• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of experimental teaching materials for active energy learning for students in basic high school physics

Research Project

Project/Area Number 19K03123
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

KAWAMURA Yasufumi  東京理科大学, 理学部第一部物理学科, 教授 (90362087)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsサボニウス型風車風力発電機 / 色素増感太陽電池 / 自転車発電機 / 自転車発電 / 物理基礎 / 実験教材開発 / 出前授業 / アクティブラーニング / エネルギー教育 / 防災教育 / 科学教育
Outline of Research at the Start

次期学習指導要領において,高等学校におけるアクティブラーニングの実現が期待されている。そこで,次期学習指導要領化の物理基礎のエネルギー分野において,このような学習が成立するような実験教材の開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

As a result of the development of educational materials that can be used in basic physics classes at high schools regarding Savonius-type windmill wind power generators, dye-sensitized solar cells, and bicycle generators, the development of experimental teaching materials in the "energy field" that can be used to a certain extent. I think I was able to do it. Both dye-sensitized solar cells and bicycle power generation have been found to be useful in class practice at SSH high schools. As for the dye-sensitized solar cell, we succeeded in running a model car made with a new approach, and as for the bicycle power generation, we were able to complete a 150W type bicycle generator.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで,高等学校の物理基礎において,太陽電池での実験といえば,小学校以来同じような内容の実験のまま,市販の太陽電池で模型自動車を動かくことなどで,高校生にとっては進歩が感じづらいものであった。また,風力発電でも,モーターにプロペラをつりつけ,赤色LEDを点灯させる程度のもので,小学生においても高度な実験を体験するクラスや少し進んだ学習をする中学生からみても,学習内容の進化が感じづらいものであったが,本研究で開発した実験教材をもちいることで科学技術人材の育成につながると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] タイヤサイズの異なる自転車にも取り付け可能で自走可能な自転車発電機の開発と実践2022

    • Author(s)
      Li Zihe, 川村 康文, 小林 尚美
    • Journal Title

      エネルギー環境教育

      Volume: 16 Pages: 13-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物理:SDGS温水タワーすだれをつくろう!2022

    • Author(s)
      川村 康文
    • Journal Title

      科学フォーラム

      Volume: 39 Pages: 60-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 物理:分光つつで省エネ電球を考える2021

    • Author(s)
      川村 康文
    • Journal Title

      科学フォーラム

      Volume: 38 Pages: 60-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 理数探究基礎の導入のための2.0m大風車風力発電機教材の3Dプリンタを用いた開発と実践2020

    • Author(s)
      飯野誠也,川村康文
    • Journal Title

      エネルギー環境教育研究

      Volume: 14 Pages: 37-44

    • NAID

      40022298036

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Development of The Bicycle Power Generator for Energy and Environmental Education2021

    • Author(s)
      LiZihe,WangChenhao,川村康文(Yasufumi Kawamura)
    • Organizer
      WORLD CONFERENCE ON PHYSICS EDUCATION Ⅲ 2021 Hanoi,VIETNAM
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 温水タワーすだれ2021ー太陽光を用いた簡易温水器の開発ー2021

    • Author(s)
      飯田平太朗 岡田勇慈 渡辺裕也 川村康文
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングとしての理科教育法における模擬授業2019

    • Author(s)
      海老崎 功,川村 康文
    • Organizer
      日本人間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 物理チャレンジ2019報告:II.第2チャレンジ実験問題2019

    • Author(s)
      長谷川修司, 石川真理代A, 市原光太郎B, 一宮彪彦C, 大塚洋一D, 井通暁, 海老崎功E, 右近修治F, 川村康文G, 岸澤眞一H, 毛塚博史I, 小牧研一郎J, 近藤泰洋K, 櫻井一充G, 下田正L, 真梶克彦M, 末元徹N, 鈴木功O, 瀬川勇三郎P, 武士敬一Q, 遠山濶志J, 林壮一R, 深津晋, 松本益明S, 松本悠, 味野道信T
    • Organizer
      日本物理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] エネルギー環境教育ブックレット13 GIGAスクールに対応したエネルギー環境教育のあり方 STEAM教育とエネルギー環境教育のデジタル教材開発2022

    • Author(s)
      川村 康文
    • Total Pages
      83
    • Publisher
      エネルギー環境教育関西ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 図解 教養辞典 科学  INSTANAT SCIENCE2021

    • Author(s)
      監訳者 川村 康文 訳者 春宮真理子
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • ISBN
      9784315523287
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 歴史上の科学者たちから学ぶ魅力的な理科実験2020

    • Author(s)
      川村 康文
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      オーム社
    • ISBN
      9784274225369
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 動画の実演+研究メモでかんたん!東京理科大生による 小学生のおもしろ理科実験2020

    • Author(s)
      東京理科大学川村研究室 (著, 編集), 川村 康文 (監修)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      メイツユニバーサルコンテンツ
    • ISBN
      9784780423518
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 物理が楽しくなる!キャラ図鑑2020

    • Author(s)
      川村 康文
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      新星出版
    • ISBN
      9784405073128
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi