• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Six-year Elementary School Curriculum Development in Programming Education that also Fosters Spatial Awareness

Research Project

Project/Area Number 19K03166
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

KIRYU TORU  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20713259)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywordsドローン / スクラッチ / 経路 / プログラミング教育 / 教職員研修 / 空間認識力 / 研修プログラム開発 / 授業参観 / micro:bit / 球体ロボット / Scratchプロジェクト / フィジカルプログラム / 空間認識能力 / 異学年合同授業 / 研修プログラム / フィジカルプログラミング / ICT / カリキュラム・マネジメント
Outline of Research at the Start

教科等の学習を基に,ドローンを取り入れたプログラミング教育を実践することで,プログラミング的思考と空間認識能力を同時に育む授業方略構築を目指す。
そのためには,小学校6年間の発達段階を考慮し,各教科を横断したカリキュラム開発をする必要があり,低学年,中学年,高学年に渡るプログラミング教育を柱にしたカリキュラム開発を行う。
また,開発したカリキュラムを小学校教諭が学びあえる研修プログラムを立案する。そのためのテキストを作成し,地域の理科センター等で実際に教員を対象にした研修を実施する。

Outline of Final Research Achievements

This study has two objectives.Can children develop spatial awareness through programming?  Therefore, the purpose of this study is to develop teaching materials for this purpose. We are also to provide training to teachers and staff in the practice of teaching programming education.
We have developed three teaching materials. We have developed educational materials using drones. We have developed a scratch project. We have developed pathway programming that follows a pathway. In addition, training for teachers and staff was conducted on the use of developed teaching materials and ICT.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミング教育の実施を教職員へ提言すると共に,子どもの空間認識力を育む教材開発をし,空間認識力の向上に役立つことを明らかにした。また,教職員のICTに対する苦手意識を克服し,楽しい研修を組織することを提言した。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (14 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Scratchプロジェクト開発によるプログラミング教育の実践と評価-空間認識力の向上に向けた取組を通して-2022

    • Author(s)
      桐原一輝,髙橋瞭介,桐生徹,大島崇行
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内授業研究における研究主題と理科授業検討会の関連についての事例的研究2021

    • Author(s)
      佐藤吉史,桐生徹,大島崇行
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 62 Pages: 261-273

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 参観スタイルと授業検討会の発話の関連に関する事例的研究-理科授業における2つの授業参観を事例として-2020

    • Author(s)
      佐藤吉史,桐生徹,大島崇行
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 61 Pages: 57-66

    • NAID

      130007882692

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 経路プログラミングを用いた授業における曲がり角条件による左右識別能力の変容2022

    • Author(s)
      若林亮一,桐生徹
    • Organizer
      臨床教科教育学会,第20回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 経路プログラミングを用いた左右識別能力の育成に関する研究2022

    • Author(s)
      若林亮一,桐生徹
    • Organizer
      日本科学教育学会,2021年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 経路プログラミングを用いた左右識別能力の調査2021

    • Author(s)
      若林亮一,桐生徹
    • Organizer
      日本理科教育学会,北陸支部大会(2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 視点移動能力の育成を目指したスクラッチプロジェクトの試行2021

    • Author(s)
      若林亮一,桐生徹
    • Organizer
      臨床教科教育学会,第19回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識力の向上を目指すドローンを活用した授業実践~空間的な概念を獲得できなかった児童の授業中の分析~2020

    • Author(s)
      髙橋瞭介・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      臨床教科教育学会,第18回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識力を育成するScratchプロジェクトの開発と評価2020

    • Author(s)
      桐原一輝・髙橋瞭介・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      臨床教科教育学会,第18回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 研究主題と理科授業検討会の関連に関する事例的研究2020

    • Author(s)
      佐藤吉史・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      臨床教科教育学会,第18回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識力を育むドローンを活用した授業デザインの開発と評価~児童の視点移動に着目して~2020

    • Author(s)
      髙橋瞭介・桐原一輝・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識力を向上させるScratchプロジェクトの開発と評価2020

    • Author(s)
      桐原一輝・髙橋瞭介・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達教員と教職未経験者の机間指導に関する研究2020

    • Author(s)
      加藤栞里・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 異学年学習における困難な学習課題の設定に対する効果の研究2020

    • Author(s)
      小畑直輝・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 研究主題による授業検討会への影響についての事例的研究 -参観者の学習者に関する発話を通して-2020

    • Author(s)
      佐藤吉史・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業の振り返り記述における教師のフィードバックと児童の意識に関する事例研究2020

    • Author(s)
      芳賀竜一・桐生徹・大島祟行
    • Organizer
      日本科学教育学会,2019年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 空間認識力の向上を目指した授業実践と教材の開発~授業中における児童の様子の分析~2019

    • Author(s)
      髙橋瞭介・桐原一輝・桐生徹・大島崇行
    • Organizer
      日本理科教育学会,北陸支部大会(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] これで,ICT活用・プログラミング×『学び合い』は,成功する!2020

    • Author(s)
      水落芳明・斎藤博編著
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926403
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi