• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multi-grade Curriculum Development of Workshop-style Topic Units for a Social Studies Course Based on Core Concepts and Dialogue Skills

Research Project

Project/Area Number 19K02831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

EMA Fumiaki  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (20232978)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育学 / 社会科教育 / ワークショップ型授業 / 中核概念 / 対話スキル / カリキュラム / 多学年 / 汎用的な資質・能力
Outline of Research at the Start

本研究は次の2つのことを目指している。
第一に、中核概念と対話スキルを組み合わせた社会科のワークショップ型授業単元を開発することで、活動中心の授業を、概念を活用する水準に引き上げることである。ここで中核概念とは、例えば、環境負荷、公正などを指す。対話スキルとは、説得、交渉、探究、熟考の4つのスキルである。
第二に、それらの単元を配列した多学年のカリキュラムを開発することで、社会科に本質的な「見方・考え方」を学習者に育成することである。一見、異なって見える単元内容であっても、学習者が、ある中核概念と対話スキルが共通することに気づき活用することで、社会科の汎用的な資質・能力を育てられるのである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the characteristics of the strategy of unit design that allows children to use the perspective and ways of thinking in the fields of social studies. The Topic Units combines core concepts with workshop-style lessons that focus on dialogue skills. The methodology of the study is to develop experimental units and analyze children’s expressions in elementary and junior high schools. As a result, three elements necessary for unit design were identified. First, the unit must include social facts with which children feel dep conflict among them. Second, it must provide a learning context in which children can utilize core concepts and appropriately verbalize their conflicts. Third, each unit must include at least two core concepts. The teacher must encourage the children to properly relate those core concepts.
On the other hand, the curriculum structure that arranges the developed units in multiple grades was left as an issue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017年からの日本の教育課程は、各国の教育課程と同様に、コンピテンシー・ベイスへの転換を図っている。そこでは、各教科等の目標において、「見方・考え方を働かせ」という点を強調している。
本研究の成果は、活動中心の授業である社会科ワークショップ型授業単元を、中核概念を活用する水準に持ち上げる単元デザインの方略を明らかにしたことである。この方略は、中核概念という「見方」を、子どもが活用するという点で、「見方・考え方を働かせ」という教科の目標を、社会科において明確にできた点に意義を持つ。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小学校社会科における「見方・考え方を働かせる」単元デザイン-第4学年「循環」と「環境負荷」を中核概念として-2023

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 14 Pages: 46-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「探究」の対話にもとづく問題解決の文脈の構成-社会科ワークショップ型授業の単元開発を通して-2019

    • Author(s)
      江間史明、大喜直彦、松本大理、関東朋之
    • Journal Title

      日英教育誌

      Volume: 4 Pages: 60-75

    • NAID

      40021995040

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校社会科における「見方・考え方を働かせる」単元の開発-小4「循環」と「環境負荷」を中核概念として-2022

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第72回全国研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中核概念による構造化とワークショップ型授業ータバ社会科の検討を通してー2021

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「説得」の対話を位置づけた問題解決の文脈の構成-「大統領を説得せよ!ブラジル・ベロモンテダム建設問題」(中1地理)の単元開発を通してー2020

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第70回全国研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「探究」の対話のワークショップ型授業と社会科歴史で育成する資質・能力2019

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第69回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科の探究型学習とワークショップ型授業2019

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中核概念と対話スキルによる社会科ワークショップ形授業の多学年カリキュラム開発  平成31(令和元)ー令和4年度 基盤研究C 研究成果報告書2023

    • Author(s)
      江間史明
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      研究代表者 江間史明 (研究課題番号 19K02831)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「少ない時数で豊かに学ぶ」授業のつくり方:脱「カリキュラム・オーバーロード」への処方箋2021

    • Author(s)
      奈須正裕、白井俊、合田哲雄、江間史明ほか12名
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324110027
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新教育ライブラリPremierⅡ Vol.32021

    • Author(s)
      江間史明、青柳孝一、鈴木譲二、関東朋之、高橋実
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324109540
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi