKAhQ7T4f0

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi