• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Suggestions for improving the classroom environment and instructional methods for students to comfortably use ICT equipment

Research Project

Project/Area Number 19K02980
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokai University (2021-2022)
Tokyo University of Social Welfare (2019-2020)

Principal Investigator

Shibata Takashi  東海大学, 情報理工学部, 教授 (90367136)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 和紀  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30802988)
堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsICT / タブレット端末 / 学校 / 教育 / 学習環境 / 健康 / 視覚疲労 / 近視 / 子ども / 使いやすさ
Outline of Research at the Start

学校教育の情報化の推進により、児童生徒が1人1台のタブレット端末を用いる時代に向かっている。そのため、教室でデジタル教科書を使うなど、ディスプレイを用いる機会が今後ますます増えると考えられる。しかし、現状の教室環境は、蛍光灯が画面に映り込みやすいなど、ICT機器の適切な利用環境が確保されているとは言い難く、児童生徒が快適にICT機器を利用できない場面があることが懸念される。そこで本研究では、児童生徒の負担や使いづらさを軽減した快適な学習環境を整えるための方法を検討し、学校教育の情報化を支援することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we examined the learning environment in which ICT equipment can be used comfortably and the measures to achieve this based on the actual situation in schools from the viewpoints of students' health and ease of use of ICT equipment. Through practice in schools, we were able to gain knowledge about the viewing distance of students who use the devices and the understanding of teachers who provide health guidance. In addition, we proposed a method to make students aware of the appropriate viewing distance and a method to deepen their understanding of the reflection of fluorescent lights on the screen, which is an issue in the classroom environment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校では1人1台の端末を使って学習するようになったが、子どもの健康に与える影響やその対策については現在も多くの検討や議論が進められている。本研究により、学習に端末を使う際の視距離や学校の教室環境について基礎的知見を得ることができ、学校で活用することを想定した情報発信を行うことができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (56 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 6 results) Presentation (29 results) (of which Invited: 9 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] GIGAスクール構想とCOVID-19による休校措置で発展してきた教員研修2022

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 290 Pages: 38-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] GIGAスクール構想1年で分かってきた教師が取り組みやすいICT環境2022

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      教育実践ライブラリ

      Volume: 2 Pages: 16-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICTの効果的な活用」の考え方を再考する2022

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1622 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] AIによる骨格検出による小学生のコンピュータ使用時の視距離推定の試行2022

    • Author(s)
      橋本大我, 板垣翔大, 大久保紀一朗, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Journal Title

      宮城教育大学技術科研究報告

      Volume: 24 Pages: 22-23

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Classification of Learning Rules and Analysis of Instruction Required after Introducing One-to-One Computing Stage2021

    • Author(s)
      内田 佳途、三井 一希、浅井 公太、棚橋 俊介、佐藤 和紀
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 121-124

    • DOI

      10.15077/jjet.S45063

    • NAID

      130008151174

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of an Awareness Survey of Basic Tool Operational Skills of Learners in a One-to-One Computing Environment2021

    • Author(s)
      山本 朋弘、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 341-351

    • DOI

      10.15077/jjet.45011

    • NAID

      130008080943

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends and Challenges of Digital Transformation in Primary and Secondary Education in Japan2021

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 261-271

    • DOI

      10.15077/jjet.45140

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Case Study on Reflection on Using ICT in Class by Beginning Elementary School Teacher2021

    • Author(s)
      遠藤 みなみ、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 145-148

    • DOI

      10.15077/jjet.S45070

    • NAID

      130008151170

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Information Literacy that Can be Taught in Each Subject and Relates of that in Each Subject2021

    • Author(s)
      泰山裕・堀田龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 547-559

    • DOI

      10.15077/jjet.44070

    • NAID

      130008003181

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characteristic of the Teachers’ Teaching Knowledge of One-to-One Computing in Elementary Education Classes2021

    • Author(s)
      八木澤 史子、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 431-442

    • DOI

      10.15077/jjet.44112

    • NAID

      130008003174

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スマートデバイスとAIの骨格検出を用いたのこぎり引き動作の学習の実践と評価2021

    • Author(s)
      板垣翔大, 千田優花, 阿部博政, 安藤明伸, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 63 Pages: 371-378

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キーボードによる日本語入力スキルの指導方略2021

    • Author(s)
      渡邉光浩, 佐藤和紀, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 58 Pages: 127-132

    • NAID

      120007031806

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] GIGAスクール構想による情報端末を生かすために2021

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      新教育ライブラリ Premier

      Volume: 5 Pages: 26-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] オンライン授業を進めるために2021

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 1 Pages: 10-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 超スマート社会に向けた我が国の初等中等教育の課題と学会活動への期待2020

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 35 Issue: 3 Pages: 3-14

    • DOI

      10.20694/jjsei.35.3_3

    • NAID

      130007849862

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 令和の時代の標準的な学習環境としての1人1台情報端末2020

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      理数教育研究所 Rimse

      Volume: 29 Pages: 12-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 急ぐべき学校教育のICT環境整備2020

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      日本経済団体連合会 月刊経団連

      Volume: 9 Pages: 32-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの時代の学びのインフラとしてのICT環境整備2020

    • Author(s)
      堀田龍也
    • Journal Title

      全国都市会館 市政

      Volume: 7 Pages: 32-34

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育における情報化の推進とVRの活用2020

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Journal Title

      映像情報メディア学会誌

      Volume: 74(1) Pages: 54-59

    • NAID

      40022125207

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教室でのタブレット端末利用における課題と児童の疲労に関する調査2019

    • Author(s)
      柴田隆史, 佐藤和紀, 堀田龍也
    • Journal Title

      日本人間工学会誌

      Volume: 55(5) Pages: 212-221

    • NAID

      130007958793

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Current State of the Use of Information and Communication Technology in Schools and the Prevention of Myopia2019

