• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Self-Efficacy Scale for Occupational Therapy Students Participating in Clinical Training in the Field of Mental Disorders

Research Project

Project/Area Number 19K03072
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKumamoto Health Science University

Principal Investigator

Yoshimura Yuki  熊本保健科学大学, 保健科学部, 講師 (80814384)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 與座 嘉康  熊本保健科学大学, 保健科学部, 准教授 (90461631)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自己効力感 / 臨床実習 / 精神障害領域作業療法 / 尺度 / 作業療法学生 / 尺度開発 / 精神障害領域
Outline of Research at the Start

作業療法学生にとって臨床実習は、作業療法士としての素養を身につける重要な場である。しかし、精神障害領域の臨床実習では、障害者との接触経験の乏しさから学生の問題が露呈することが多い。
本研究では、実習を遂行可能にする要因の一つとして自己効力感に着目し、作業療法学生を対象とした精神障害領域の臨床実習に対する自己効力感尺度の開発を目的とする。方法は、①作業療法学生と作業療法士に対して実習に関する聞き取り調査の実施、尺度項目の作成、②作業療法学生を対象とした予備調査、③尺度の妥当性と信頼性の検討である。
尺度の開発により、学生の自己効力感に合わせた教育の介入や教育の効果判定が可能になると考えられる。

Outline of Final Research Achievements

Students training in the field of mental disabilities experience specific difficulties engaging with their target group. Focusing on self-efficacy as a primary factor that enables students to manage the difficulties they face in training, this study developed indices to evaluate the effectiveness of educational interventions to enhance self-efficacy among occupational therapy students undertaking clinical training in the field of mental disabilities. In Study 1, students who completed clinical training in the field of mental disabilities were interviewed, and index items were developed using the information obtained. In Study 2, the reliability and validity of the indices were verified to confirm a two-factor structure and its reliability and validity. The confirmed factors were “achieving self-motivation regarding training” and “self-control behavior in training situations.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

作業療法の臨床実習という文脈における作業療法学生を対象とした SSE 尺度は,筆者が調べた限り存在していない.そのため,作業療法士養成教育においても実習の自己効力感を高める教育的介入はなされているものの,自己効力感測定のための尺度として,看護学生を対象とした実習自己効力感尺度や一般化した自己効力感尺度が用いられている現状があった.そのような背景を踏まえて,作業療法学生を対象とした実習に対する自己効力感の教育効果を判定するための精神障害領域臨床実習自己効力感尺度の開発したことが,本研究における学術的意義および社会的意義といえる.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Development of a Self-Efficacy Scale for Occupational Therapy Students Participating in Clinical Training in the Field of Mental Disorders2024

    • Author(s)
      吉村 友希, 與座 嘉康, 久﨑 孝浩
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 162-176

    • DOI

      10.14926/jsise.41.162

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2024-04-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 作業療法学生を対象とした精神障害領域臨床実習自己効力感尺度の作成の試み2023

    • Author(s)
      吉村 友希, 與座 嘉康, 久﨑 孝浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 38 Pages: 14-18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] The effects of lesson design on improving self-efficacy in clinical evaluation practices2022

    • Author(s)
      吉村 友希
    • Journal Title

      Japanese Occupational Therapy Research

      Volume: 41 Issue: 4 Pages: 481-486

    • DOI

      10.32178/jotr.41.4_481

    • ISSN
      0289-4920, 2434-4419
    • Year and Date
      2022-08-15
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 精神障害領域の臨床実習における困難な出来事に対する学生の心理行動パターンの違い2021

    • Author(s)
      吉村友希,與座嘉康,久﨑孝浩,平岡斉士,久保田真一郎,鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 作業療法学生の精神障害領域臨床実習における制御体験への変容に関する検討2020

    • Author(s)
      吉村友希・與座嘉康
    • Organizer
      日本医療教授システム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi