Project/Area Number |
19K03030
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐村 敏治 神戸大学, 国際文化学研究科, 教育研究補佐員 (20288343)
清光 英成 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20304082)
孫 一 神戸情報大学院大学, 情報技術研究科, 准教授 (30636725)
康 敏 神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (60290425)
柏木 治美 神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (60343349)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 教育工学 / 情報教育 / プログラミング教育 / 協調学習 / プログラミング思考 / プログラムング教育 / e-learning / コピペ |
Outline of Research at the Start |
本研究では、プログラムに対する俯瞰的な理解力を涵養するための学習方法を開発することを目的にする。本研究で行う学習方法の基本は、比較的似通ったプログラムによって作成された2つあるいはそれ以上ののビジュアルコンテンツ(静止画、動画、マウス操作によって変化する画像)を閲覧し、その違い考えることによりをプログラミング技術を学習しようというものである。表示された画像を見ながらグループで議論をする過程を通じてプログラミング技術・技法を相互学習する方法、個人学習を行う方法を開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aims to develop a learning method to cultivate an overarching understanding of programs. The basic approach in this study involves viewing two visual contents (such as still images, videos, or images that change with mouse operations, hereinafter referred to as "contents") created by relatively similar programs, and learning programming techniques by discussing their differences through collaborative learning.
The experiment demonstrated that the proposed learning method is effective not only for members with similar programming abilities but also for collaborative learning among members with different abilities. Additionally, we developedan authoring system to easily create teaching materials for this learning method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
開発した学習方法は,サンプルプログラムのコピーペースト・開発ツールの利用・既存のライブラリの利用など,プログラムの一部がブラックボックス化された状況でプログラムを作成するようになった近年において,プログラムに対する俯瞰的な理解力を学習することが可能であることが確認された.同方法は,大学などでのプログラミング学習以外にも,IT会社におけるリカレント教育,また,小中高等学校におけるプログラミング思考を養う学習にも効果があると考えられ,コピペ時代のプログラミングの新しい学習方法として幅広い場面で利用可能であると考える.
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