• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Programming Education to Connect Junior High School with a Technical High School.

Research Project

Project/Area Number 19K02837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MUROFUSHI Haruki  静岡大学, 教育学部, 講師 (30609293)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング教育 / 情報教育 / 計測・制御 / 系統的 / 教授方略 / 技術教育 / 教材開発 / 一貫教育 / 中高一貫教育 / ライントレース / 工業教育
Outline of Research at the Start

本研究は車輪型移動ロボットから小型無人航空機を用いる系統的なプログラミング教育の提案・評価を行うことで,中学校技術科と工業高校を架橋するプログラミング教育を開発する。
小学校プログラミング教育の必修化により,中学校技術科と工業高校で扱うプログラミング教育の質を高める必要がある。本研究では技術科で2次元の移動を行う車輪型ロボット教材,工業高校で3次元の移動を行う無人航空機教材を利用するプログラミング教育を提案し,このカリキュラムを実現する教材を開発する。また,開発した教材を利用する指導方法を提案し,開発した教材の有効性を実践およびアンケート調査によって明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In order to achieve systematic programming education in elementary and secondary schools in Japan, we conducted a survey on the current status of programming education and developed teaching strategies focusing on measurement and control content.
In the survey, we analysed the implementation reports of programming education introduced in elementary schools and clarified the subjects, forms and teaching tools used.
For the teaching strategies focusing on measurement and control content, we proposed three teaching principles. In addition, we developed two types of teaching materials: one focusing on science and technology education using a fan model, and another focusing on technology and science education using a car model. Both types were implemented using two different measurement and control boards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度に小学校プログラミング教育が必修化し,2025年度に大学入学共通テストで情報が追加される。学校現場はGIGAスクール構想の前倒しにより1人1台端末が実現するようになった。一方で,これまでもプログラミングを含む体系的な情報教育の必要性は主張されてきたが,学校現場の急速なICT化は,その系統性を担保できていなかった。
本研究では,そのような実態を文部科学省に報告された内容から明らかにするとともに,校種を越えた系統的なプログラミング教育を実現するための教授方略を3つの原則にまとめている。また,具体的な題材および教具を提示している。よって系統的なプログラミング教育の実現に資するものである。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 小中学校を対象とした計測・制御学習における系統的な教授方略の提案2023

    • Author(s)
      室伏春樹・吉川宗汰
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 65 Pages: 309-317

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis and Issues of Programming Education in Japanese Elementary Schools2022

    • Author(s)
      室伏 春樹
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 32 Pages: 119-126

    • DOI

      10.14945/00028697

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13787

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 系統的に計測・制御教材を利用するプログラミング教育の開発2021

    • Author(s)
      吉川宗汰・室伏春樹
    • Organizer
      第39回 日本産業技術教育学会 東海支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 系統的なロボットプログラミング教育に向けた計測・制御教材の開発2021

    • Author(s)
      吉川宗汰・室伏春樹
    • Organizer
      一般社団法人日本産業技術教育学会第64回 全国大会(札幌)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 系統的なプログラミング教育に対応する計測・制御教材の提案2020

    • Author(s)
      吉川宗汰・室伏春樹
    • Organizer
      第38回 日本産業技術教育学会 東海支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ライントレース教材を利用した習熟度別学習方法の提案2020

    • Author(s)
      福井由佳・室伏春樹
    • Organizer
      第63回 日本産業技術教育学会 全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教材としてのドローンの教育的意義の検討2020

    • Author(s)
      室伏春樹
    • Organizer
      第63回 日本産業技術教育学会 全国大会(千葉)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カラーセンサを利用したライントレースロボットによるプログラミング教育の提案2020

    • Author(s)
      室伏春樹・福井由佳
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 情報分科会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi