• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Programming Learning Method in the Copy-Paste Era

Research Project

Project/Area Number 19K03030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Ohtsuki Kazuhiro  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (10185324)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐村 敏治  神戸大学, 国際文化学研究科, 教育研究補佐員 (20288343)
清光 英成  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (20304082)
孫 一  神戸情報大学院大学, 情報技術研究科, 准教授 (30636725)
康 敏  神戸大学, 国際文化学研究科, 教授 (60290425)
柏木 治美  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (60343349)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育工学 / 情報教育 / プログラミング教育 / 協調学習 / プログラミング思考 / プログラムング教育 / e-learning / コピペ
Outline of Research at the Start

本研究では、プログラムに対する俯瞰的な理解力を涵養するための学習方法を開発することを目的にする。本研究で行う学習方法の基本は、比較的似通ったプログラムによって作成された2つあるいはそれ以上ののビジュアルコンテンツ(静止画、動画、マウス操作によって変化する画像)を閲覧し、その違い考えることによりをプログラミング技術を学習しようというものである。表示された画像を見ながらグループで議論をする過程を通じてプログラミング技術・技法を相互学習する方法、個人学習を行う方法を開発する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to develop a learning method to cultivate an overarching understanding of programs. The basic approach in this study involves viewing two visual contents (such as still images, videos, or images that change with mouse operations, hereinafter referred to as "contents") created by relatively similar programs, and learning programming techniques by discussing their differences through collaborative learning.

The experiment demonstrated that the proposed learning method is effective not only for members with similar programming abilities but also for collaborative learning among members with different abilities. Additionally, we developedan authoring system to easily create teaching materials for this learning method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した学習方法は,サンプルプログラムのコピーペースト・開発ツールの利用・既存のライブラリの利用など,プログラムの一部がブラックボックス化された状況でプログラムを作成するようになった近年において,プログラムに対する俯瞰的な理解力を学習することが可能であることが確認された.同方法は,大学などでのプログラミング学習以外にも,IT会社におけるリカレント教育,また,小中高等学校におけるプログラミング思考を養う学習にも効果があると考えられ,コピペ時代のプログラミングの新しい学習方法として幅広い場面で利用可能であると考える.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results)

  • [Journal Article] Collaborative Learning in Programming Education with the Programmed Visual Contents Comparison Method2024

    • Author(s)
      Thanh Ha Nguyen , Hidenari Kiyomitsu , Yi Sun , Takeshi Nishida , Kazuhiro Ohtsuki
    • Journal Title

      Proc. of 12th International Conference onInformation and Education Technology

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ビジュアルコンテンツ比較による協調型プログラミング学習の試み -中小IT企業における社内リカレント教育を例に2023

    • Author(s)
      Thanh Ha Nguyen, 清光英成, 大月一弘
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 37 (7) Pages: 66-72

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Question Authoring for Learning Programming Skills based on the Programmed Visual Content Comparison Method2019

    • Author(s)
      Kiyomitsu Hidenari, Ha Thanh Nguyen, Shao Shuai, Shigyo Kento, Ohtsuki Kazuhiro
    • Journal Title

      IEEE 8th International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering

      Volume: 1 Pages: 614-619

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi