• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmemt of a curriculum to foster programming thinking:with a focus on connecting preschool education to elementary school education

Research Project

Project/Area Number 19K03060
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShiraumegakuen College (2023)
Kokusai Gakuin Saitama Junior College (2022)
Fukuoka Prefectural University (2019-2021)

Principal Investigator

OKUBO JUNKO  白梅学園短期大学, 保育科, 特任教授 (10550486)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 雅博  福岡県立大学, 人間社会学部, 准教授 (00452813)
坂無 淳  福岡県立大学, 人間社会学部, 准教授 (30565966)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsプログラミング的思考 / カリキュラム開発 / 論理的思考 / 幼保小接続 / プログラミング玩具 / 幼児期に育むべき資質・能力 / 保幼小接続 / プログラミング教育必修化 / 幼小接続 / 幼稚園教育要領 / 学習指導要領 / カリキュラム
Outline of Research at the Start

日本では2020年から小学校において「プログラミング教育」が必修となる。日本における「プログラミング教育」は、論理的思考を身に着けるための教育と位置づけられている。幼稚園教育要領も「思考力・判断力」の育成を掲げているが、就学前のプログラミング的思考の育成のためのカリキュラムや指導書は不足している。そこで、本研究では、「プログラミング的思考を育成するカリキュラムの開発」を目的とし、就学前~小学校の接続期を焦点としたカリキュラム開発を行う。その際、国内外のプログラミング教育の実態調査から得た知見を分析し、幼稚園教育要領・学習指導要領を踏まえた系統的なカリキュラムの開発をする。

Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to develop a curriculum aimed at fostering programming thinking in 5-year-old children. By focusing on the transitional phase from preschool to elementary school, we analyzed both domestic and international curricula to construct a robust theoretical and practical framework for programming education. Internationally, we scrutinized the "Computing" subject in the national curriculum of the United Kingdom, a country noted for its advanced programming education. Domestically, we conducted a thorough examination of the 2020 report by the Subcommittee on Informatics Education of the Science Council of Japan's Committee on Informatics. Additionally, practical insights were gathered by selecting appropriate programming toys for 5-year-olds and observing their use in cooperating preschools. These findings informed the development of a curriculum designed to systematically cultivate programming thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2017年の幼稚園教育要領に基づき、幼児期に育むべき資質・能力を中心に「プログラミング的思考を育成するカリキュラム」を開発した。本カリキュラムは、幼児がプログラミング的思考を身につけるための具体的な活動と手順を可視化した。これにより、プログラミングの専門知識がない保育者も、日常の遊びの中で容易にプログラミング活動を取り入れることが可能になった。また、就学前のプログラミング遊びが、プログラミング的思考と問題解決能力を養い、創造性を促進することが確認された。さらに、本カリキュラムは、幼児期の遊びが小学校以降の学びへと連続的につながるよう設計されており、接続期のカリキュラムとして重要な役割を果たす。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 就学前~初等教育段階(特別支援学校)における プログラミング教育の検討 ―プログラミング教育のカリキュラム分析と教材研究―2024

    • Author(s)
      大久保淳子・古橋 真紀子
    • Journal Title

      白梅学園大学・短期大学情報教育研究

      Volume: 27 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英国の初等教育におけるプログラミング教育の現状と動向 ―教科「Computing」の分析―2021

    • Author(s)
      大久保淳子・坂無淳・柴田雅博
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 30(1) Pages: 127-139

    • NAID

      120007167193

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期プログラミング教育用教材の分析2021

    • Author(s)
      柴田 雅博
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要

      Volume: 29巻2号 Pages: 103-114

    • NAID

      40022514152

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] .韓国の「標準保育課程」と保育実践に関する一考察2019

    • Author(s)
      清水陽子、大久保淳子、ソンファ アン
    • Journal Title

      福岡県立大学人間社会学部紀要28(1)

      Volume: 28(1) Pages: 65-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Current Status and Issues of Programming Education in Japan from Preschool (Kindergarten) to Primary School2023

    • Author(s)
      Junko Okubo・Makiko Furuhashi
    • Organizer
      International Association of Early Childhood Education
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT 導入後の保育士の業務負担軽減における検討(2)2023

    • Author(s)
      森久美子・大久保淳子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力育成の現状と課題 ―プログラミング教育を視点とした就学前段階からの体系的なカリキュラム編成について―2023

    • Author(s)
      大久保淳子・柴田雅博・坂無淳
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT導入後の保育士の業務負担軽減における検討(1)ーA保育園の健康及び安全に関する分野のICT導入による効率ー2022

    • Author(s)
      森久美子・大久保淳子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前のプログラミング的思考の育成カリキュラムの開発2020

    • Author(s)
      大久保淳子
    • Organizer
      国際幼児教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の幼稚園と小学校の連携と接続について2019

    • Author(s)
      大久保淳子
    • Organizer
      日本子ども支援学会・上海比較幼児教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Current situation and issues of pre-school curriculum in Japan and Korea-Comparison between Japan’s “Course of Study for Kindergarten” and Korea’s “Nuri Curriculum” from the view point of collaboration and connection between pre-schools and elementary schools-2019

    • Author(s)
      Junko OKUBO, Yoko SHIMIZU , Hiromi BAN
    • Organizer
      OMEP(World Organisation for Early Childhood Education)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi