Project/Area Number |
19K02887
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Mie University |
Principal Investigator |
Yagami Hisanori 三重大学, みえの未来図共創機構, 准教授 (10402554)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小玉 一徳 三重大学, 地域イノベーション推進機構, 助教 (60821460)
中川 勝吾 愛媛大学, 知的財産センター, 准教授 (90541475)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 産学連携 / 地域連携 / 大学 / 商標 / 類似群コード / 大学名称・ロゴ / 大学ブランド商品 / 契約 |
Outline of Research at the Start |
近年,大学ブランドの確立と価値向上において重要な取組みの一つとして,多くの大学が大学ブランドを活用した商品開発・販売による情報発信を実践しており,大学ブランド商品が増加している。しかしながら,商標法等から大学ブランド商品に関する企業・大学間の契約形態には制限が生じており,その契約形態・内容は各大学が独自の手法を採っている。効果的な手法として標準的なモデルは確立・公表等されていない。そこで本研究では「大学が有する商標権」と「契約形態・内容」の実態調査と分析を通じて,「戦略的な商標出願と契約形態を軸にした社会的・経済的に価値ある大学ブランド商品の展開を支援する手法の開発」を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
We proposed new analysis method of university trademark in consideration of university specific circumstances by utilizing similar group code through research and analysis of the registered trademarks universities hold. We conducted questionnaire survey targeting the top 20 universities with the highest number of similar group codes, and clarified the relationship between the purpose of acquiring the trademark rights and the actual status of their utilization. Furthermore, we conducted survey of universities regarding how to contract for trademark rights, and survey of corporate attitudes regarding university-branded products. In addition to understanding the value that companies feel regarding university brand product initiatives, we also derived the optimal contract form for university brand products.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
全国の大学において産学官連携活動を通じた大学ブランド商品が上市されるケースは年々増加している。商品化される際に、研究開発などにおいて連携した大学のロゴマークや名称を商品のラベルやチラシに表示したいという要望がなされることが多々ある。このため、大学名称商標の商標権の取得方法や大学のロゴ・名称の使用に関する企業との契約方法の整備は重要となる。本研究成果は大学における商標権取得の在り方や大学と企業の双方にメリットのある契約形態の解決に資するだけでなく、産学官連携の成果物(商品など)の普及や、大学と企業の間の信頼関係の構築にも資する成果として期待できる。
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