• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Materials Using Mokuiku in Childcare and Educational Practices for the Cooperation between Kindergarten and Primary School Education

Research Project

Project/Area Number 19K02821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

YANO Makoto  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00369472)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)
吉津 晶子  熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (60350568)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords木育 / 造形ワークショップ / 幼小連携 / オンデマンド動画 / 実践教材 / オンライン動画 / 保育者養成 / 教材開発 / 造形活動 / コミュニケーション能力
Outline of Research at the Start

本研究は,実際の保育現場において,具体的に自然に触れ,かかわり,つくることを目的とした「木育」による造形教材の開発を中心に,子ども及び保育者の感性を高め,コミュニケーション能力を育みながら,小学校における図工を中心とした合科的・関連的な学習,環境構成等の工夫を考慮し,幼児期の終わりまでに育まれた資質・能力を各教科等の特質に応じた学びへとつなげる。その実現に必要な内容の造形理解と「木育」による実践を教材集としてまとめることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop teaching materials using the formative arts based on mokuiku in actual childcare settings which foster sensibilities and communication skills of children and child carers and also apply the qualities and abilities nurtured by the end of early childhood to interdisciplinary and interrelated learning centered around the art class at primary school. As a result, new learning possibilities were achieved through teaching materials that bridge nursery and primary schools such as examining communication with others through art works and making materials for mokuiku through on-demand streaming of activities allowing face-to-face community cooperation activities. Videos of these practices were released on the “Wakuwaku Caravan Channel”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における研究結果は,これからの保育者養成校で学ぶ学生や保育・小学校の現職教員の再教育(リカレント)への教育的資源として活用されることが考えられる。また,この「木育」による幼小連携を意識した教材の開発を通して,幼児期の終わりまでに育まれた資質・能力を各教科等の特質に応じた学びにつなげ,子どもが新たな感性を育み,コミュニケーション能力を育成するといった造形教材への応用としての可能性が考えられ,幼児と保育者,児童と教員,地域住民,行政といった子育て支援に対する支援活動との関連としての研究に広がりうると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (6 results) Presentation (4 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教員養成課程における「感覚をつなぐ表現活動」の試みⅡー「保育内容演習(表現)」での音楽と造形を統合させた実践から-2023

    • Author(s)
      岡林典子、矢野真
    • Journal Title

      京都女子大学 教職支援センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 57-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼小連携のための保育・教育実践における木育教材の開発Ⅲ -オンデマンドを用いた教材の研究2022

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二、吉津晶子
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」第18号

      Volume: 18 Pages: 131-142

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程における「感覚をつなぐ表現活動」の試み─本学児童学科の「保育内容演習(表現)」の授業内容から-2022

    • Author(s)
      岡林典子、矢野真
    • Journal Title

      京都女子大学「教職支援センター研究紀要」

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「幼小連携のための保育・教育実践における木育教材の開発Ⅱ ―保育者を中心としたアンケート調査の結果から―」2021

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」第17号

      Volume: 17 Pages: 171-181

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「幼小連携のための保育・教職実践における木育教材の開発Ⅰ -「木育」による造形ワークショップの有効性-」2021

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Journal Title

      大学造形美術教育研究第19号

      Volume: 19 Pages: 80-83

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「地域連携を通した木育教材の開発-木育ワークショップに参加した学生の学びから-」2020

    • Author(s)
      矢野 真・田爪宏二
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16号 Pages: 133-140

    • NAID

      120006848652

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 木育教材を活用した地域連携2023

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二、吉津晶子
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼小連携のための保育・教育実践における木育教材の開発Ⅲ ―オンラインを用いた教材の検討―2022

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二、吉津晶子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小連携のための保育・教職実践における木育教材の開発Ⅰ2021

    • Author(s)
      矢野真、田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「人と地域を結ぶ木育」2019

    • Author(s)
      矢野 真
    • Organizer
      日本世代間交流学会 第10回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『子どもの姿からはじめる領域・表現』2021

    • Author(s)
      監修:秋田喜代美 三宅茂夫、編:淺野卓司、執筆:五十嵐睦美、矢野真、他11名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      株式会社みらい
    • ISBN
      9784860155384
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『よくわかる児童文化』2020

    • Author(s)
      編著:川勝泰介、執筆:浅岡靖央、生駒幸子、矢野真 他20名
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • ISBN
      9784623090709
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『保育に役立つ0・1・2歳の手作りおもちゃ』2019

    • Author(s)
      矢野 真
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      成美堂出版
    • ISBN
      9784415326344
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 「ワクワクキャラバンちゃんねる」

    • URL

      https://www.youtube.com/@user-jm3fp2hv9p

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi