• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Alignment diagram and pragmatic or hedonic quality in the application of a blended learning system in special needs education

Research Project

Project/Area Number 19K02926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Kumai Masayuki  東北大学, 教育学研究科, 教授 (60344644)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 陽介  白梅学園大学, 子ども学部, 准教授 (20712855)
中島 平  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (30312614)
森 つくり  目白大学, 保健医療学部, 准教授 (30320493)
渡部 信一  東北大学, 教育学研究科, 教授 (50210969)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsブレンディドラーニング / 特別支援 / アライメントダイアグラム / 特別支援教育 / 品質
Outline of Research at the Start

本研究は、高等教育機関等において特別なニーズを有する学習者への特別支援にブレンディドラーニングを有効活用する方法を検討するため、ブレンディドラーニング教材・学習システムの利用効果に影響する感性的・実用的品質の現状と課題を明らかにするとともに、アライメントダイアグラムを用いて時系列的利用体験を明らかにし、品質の課題の要因を検討する。また、利用体験と、品質、利用時ワークロード、相互作用設計ダイアログ原則との関係の分析を行い、ブレンディドラーニングの有効な活用方法の具体例を提案する。

Outline of Final Research Achievements

We aimed to investigate the alignment diagram (user journey map and experience map), pragmatic or hedonic quality in use (effectiveness, satisfaction, comfort, flexibility, and context completeness), dialogue principles, user experiences, and mental workload of a blended learning system. We administered interviews and questionnaires and conducted behavioral observations and performance-related measurements of typically developing Japanese and foreign students, students with disabilities, and disability professionals.
It was found that (1) user experiences affected user expectations in the blended learning system; (2) the problem of conformity with user expectations was a factor in the mental workload; and (3) satisfaction and comfort compensate for the problem of conformity with user expectations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代の社会、特にコロナを体験した社会では、ICT等を活用したeラーニングと、対面学習とを組合せたブレンディドラーニングが広く教育・学習に採用されている。コロナ後においてもこの傾向は継続すると予想される。しかし、特別支援に用いるブレンディドラーニングシステムの感性・実用品質や時系列的利用体験等は未検討であった。本研究の成果は、こうした学術界における新しい一歩としての意義を有する。同時に、現実の教育・学習場面において我々が直面している課題の一部の解決にも資する、実践的、社会的意義をも有する。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Challenges in Group Activities with 1-to-1 Computing by Children with Developmental Disabilities2021

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 29-32

    • DOI

      10.15077/jjet.S45021

    • NAID

      130008151223

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様な学習者における非同期型学習用教材の使用性の検討-非同期型学習用ビデオ教材の字幕付・移動と解説領域強調の効果-2021

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集

      Volume: 59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の感覚特性に応じた学習環境 ―学習時の照明環境に焦点をあてた検討―2021

    • Author(s)
      橋本陽介,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集

      Volume: 59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聾学校に勤務している聴覚に障害のある教員の語りから得た職務の現状に関する予備検討2021

    • Author(s)
      石川美希,松浦淳,熊井正之
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 20 Pages: 37-49

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブレンディッドラーニングによる心理実習の試み2021

    • Author(s)
      橋本陽介・江上園子・福丸由佳
    • Journal Title

      白梅学園大学・短期大学情報教育研究

      Volume: 24 Pages: 45-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様な参加者における同期型学習支援システムの使用性の検討(2)2020

    • Author(s)
      熊井正之・森つくり・石川美希・橋本陽介・古山貴仁・樫木暢子
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第58回大会発表論文集

      Volume: 58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 情動制御に困難さをもつADHD児への学習支援に関する検討(2)-認知特性に配慮した学習方法と対象児の主体的な活動を取り入れた学習支援の実践-2020

    • Author(s)
      橋本陽介・石川美希・樫木暢子・熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第58回大会発表論文集

      Volume: 58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 音声認識によって生成された字幕の理解度評価に関する検討2019

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,橋本陽介,石川美希,古山貴仁,Shu-Lin CHU,松浦淳
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 18 Pages: 89-97

    • NAID

      40022189531

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 多様な参加者における同期型学習支援システムの使用性の検討2019

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介,古山貴仁,樫木暢子
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集

      Volume: 57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚支援学校における聴覚に障がいのある教員の児童生徒 への影響に関する予備的検討2019

    • Author(s)
      石川美希,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集

      Volume: 57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 情動制御に困難さをもつADHD児への学習支援に関する検討2019

    • Author(s)
      橋本陽介,石川美希,樫木暢子,熊井正之
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集

      Volume: 57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な学習者における非同期型学習用教材の使用性の検討2021

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の感覚特性に応じた学習環境2021

    • Author(s)
      橋本陽介,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚に障害のある教員に関する国外の研究動向と展望2021

    • Author(s)
      石川美希,橋本陽介,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育におけるブレンディッドラーニング2020

    • Author(s)
      橋本陽介・古山貴仁・永田真吾・廣澤満之・熊井正之
    • Organizer
      日本発達障害学会第55回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な参加者における同期型学習支援システムの使用性の検討2019

    • Author(s)
      熊井正之,森つくり,石川美希,橋本陽介,古山貴仁,樫木暢子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚支援学校における聴覚に障がいのある教員の児童生徒 への影響に関する予備的検討2019

    • Author(s)
      石川美希,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情動制御に困難さをもつADHD児への学習支援に関する検討2019

    • Author(s)
      橋本陽介,石川美希,樫木暢子,熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 定型発達者のための語用障害をかかえる人との対話を学習するシステムの開発2019

    • Author(s)
      矢吹渓悟・橋本陽介・角薫
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スマート農業の導入における農業分野での障害者就労に関する予備的検討2019

    • Author(s)
      橋本陽介・庄子真樹・木村眞子・石原美和・作田竜一
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] XII第1節 特別ニーズ教育とICT(髙橋智・加瀬進監修,現代の特別ニーズ教育)2020

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892598722
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi