Practical studies on redevelopment and functioning of special support education resources in a rural islands
Project/Area Number |
19K02934
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Higo Shoji 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (90251008)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
衛藤 裕司 大分大学, 教育学部, 教授 (00284779)
有村 玲香 鹿児島国際大学, 福祉社会学部, 准教授 (20713689)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 地域に根ざしたリハビリテーション / 療育システム構築 / 行動コンサルテーション / 離島 / アクションリサーチ / 地域に根差したリハビリテーション(CBR) / 行動分析 / 特別支援教育 / 社会資源開発 |
Outline of Research at the Start |
奄美大島地区の離島(徳之島を予定)において、社会資源調査およびキーパーソンネットワークの調査の後に障害児支援にの社会資源開発のためのOJTプログラム2年間(計2回)を実施することが、その地域の障害児の支援資源にどのような影響をおよぼすかを実証的に検討する。本研究の成果により、障害児支援の社会資源が少ない地域における支援資源とコミュニティー開発の在り方について示唆を得ることができる。
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Outline of Final Research Achievements |
This study is a kind of action research based on an idea of community-based rehabilitation. Tokunoshima-island in Kagoshima prefecture was selected as a field of the study. The self-reliance support council of the island and we were cooperatively carried out instructor training program three times and parent workshop program two time during 3year-research period. At the first research period, an instructor training program was held under face to face situation at the field. During the rest of research period, instructor training program and parent workshop program were held three times and two time respectively under distance learning situation by using internet. Both two programs were effective for psychological stability, acquisition of how to observe children, and how to teach children by using behavior analysis. Moreover, distance learning method showed its usefulness as regards this kind of trainings. this result will help us designing a same approach to another isolated area.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地域の既存社会資源の再開発・機能化を目指した保護者支援プログラムとプログラム実施に関わるインストラクター養成プログラムを作成し、これらを遠隔方式により展開した。その結果を分析することにより、プログラムへの参加が参加者の心理的安定、子どもを観察方法、支援する際の知識・技術の習得に効果があることが示された。 このことにより、これまで地理的、経済的なハンディが存在し、保護者支援の専門家の絶対数少ない離島等における保護者支援の遠隔方式での実施の可能性が示されたいえる。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)