• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Evaluation Methods of Knowledge Utilization in Probabilistic Decision-Making Processes and Development of Teaching Materials for Teacher Training

Research Project

Project/Area Number 19K03157
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Nishinaka Norihiro  近畿大学, 教職教育部, 准教授 (80756841)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 厚  東京工業大学, 情報理工学院, 特定教授 (50444120)
高橋 聡  関東学院大学, 理工学部, 准教授 (80630897)
竹村 景生  天理大学, 人間学部, 教授 (40782165)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師用教材 / 確率的判断過程 / 仮説検定の考え方 / 2枚のコイン / フックの法則 / 確率判断 / マンガ教材 / 数学と理科 / 確率 / 日常と数学の表現 / 教師教育 / 期待値 / 統計教育 / 科学的リテラシー / 確率的判断 / 知識活用 / 評価方法 / 教員研修教材
Outline of Research at the Start

本研究では、初等・中等教育における確率教育での「協働的学習の評価方法の開発と実践」と「教師教育用教材の開発とその評価」の開発研究を行う。科学的探究を行う上で、統計・確率を用いての判断は欠かせない。一方、協働での学習が重視されているが確率の知識、技能をどのように活用し、判断し、表現しているかの実態は充分に研究されていない。そのため、まず本研究では確率を用いた判断を取り入れた協働学習での評価法の開発を行い、実際の授業での試行を行いながら教育現場で使えるようにする。これらの知見を組み入れた教師教育用教材(マンガケース型教材)を開発し、研修等で効果の測定を行い、改良を加えて公開することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we created three types of teaching materials for teachers that show scenarios of student problem-solving situations in a "Hypothesis Testing" class in Mathematics I. One type of teaching materials is for students to make a decision based on the results of an experiment, and the other type is for students to make a decision by calculating probabilities.
In addition, we have developed teaching materials for teachers that show the students' presentations in the "Hypothesis Testing" and "Two Coin Toss" classes in cartoon form. Furthermore, with the background of applying mathematical concepts to the study of other subjects, we developed teaching materials for the use of "probability of many trials" in a science hook experiment. These teaching materials mainly reflect on the teacher's response to the student's presentation. They are teaching materials that consider responses to presentations through simulated experiences. All of them are open to the public.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で,開発した教師用教材のうち,「仮説検定の考え方」についての教材は、2019年の春季に公開した。この時期は、教科書が公開される前であり、新規導入教材に対して、生徒の協働的な問題解決過程を示すことができたことで、教材解釈と授業の仕方について提案することができた。「2枚のコイントス」の教材は、生徒の発表に対する教師の対応について考察する教材である.また、「同様に確からしい」の意義や、授業で実験を取り扱う上での注意することを考えさせることができる教材である。教材自体が、マンガで作成されているため、実際の授業に近い感覚で、その場に入り込めるため、教員養成や教師の研修に有益である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 中学校数学に求められている表現力の育成に関する一考察2023

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 34(2) Pages: 51-65

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校における反復試行の教材の開発とその反応分析2022

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 46 Pages: 35-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の確率学習指導についての自信に関する要因分析2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 33(1) Pages: 65-75

    • NAID

      120007166810

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「2個の硬貨投げ」授業の教師用教材の開発と反応分析2021

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡
    • Journal Title

      科学教育学会第45回年会論文集

      Volume: 45 Pages: 119-122

    • NAID

      130008131488

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 数学科教員志望学生の統計指導に関する意識調査(1)2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 32 Pages: 145-164

    • NAID

      120006938126

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校数学科において求められる統計教育2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 317-322

    • NAID

      40022494634

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教員志望学生の確率判断における否定に関する研究2020

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 31 Pages: 43-58

    • NAID

      120006813981

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校のデータ活用領域における課題提示についての一考察: マンガ教師用教材を用いた研修の結果から2020

    • Author(s)
      西仲 則博 , 吉川 厚 , 高橋 聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 69-72

    • NAID

      130007945632

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本統計学会統計教育分科会統計教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 139-142

    • NAID

      120006998459

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒の協働的な統計的問題解決型シナリオ型教材を用いた教員研修での効果測定についての一考察2019

    • Author(s)
      西仲則博
    • Journal Title

      近畿大学教育論叢

      Volume: 31(1) Pages: 67-81

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 協働的な問題解決型マンガ教師教材を用いた研修に向けての基礎的研究2019

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会第43回年会論文集

      Volume: 43 Pages: 143-146

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における反復試行の教材の開発とその反応分析2022

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働的統計的問題解決の発表場面の評価に関する研究2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] データ活用領域でのマンガを用いた教師用教材の開発とその実践2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      鳴門教育大学数学教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 2030年以降の社会を見据えた数学科における思考力・判断力・表現力の育成への取り組み2022

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      大阪市立中学校教育研究会数学部全市研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「2個の硬貨投げ」授業の教師用教材の開発と反応分析2021

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡
    • Organizer
      科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「仮説検定の考え方」の指導に関する一考察2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会第69回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「仮説検定の考え方」の指導に関する一考察2021

    • Author(s)
      西仲則博
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博,吉川厚,高橋聡.
    • Organizer
      第 17 回 統計教育の方法論ワークショップ発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 統計的確率を用いて確率判断を行う教材開発に関する一考察2020

    • Author(s)
      西仲則博 吉川厚
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校数学教員向けシナリオ教材の作成について2020

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本統計学会統計教育分科会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 協働的な問題解決型マンガ教師教材を用いた研修に向けての基礎的研究2019

    • Author(s)
      西仲則博・吉川厚・高橋聡
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 「仮説検定の考え方」の授業における協働的な学びのシナリオ教師用教材 実験1回タイプ

    • URL

      https://researchmap.jp/multidatabases/multidatabase_contents/detail/252042/e4ca68554dde3a36f9c60759bbef1b59?frame_id=486494

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「仮説検定の考え方」シナリオ2 (実験2回タイプ)

    • URL

      https://researchmap.jp/multidatabases/multidatabase_contents/detail/252042/857d49832ef9ca8074fd4ddade4d33f1?frame_id=486494

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 「仮説検定の考え方」の授業における協働的な学びのマンガ教師用教材 発表場面

    • URL

      https://researchmap.jp/multidatabases/multidatabase_contents/detail/252042/6ee975b75c692d6e01f1e10dc21ef642?frame_id=486494

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] マンガ教師教材 「フックの法則の実験後の生徒の発表場面における教師の助言」

    • URL

      https://researchmap.jp/multidatabases/multidatabase_contents/detail/252042/1a85dd5f812b172feedfb47cd5b2beee?frame_id=486494

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi