• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Language Activities that Integrate Programming Thinking and Art Thinking

Research Project

Project/Area Number 19K02820
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

WATANABE TETSUO  立教大学, 文学部, 教授 (40440086)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山名 淳  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (80240050)
勢力 尚雅  日本大学, 理工学部, 教授 (80459859)
柴山 英樹  日本大学, 理工学部, 教授 (60439007)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプログラミング的思考 / アート的思考 / 言語活動 / ティンカリング / 詩的な言葉 / 経験の貧困 / 哲学する / 探究的な学び / ブリコラージュ / 演劇 / 言語教育 / 霊性 / もう一つの「論理」 / メディアアート / プログラミング教育 / メディア・アート
Outline of Research at the Start

本研究は、現在「プログラミング的思考」を育もうとする研究書の多くで論じられる、自分の意図通りになるよう、フローチャートなどで論理を構築する営為だけでは見逃される、アート的な「遊び」の要素、そして「遊び」から事後的に創られる「論理」の重要性を明らかにするものである。そのために、欧米の先行論、メディアアート、東井義雄、哲学対話、「原爆の絵」プロジェクトなどのケースが考察される。これにより、「虚構に遊ぶ」思考法を組み込むことが、学習者固有の「論理的思考」が育まれることを示し、「アート的思考」と「プログラミング的思考」の統合が、いかような言語活動によってなされるかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In fiscal 2020, programming education became compulsory, which intensified the trend toward training "logical thinking". "Logical thinking" only shows the role of words in conveying things to people in an easy-to-understand manner. In this study, we focused on another aspect of language, "artistic thinking" which is a trigger for developing a new way of looking at things, and examined how to learn words by comprehensively considering both "programming thinking" and "artistic thinking". As a result, we were able to derive that there are hints of integration in "drama" or "theatrical communication".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「アート的思考」が導く、惰性化した現実を新鮮なものとして捉え直す要素としての言葉の側面に注目したものであり、今日の教育が求めている「主体的・対話的で深い学び」を批判的の捉え直す可能性を有している。分かり易い言葉によるコミュニケーションだけで対話は深まらない、詩的な言葉を翻訳し合うことによっても対話は深まるし、そのような対話をどのように教室で実現するかを考えなければならないが、本研究はこうした問いに示唆を与えるという意味で、大きな社会的意義をもっている。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 情報活用能力の育成を目指した指導法に関する一考察:「探究における情報活用」や「情報モラル」をめぐる議論に着目して2022

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室『教職研究・実践紀要』

      Volume: 5 Pages: 17-27

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育のあり方をめぐって:ティンカリングのすすめ2022

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      『教職研修』

      Volume: 595 Pages: 108-109

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 西田哲学の系譜としての島木赤彦と金原省吾:「純粋経験」と言語のジレンマに注目して2021

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 64 Pages: 305-320

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポスト・コロナ時代の『授業』のあり方に関する一考察:『オンライン授業』や『個別最適化』に関する議論を通じて2021

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      教職研究・実践紀要

      Volume: 4 Pages: 80-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 英米ヴァルドルフ教育における言語教育の一側面:バーフィールドの言語思想に着目して2020

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室彙報

      Volume: 108 Pages: 23-34

    • NAID

      40022256030

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 『言葉とアートをつなぐ教育思想』の編者自身による再読と続編の一構想2020

    • Author(s)
      勢力尚雅, 渡辺哲男
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 240-243

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「プログラミング的思考」が見落とす「論理」と近代化に対する態度:鈴木大拙とその系譜としての志村ふくみをてがかりとして2020

    • Author(s)
      渡辺哲男
    • Journal Title

      立教大学教育学科研究年報

      Volume: 63 Pages: 103-126

    • NAID

      120006846415

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] AI時代におけるキャリア教室の在り方に関する一考察:キャリア教育の諸問題をめぐる議論に着目して2020

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      教職研究・実践紀要

      Volume: 3 Pages: 19-30

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代仏教と教育をめぐる学説史的研究・序説2019

    • Author(s)
      眞壁宏幹、渡辺哲男、田中潤一、山本正身
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 146-151

    • NAID

      130007903802

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 言葉とアートをつなぐ教育思想:「詩的な言葉」「想像力」「記憶」を手がかりとして2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、柴山英樹、山名淳
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 119 Pages: 134-139

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ポップカルチャーの教育思想Ⅱ2021

    • Author(s)
      渡辺哲男, 小山裕樹, 間篠剛留, 田中智輝, 古仲素子, 村松灯, 山本一生
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会コロキウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 伝達と創造:「原爆の絵」プロジェクトを通して想起と創造を考える2021

    • Author(s)
      山名淳, 小野文生, 古波藏香, 濱本潤毅, 久島怜, 一ノ間照美, 岡田友梨, 川﨑あすか
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会コロキウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代仏教と教育をめぐる学説史的研究Ⅱ2020

    • Author(s)
      眞壁宏幹, 渡辺哲男, マイケル・コンウェイ, 深田愛乃, 田中潤一, 山本正身
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科教育と基礎教育学の対話の試み:教育心理学・教育社会学の若手研究者を迎えて2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、石本啓一郎、粕谷圭佑
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第136回茨城大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ポップカルチャーの教育思想2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、小山裕樹、間篠剛留、田中智輝
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会コロキウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] パトスと人間形成2021

    • Author(s)
      小野文生, 岡部美香, 山名淳
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る小学校国語科教育研究2020

    • Author(s)
      山元隆春、難波博孝、村上呂里、藤森裕治、水戸部修治、達富洋二、寺井正憲、三浦和尚、成田信子、熊谷芳郎、佐野比呂己、上谷順三郎、幾田伸司、原田義則、住田勝、山室和也、長岡由紀、中村和弘、幸坂健太郎、渡辺哲男他
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi