• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on employment transition support for developmentally disabled students in collaboration with employment transition support offices

Research Project

Project/Area Number 19K02931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionShizuoka University of Welfare

Principal Investigator

OGAWA TASUTOMU  静岡福祉大学, 子ども学部, 教授 (60448272)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords就労支援 / 発達障害学生 / 就労移行支援事業所 / セルフ・アドボカシー・スキル / 就労後のフォローアップ / 仕事理解 / 自己理解 / 移行支援 / 就労支援事業所 / 発達障害 / 就労移行支援 / セルフアドボカシー / 障害受容
Outline of Research at the Start

本研究は,発達障害学生がその障害特性から就労に関して多くの困難を抱えているという事実から,障害者の就労支援に豊富なノウハウを持つ就労支援事業所と連携して、セルフ・アドボカシー・スキルの獲得や,障害受容を含む自己理解および障害特性に適した仕事理解を高めるための教育プログラムの研究開発を行う。就労支援事業と連携することにより、就労体験とフィードバックの連続的な支援や,実際の職場とのジョブマッチングといった修学支援から就労支援,さらに就労後のフォローアップを含めた包括的で実効性の高い教育プログラムが提供することができる。これにより,発達障害学生の大学から社会への移行が円滑になることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

Based on the fact that students with developmental disabilities face many difficulties in employment due to their disability characteristics, this study focuses on the support process during the transition from university to society, and aims to help students with developmental disabilities themselves ``recognize their disability characteristics.'' Aiming to acquire self-advocacy skills (hereinafter referred to as SAS), the ability to understand, explain to others, and take action to ask others for the support you need. The purpose of this study is to conduct research on support methods for supporters and ways to provide support in collaboration with off-campus employment transition support offices (employment support offices).
In order to promote this research, we will conduct on-site surveys of employment support offices and universities in Japan, as well as investigate the actual situation of employment support at universities overseas (mainly in Thailand).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この5年間(2年間の延長期間を含む)におよぶ研究の成果としては、補助期間中に6つの就職支援室と3つの大学の支援事務組織を訪問調査を行い、大学と就労支援事業所とが連携・協力して円滑な就労移行を実施していく上での課題を明確にすることができた。就労支援事業所はそれぞれで固有で特徴的な支援機能・ノウハウを持っている。一方、大学におけるASD学生の就労支援に対してはそれぞれの大学で就労支援事業所と連携する際の支援内容についてそれぞれ異なるニーズがあることが明確になった。このため、大学と就労支援事業所とがそれぞれの支援機能や役割分担について十分事前に協議して連携していくことが重要であることが明確になった。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ASD学生の修学および就労支援に関する総合的研究 -チェンマイ大学における障害学生支援の実態調査を含む-2024

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      静岡福祉大学紀要

      Volume: 20 Pages: 9-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害者差別解消法の改正に関する研究2023

    • Author(s)
      小川勤
    • Journal Title

      静岡福祉大学紀要

      Volume: 19巻 Pages: 37-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ASD学生の移行支援に関する総合的研究-高大接続および就労移行支援等のトランジッションに関する研究-2022

    • Author(s)
      小川勤
    • Journal Title

      静岡福祉大学紀要

      Volume: 18巻 Pages: 17-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育とアクセシビリティ―高大接続および大学から就労に至る移行支援に関する総合的研究―2021

    • Author(s)
      小川勤
    • Journal Title

      静岡福祉大学紀要

      Volume: 17巻 Pages: 1-8

    • NAID

      40022506020

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 就労支援事業所と連携したASD学生の移行支援 -大学と就労移行支援事業所との有機的連携に関する考察-2020

    • Author(s)
      小川 勤
    • Journal Title

      静岡福祉大学紀要

      Volume: 16巻 Pages: 1-6

    • NAID

      40022397925

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 障害者差別解消法の改正に関する研究-企業・私立大学等の民間事業者に与える影響-2023

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会(千葉大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害者差別解消法の改正に伴う私立大学、企業等の民間事業者に与える影響に関する研究2023

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会(大阪大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害者差別解消法の改正に伴う私立大学、民間企業等の対応の変化に関する研究 -差別解消法改正による私立大学等の修学支援や就労支援の変化について-2023

    • Author(s)
      小川勤
    • Organizer
      日本教育情報学会第39回年会(関西国際大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学と就労支援事業所とが連携したASD学生の就労支援の効果と課題について2022

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生のシームレスな移行支援に関する総合的な考察 -就労支援事業所の活用、セルフ・アドボカシー・スキルの育成、自己トリテの活用-2022

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会第38回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生の就労率向上を目指した総合的方法についての考察―アドボカシースキルの獲得、自己取扱説明書の作成、就労支援事業所の活用―2022

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本高等教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生の就労移行支援に関する総合的研究 ―大学は就労移行支援事業所をいかに活用するか―2022

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム第28回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生の就労移行支援に関する考察-大学と就労支援事業所との連携の可能性と課題-2021

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生の職場定着率を高めるための就労移行支援に関する研究-就労支援事業所の機能分類と利用上の留意事項2021

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会第37回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害(ASD)学生の就労向上のための大学と就労支援事業所との連携の在り方と課題2020

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ASD学生の就労支援に関する研究―就労支援事業所と連携した支援の留意事項―2020

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生の就労移行支援における就労支援事業所との連携の在り方に関する研究2019

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾の大学における障害学生支援の現状と課題2019

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      第55回 日本比較教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生の就労移行支援に関する就労支援事業所との連携に関する研究 -大学と就労支援事業所との連携の在り方を探る-2019

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本教育情報学会第35回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 令和元年度 障害学生支援実務者育成研修会基礎プログラム(基礎プログラム)2019

    • Author(s)
      小川 勤
    • Organizer
      日本学生支援機構
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi