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Development of methods to support the promotion of university brand products centering on strategic trademark applications and contract forms

Research Project

Project/Area Number 19K02887
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Yagami Hisanori  三重大学, みえの未来図共創機構, 准教授 (10402554)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小玉 一徳  三重大学, 地域イノベーション推進機構, 助教 (60821460)
中川 勝吾  愛媛大学, 知的財産センター, 准教授 (90541475)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords産学連携 / 地域連携 / 大学 / 商標 / 類似群コード / 大学名称・ロゴ / 大学ブランド商品 / 契約
Outline of Research at the Start

近年,大学ブランドの確立と価値向上において重要な取組みの一つとして,多くの大学が大学ブランドを活用した商品開発・販売による情報発信を実践しており,大学ブランド商品が増加している。しかしながら,商標法等から大学ブランド商品に関する企業・大学間の契約形態には制限が生じており,その契約形態・内容は各大学が独自の手法を採っている。効果的な手法として標準的なモデルは確立・公表等されていない。そこで本研究では「大学が有する商標権」と「契約形態・内容」の実態調査と分析を通じて,「戦略的な商標出願と契約形態を軸にした社会的・経済的に価値ある大学ブランド商品の展開を支援する手法の開発」を行う。

Outline of Final Research Achievements

We proposed new analysis method of university trademark in consideration of university specific circumstances by utilizing similar group code through research and analysis of the registered trademarks universities hold. We conducted questionnaire survey targeting the top 20 universities with the highest number of similar group codes, and clarified the relationship between the purpose of acquiring the trademark rights and the actual status of their utilization. Furthermore, we conducted survey of universities regarding how to contract for trademark rights, and survey of corporate attitudes regarding university-branded products. In addition to understanding the value that companies feel regarding university brand product initiatives, we also derived the optimal contract form for university brand products.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

全国の大学において産学官連携活動を通じた大学ブランド商品が上市されるケースは年々増加している。商品化される際に、研究開発などにおいて連携した大学のロゴマークや名称を商品のラベルやチラシに表示したいという要望がなされることが多々ある。このため、大学名称商標の商標権の取得方法や大学のロゴ・名称の使用に関する企業との契約方法の整備は重要となる。本研究成果は大学における商標権取得の在り方や大学と企業の双方にメリットのある契約形態の解決に資するだけでなく、産学官連携の成果物(商品など)の普及や、大学と企業の間の信頼関係の構築にも資する成果として期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 大学業務に着目した商標出願スキームの検討2022

    • Author(s)
      中川勝吾・八神寿徳・久我貴洋
    • Journal Title

      パテント

      Volume: 75 Pages: 82-89

    • NAID

      40022821693

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis about Trends of the Acquisition Purpose and the Utilization of University Trademarks Focusing on University Business2021

    • Author(s)
      中川勝吾・八神寿徳・小玉一徳
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Intellectual Production

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 1_59-1_71

    • DOI

      10.11305/jjsip.18.1_59

    • NAID

      130008166225

    • ISSN
      1349-6913, 1881-8706
    • Year and Date
      2021-12-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学ブランド商品開発の取組みから考える知財教育の意義2020

    • Author(s)
      八神寿徳・久松眞
    • Journal Title

      日本知財学会知財教育分科会10周年記念出版 知財教育研究

      Pages: 130-141

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 類似群コードに基づく大学商標のマトリクス分析2020

    • Author(s)
      中川勝吾、八神寿徳
    • Journal Title

      日本知財学会誌

      Volume: Vol.16, No.3 Pages: 83-93

    • NAID

      40022216272

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 業務に着目した大学における商標出願と活用に関する一考察2021

    • Author(s)
      中川勝吾・八神寿徳
    • Organizer
      日本経営システム学会第66回全国研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学ブランド商品の販売継続性の要因に関する分析と考察2021

    • Author(s)
      八神寿徳・中川勝吾・小玉一徳
    • Organizer
      産学連携学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学ブランド商品開発の取組みから考える知財教育の意義2021

    • Author(s)
      八神寿徳・久松眞
    • Organizer
      日本知財学会第54回知財教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における「商品」のジレンマ―産学連携の成果に基づく商品等から大学が適切な対価を受け取るための手法とは―2020

    • Author(s)
      小玉一徳・八神寿徳・中川勝吾
    • Organizer
      リサーチ・アドミニストレーター協議会第6回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の名称・ロゴ等を活用した商品展開支援に関する考察2020

    • Author(s)
      八神寿徳・中川勝吾・小玉一徳
    • Organizer
      産学連携学会第18回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 改正商標法と大学商標およびその出願動向に関する考察2020

    • Author(s)
      八神寿徳・中川勝吾・小玉一徳
    • Organizer
      日本知財学会第18回年次学術研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 産学連携成果に基づく大学ブランド商品の開発方法に関する考察2019

    • Author(s)
      八神寿徳、小玉一徳
    • Organizer
      産学連携学会(口頭発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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