• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of curriculum based on Knowledge in Pieces framework

Research Project

Project/Area Number 19K03140
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

YAMADA Yoshihide  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (30588570)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsp-prims / 現象論的プリミティブ / 断片知識論 / コーディネーションクラス / 素朴概念 / 誤概念 / 概念形成 / 概念変容 / 仮説実験授業 / 反比例 / 概念テスト / コーディネーション・クラス / 因果関係 / 実践記録 / 板倉聖宣 / 玉田泰太郎 / FCI / 科教協(科学教育研究協議会)
Outline of Research at the Start

本研究の核心をなす問いは次のようなものである。誤概念研究や構成主義的な学習カリキュラムの開発・実践・評価に対して、断片知識論は科学的理論としての有用性をいかに発揮するか? あるいは発揮するためにはどのような理論の精緻化や拡張が必要か?
また、この問いを受けて、本研究の目的を次のように設定する。断片知識論を明示的に用いて先行誤概念研究data(実践記録)の再解釈を行い、それを元に構成主義的な学習カリキュラムを開発・実践・評価し、理論の精緻化や拡張の方向性を明らかにすること。

Outline of Final Research Achievements

Theoretical validity of Knowledge in Pieces perspective (mainly the idea of phenomenological primitives) has been examined. P-prims list which had been identified by A. diSessa was examined using independent data. The data was documents made by unique teachers in Japan, based on Kasetsu-Jikken Jyugyo (Hypothesis-experiment-Lessons) proposed by ITAKURA Kiyonobu, teaching method of TAMADA Yasutaro, and TAKIKAWA Yoji's action research, and advanced active learning teaching practice in university. The fundamental idea of knowledge in pieces was verified especially for naive children (and somewhat in university level). Yet, Ohm's p-prim, which is the central p-prim, was found to be less primitive than diSessa's speculation. It's "resistance" slot is not seen to work as inverse proportionality but in (negative sign) proportionality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

米国流の物理教育研究の潮流が我が国にも流れ込み、関連学会で活発な議論が行われ、物理教育の発展にとって好ましい状況となっている。教育研究は実践や行政との結合が強く、潜在的に大きな影響力が期待される。社会の中で作動する教育は受験指導・テスト勉強に焦点化しがちであるが、物理教育研究は概念形成や意味理解、学習姿勢などにより大きな関心を寄せている。
ただし、そこで現在主流の研究手法は、工学的、疫学的なアプローチであり、学習や教育の複雑さや多様性、当事者性は捨象されがちである。本研究は、これらの補完的役割を担うものであり、そのための理論的基礎研究である。本研究は、その基本的描像の解明と普及、分析に寄与した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (11 results)

  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学物理講義の改善を促すオンライン・レッスンスタディ2021

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士, 岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] p-prims理論を用いた「運動の法則」への気づきを促す授業の開発と実践2021

    • Author(s)
      渡邉里佳, 谷口和成, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] P-prims理論による様々な運動に対する生徒の思考の分析2020

    • Author(s)
      渡邉里佳, 谷口和成, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 浮力の関与するつり合い現象に関する 学習者の推論傾向―教員養成大学生の力学問題調査から見えてきたもの2020

    • Author(s)
      南部美由紀, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科授業における予想の役割―教員養成大学生の意識調査から見えてきたもの2019

    • Author(s)
      徳田翔太, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi