Fungi as a teaching tool for solving constraints of practical training on genetics
Project/Area Number |
19K03169
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Itoh Yasuo 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (70283231)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小山 茂喜 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (10452145)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
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Keywords | 理科教育 / 実習・実験 / 遺伝リテラシー / 交配 / 子のう菌類 / アスペルギルス / 実験・観察 / 科学リテラシー |
Outline of Research at the Start |
遺伝子診断やゲノム編集技術の大衆化を目前にした時代背景を踏まえ,実体験に根ざした遺伝リテラシーの向上を目指す。そのために,中学校から大学において容易に実施可能,かつ,基礎から発展的な内容までを体系化した,遺伝に関わる実習プロトコルを開発する。問題となる生体の扱いと系統の維持は,真核菌類を教材とすることによって解決する。これによって,多くの生徒たちが,対立遺伝子の分離と伝達,および,対立遺伝子の相互作用によって形質が決定されるしくみを観察できるようにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to improve genetic literacy by creating a "practice protocol that enables students to realize how traits determined by genes are transmitted through generations" and implementing it in junior high schools, high schools, and universities. As a result of the practical training, we were able to elicit key words such as "surprised" and "unexpected" from many students and teachers, in response to the various constraints faced in each situation. In addition, at the junior high school, it was observed that students who had not shown motivation in their usual classes were enthusiastic about the program. However, the growth temperature is an issue for the popular practice of this protocol, and selection of stains that maintain growth rate at room temperature is underway.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって,中学校での遺伝の学習と並行して交配と後代の観察を行うための実習計画を確立できた。さらに,内容を後代の分離比の統計的解析や連鎖,組換えの観察まで拡張し,大学の教養科目での実習としても十分な質を備えたものとなった。受講生の反応やアンケート調査の結果から,中学生から大学生まで年代を問わず,生き物に触れ,観察した際の驚きを通じて遺伝現象への関心を誘導できることが示された。また,他の生物の生活環との関連や生化学実習への接続等,様々な実習のハブにもなる。近年のICTの発展により,学校は聴講の場から経験の場へと変貌しつつある。その点で,本研究は他の教材の開発と整備の端緒となるものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)