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Journal Title

      Japanese Journal of Visual Science

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 79-84

    • DOI

      10.11432/jpnjvissci.40.79

    • NAID

      130007772878

    • ISSN
      0916-8273, 2188-0522
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2020年に向けてICT環境を整備し,児童生徒の情報活用能力を育成する2019

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 696 Pages: 10-13

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末利用における生徒の健康意識を高める保健指導の実践2022

    • Author(s)
      藤井彌智, 柴田隆史
    • Organizer
      第68回日本学校保健学会学術大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習におけるICT機器利用の実態2022

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      第76回日本臨床眼科学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもが適切な視距離でデジタル機器を使用するための人体寸法計測の授業実践2022

    • Author(s)
      柴田隆史, 山崎寛山
    • Organizer
      日本人間工学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル機器を利用する子どもへの健康支援2022

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      日本人間工学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育における児童生徒の1人1台の情報端末の活用と課題2022

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Organizer
      第63回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育における児童生徒の1人1台の情報端末の活用と課題2022

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Organizer
      日本人間工学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育におけるデジタル端末の活用と指とペンによる入力2022

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      電子情報技術産業協会(JEITA) ディスプレイデバイス標準化委員会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校でのディスプレイ利用における課題と対策2022

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      電子ディスプレイの人間工学シンポジウム2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学生の家庭学習におけるデジタル機器利用と健康面に関する意識2021

    • Author(s)
      柴田隆史,藤井彌智,山崎寛山,佐藤和紀,堀田龍也
    • Organizer
      日本人間工学会関東支部第51回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] AI による骨格検出技術を用いたコンピュータ使用時の視距離改善システムの試作2021

    • Author(s)
      板垣翔大, 橋本大我, 柴田隆史, 佐藤和紀, 三井一希, 泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校でのディスプレイ利用における課題2021

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      JEITA(電子情報技術産業協会)人間工学検討G
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICT機器の利用と児童生徒の健康2021

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      令和3年度第62回群馬県学校保健研究協議会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] タブレット端末利用時の視距離測定機能に関する基礎的検討2021

    • Author(s)
      柴田隆史,境薫
    • Organizer
      日本人間工学会第62回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] AIによる骨格検出を用いたコンピュータ使用時の視距離推定の試行2021

    • Author(s)
      橋本大我, 板垣翔大, 柴田隆史, 佐藤和紀, 三井一希, 泰山裕, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台端末の有無が児童生徒の端末利用に対する意識に与える影響の検討2021

    • Author(s)
      堀内蓮太郎,手塚和佳奈,三井一希,佐藤和紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台端末環境の学級がGoogle Classroomを半年間使用した際の使用用途の傾向の分析2021

    • Author(s)
      小泉遥香,若月陸央,三井一希,浅井公太,佐藤和紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台端末の活用が児童生徒の学習に対する保護者の意識に与える影響の検討2021

    • Author(s)
      萩原ほのみ,手塚和佳奈,三井一希,佐藤和紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台ICT端末の導入初期においてICT活用状況を確認するための教員向けチェックリストの作成2021

    • Author(s)
      杉山葵,三井一希,佐藤和紀
    • Organizer
      第47回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の家庭学習へのオンライン支援における授業設計シートの検討2021

    • Author(s)
      池田彩乃,佐藤和紀,三井一希
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の音読における教科書までの視距離 ―紙とタブレット端末の比較―2020

    • Author(s)
      丁嘉欣, 山崎寛山, 柴田隆史
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第9回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の情報化とAR/VRの活用2020

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      電子情報技術産業協会第251回人間工学専門委員会ミニシンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語キーボード入力の指導方略に関する研究2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 佐藤和紀, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるクラウド学習ツールとWeb会議システムを活用した遠隔校内研修の試行2020

    • Author(s)
      佐藤和紀, 三井一希, 手塚和佳奈, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET20-3
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットのソフトウェアキーボードを日常的に活用している学級への外付けキーボード導入時における実態調査2020

    • Author(s)
      渡邉光浩, 堀田雄大, 佐藤和紀, 椎井慎太郎, 桑原浩二, 手塚和佳奈, 柴田隆史, 堀田龍也
    • Organizer
      日本教育情報学会第36回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育におけるICT活用と子どもの健康2019

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      東京私立学校保健研究会・6月研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校でのタブレット端末利用と目の健康2019

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      電子情報技術産業協会(JEITA)・ディスプレイデバイス統括委員会・人間工学専門委員会, 第241回人間工学専門委員会ミニシンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童生徒の健康に留意したICT機器の利用2019

    • Author(s)
      柴田隆史
    • Organizer
      さいたま市養護教諭夏季研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校でのタブレット端末利用における養護教諭の懸念と健康観察2019

    • Author(s)
      藤井彌智, 柴田隆史
    • Organizer
      日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 2010年代の教育メディアを活用した授業実践2019

    • Author(s)
      佐藤和紀
    • Organizer
      日本教育メディア学会第25回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ファーストステップ!子どもの視機能をみる2022

    • Author(s)
      仁科幸子、林 思音
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      全日本病院出版会
    • ISBN
      9784865198157
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] POSTURE2022

    • Author(s)
      柴田隆史、浅野由子、青木和夫
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      第一生命財団
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] GIGAのつまずきに徹底対応! 1人1台端末活用パーフェクトQ&A2021

    • Author(s)
      佐藤和紀,三井一希
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182998140
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] クリニックではじめる 学童の近視抑制治療2021

    • Author(s)
      平岡孝浩、二宮さゆり
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      文光堂
    • ISBN
      9784830656071
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 間違えない学校ICT2020

    • Author(s)
      堀田 龍也
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      9784091050960
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi