Project/Area Number |
19K03016
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Aichi Medical University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
宮本 淳 愛知医科大学, 医学部, 教授 (40340301)
久留 友紀子 中央大学, 理工学部, 教授 (00465543)
橋本 貴宏 愛知医科大学, 医学部, 教授 (60291499)
山森 孝彦 愛知医科大学, 医学部, 教授 (70387819)
山下 敏史 愛知医科大学, 医学部, 准教授 (90622671)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 協働ライティング / 変更履歴 / クラウド / リビジョンマップ / Googleドキュメント / 協働レポート / 協同学習 / 協調学習 / 編集履歴 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,様々な協働学習の手法の中で,特に協働ライティング教育の作成プロセスに焦点をあてる。クラウドの共有ファイルを利用して協働ライティングで作成したレポートに対し,編集履歴を分析することにより作成プロセスにアプローチする。編集履歴には様々な情報が含まれているが,ここから協働学習よる効果を表す指標となる要素を明らかにして定量化し,レポートなどの成果物の評価を組み合わせて協働学習における教育効果の測定および教育プログラムの改善に適用する。
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Outline of Final Research Achievements |
Collaboration process in report writing where students worked together in a cloud-based application was examined through the change history, and revision maps were made by report section as well as by writer. Visualizing the process summaries, revision maps allowed us to develop three quantitative indices: the extent of collaboration in each report, the contribution of each writer to the final draft, and the individual engagement of each writer throughout the writing process. The three indices, in turn, allowed for comparison among collaborative reports in terms of process. Their availabilities were confirmed by the examination of the questionnaire results on self-reported collaborative behaviors.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Googleドキュメント等のクラウド上で使うエディターは汎用的なツールであり,様々な教育現場でにおいて導入可能である。これらの変更履歴を利用して作成したセクション別・編集者別のリビジョンマップは,レポート作成のプロセスの概略を視覚化できる手法であり,これまで困難であったプロセス情報を比較的容易に取得することが可能になったことは学術的に意義があると考えられる。 このリビジョンマップを用いて取得した協働レポートに関するグループや個人の指標は,協働ライティングの活動状況を反映しており,今後作成プロセスの観点から見たレポートの評価や教育効果の測定への活用が期待できる。
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