• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A follow-up survey on nweborn hearing screening in Niigata, Japan.

Research Project

Project/Area Number 19K02961
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNiigata University of Health and Welfare

Principal Investigator

Kuwahara Katsura  新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 准教授 (00734047)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 泉 修司  新潟大学, 医歯学総合病院, 講師 (20452055)
廣田 栄子  筑波大学, 人間系(名誉教授), 名誉教授 (30275789)
石上 和男  新潟医療福祉大学, 医療経営管理学部, 教授 (60092665)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsNHS(新生児聴覚検査) / refer(要精密検査) / refer児の追跡調査 / 医療機関 / 教育機関 / 行政機関 / 新生児聴覚スクリーニング検査 / 行政 / 医療 / 難聴児 / 療育 / 新潟県 / 追跡調査 / NHS / 精密検査実施医療機関 / 新生児聴覚スクリーニング検査実施医療機関 / refer児 / 要精密検査(refer)
Outline of Research at the Start

本研究では、全新生児対象の新生児聴覚スクリーニング検査について、人口225万人自治体地域の受検児の診断・療育・教育経緯について追跡を行い、その効果と課題を明らかにする。そのために新潟県の新生児聴覚スクリーニング検査において要精密検査(refer)となった児について、スクリーニング実施医療機関から精密検査実施医療機関までに至る状況、市町村や早期支援機関からの支援の有無、支援があった場合はその内容について保護者および教育等関係機関へアンケートやインタビューを行い確認する。この研究によって、新生児聴覚スクリーニング検査とそのfollow-up体制のモデルを提言していく。

Outline of Final Research Achievements

In 2005, Niigata Prefecture indicated the roles of administrative, medical, and educational institutions in a guidebook regarding the NHS, which was revised in 2014. The NHS examination rate has remained above 90% since 2015. However, there is no system for tracking all referrals. The guidebook has a Form No. 7 including a list of NHS results and a parental consent form for disclosure of information to the support organizations. We thought this Form 7 would help us to track the status of early detection and support of hearing loss. However, we went to the municipalities to check the Form 7, they did not provide us with any information. Therefore, we investigated whether Form 7 was sent from delivery facilities to six otolaryngology, which are the facilities of precision and second precision giving diagnosis, and the connection to early support. We found that the presence of Form 7 in these facilities speeds up the detection of hearing loss and support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この調査では様式7号にNHSに係る行政・医療・教育機関内の情報開示の同意書が含まれるため行政の研究協力は困難であったが,NHS受検後のrefer児の難聴の早期発見はこの様式7号の有無で変わることが分かった.また6つの耳鼻科(精密・二次精密医療機関)の中にも耳鼻科医が様式7号の存在を知らない,出生率の低い過疎地では人事異動等もあるため,様式7号の存在が忘れられてしまう,等の問題があることも理解できた.しかし,様式7号に保護者が同意のサインを行うため,難聴早期発見,早期支援につながることが分かり,NHSに係る医療,行政の全ての人が共有できるNHS後の追跡調査システム作りにつながると感じた.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 聾学校に在籍する人工内耳装用児の聴取能力と言語力の関係2022

    • Author(s)
      佐藤隆子、桑原桂、石上和男
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 63 Pages: 75-86

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新潟県の新生児聴覚検査の受検状況とその後の対応について:保護者アンケートの結果から2021

    • Author(s)
      桑原桂、佐藤隆子
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 63 Pages: 63-73

    • NAID

      40022787717

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] About the current conditions of school students with unilateral hearing loss in individual classes and resource rooms at regular schools and/or schools for the deaf in Niigata prefecture.2020

    • Author(s)
      Kuwahara Katsura、Sato Takako
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 63 Issue: 6 Pages: 525-530

    • DOI

      10.4295/audiology.63.525

    • NAID

      130007970021

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2020-12-28
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ環境における聴覚障害児の聞こえの困難と、無線補聴システムの効果に関する検討2020

    • Author(s)
      大原 重洋、廣田 栄子、大原 朋美
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 63

    • NAID

      130007876926

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児の言語発達に関する横断的検討:特別支援学校(聴覚障害)全国調査2020

    • Author(s)
      菅原 充範、廣田 栄子
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPANA

      Volume: 63

    • NAID

      130007845699

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Early intervention for hearing-impaired infants in Special Needs Education Schools for the Deaf: Nationwide survey in Japan2019

    • Author(s)
      Hirota Eiko、Saito Sawa、Onuma Naoki
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 224-234

    • DOI

      10.4295/audiology.62.224

    • NAID

      130007679832

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2019-06-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] NHS受検児、合併症等でNHS未受検だが精密検査または二次精密検査医療機関を受診した児について(新潟県)2023

    • Author(s)
      桑原桂 泉修司
    • Organizer
      日本聴覚医学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 新生児聴覚スクリーニング検査に対する保護者の思い―新潟県の難聴児の保護者へのアンケート結果からー2021

    • Author(s)
      桑原桂
    • Organizer
      Audiology Japan
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新潟県の難聴通級指導教室、難聴特別支援学級における片耳難聴児童生徒の実態について2019

    • Author(s)
      桑原 桂、佐藤 隆子
    • Organizer
      日本聴覚医学会第64回総会・学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育環境における軽度中等度難聴児の言語発達課題に関する検討2019

    • Author(s)
      廣田 栄子、大原 重洋、中津 真美、野原 信、岡野 由美
    • Organizer
      日本聴覚医学会第64回総会・学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ環境にある聴覚障害児の発達課題と、保育所等訪問支援の支援内容の検討2019

    • Author(s)
      大原 重洋、廣田 栄子
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害幼児の読み書き行動の発達:全国聴覚特別支援学校幼稚部調査2019

    • Author(s)
      菅原 充範、廣田 栄子
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 絵日記活動における聴覚障害幼児の言語発達促進に向けた保護者支援の現状と課題2019

    • Author(s)
      菅原 充範、廣田 栄子
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi