• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the factors that divide pseudoscience from scientific attitude and its application to education of critical thinking

Research Project

Project/Area Number 19K03170
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Satoru Kikuchi  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (30262679)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords疑似科学 / 批判的思考 / 二重過程モデル / 超常信奉 / 科学教育
Outline of Research at the Start

科学的な外見を持ちながら科学としての要件を欠く「疑似科学」は、多くの社会的な問題を引き起こしている。これらへの無批判な信奉は、一般には科学知識や科学教育の不足による非合理信念と考えられている。しかし、これらは必ずしも科学への好意や探究心と矛盾せず、正当科学と共通する態度も多く見られる。では、こうした科学の萌芽ともいえる態度が、発達や教育の過程で疑似科学信奉や超常信奉に陥ってしまうのはどのような要因によるものなのだろうか? 本研究では、批判的思考の態度や情報環境と認知特性の相互作用などについて、広範な層への調査実験データから明らかにし、疑似科学を入り口とした科学リテラシー教育の検証を試みる。

Outline of Final Research Achievements

Some surveys of "pseudoscientific belief" and related variables were conducted with university students to clarify the structure of pseudoscientific belief and its relationship to adaptive cognitive variables. First, three factors of pseudoscientific belief were extracted, depending on the subject: paranormal, medical health and everyday life. These pseudoscience beliefs were positively associated with intuitive information-processing tendencies based on the dual-process model, and with inquisitiveness of critical thinking attitudes and prosocial behavioural tendencies. Paranormal belief was positively associated with time discounting tasks. These were interpreted as complementing the general lack model, which considers the reinforcement of pseudoscience beliefs to be due to a lack of scientific knowledge and education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

疑似科学は医療や健康、教育、環境問題など広汎な領域で社会に深刻な影響を与える場合があり、これに適切に対処することは、現代の教育や行政の喫緊の課題でもある。特に近年は陰謀論や反ワクチン運動などに疑似科学が深く関与していると考えられる。こうした疑似科学信奉に対抗するためには、正しい科学知識の教育で修正していくだけでは不十分であり、人が自然に備えている適応的な認知システムの副産物と理解する必要性が本研究の結果から示された。さらに、こうした疑似科学信奉が生じる過程についての知見は、汎用的な批判的思考(クリティカル・シンキング)の教材として有用であると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 人はなぜ陰謀論にハマるのか2022

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Journal Title

      Journal of Japan Skeptics

      Volume: 30 Pages: 13-23

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] レポート文書特徴と学習者特性との関連に関する一検討2021

    • Author(s)
      中山 実・菊池 聡・山本 広雄
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 121 Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 非常時における避難の心理2020

    • Author(s)
      菊池聡
    • Journal Title

      建築防災

      Volume: 541 Pages: 24-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Twitter 利用と疑似科学信奉との関連2020

    • Author(s)
      菊池 聡_佐藤 広英
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 7 Pages: 71-86

    • NAID

      120007099574

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 人はなぜニセの科学を信じてしまうのか~疑似科学受容の心理学~2021

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Organizer
      外来小児科学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] サブカルチャーとしての陰謀論2021

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Organizer
      日本応用心理学会 第87回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい学習環境の臨む大学生の学習方略と批判的思考態度の関係2021

    • Author(s)
      菊池 聡・黒瀬 智恵
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 超常信奉と時間割引および批判的思考の関連性2021

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン学習環境における科学技術リテラシが批判的思考態度育成に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      中山 実・菊池 聡・山本 洋雄
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] サブカルチャーとしての陰謀論2021

    • Author(s)
      菊池 聡
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 疑似科学信奉と向社会的行動の関連性2020

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 防災・減災の学習活動による批判的思考態度の影響 ブレンディッド学習による大規模指導の検討2020

    • Author(s)
      中山実・菊池聡・山本広雄
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] なぜ私たちはニセの健康情報を信じてしまうのか2020

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      はこだて国際科学祭
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 疑似科学的言説に対する科学リテラシー向上を目的としたオンラインプラットフォームの開発2019

    • Author(s)
      山本輝太郎・佐藤広英・菊池聡
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似科学信奉の多面性と批判的思考の関連性2019

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Twitter利用と疑似科学信奉との関連(1) -利用頻度、利用動機の観点から-2019

    • Author(s)
      佐藤広英・菊池聡
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Twitter利用と疑似科学信奉との関連(2) -接触する情報の観点から-2019

    • Author(s)
      菊池聡・佐藤広英
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似科学を信じる心理 クリティカルシンキングを育てるために2019

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      理数系学会教育問題連絡会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] サブカルチャーの心理学2020

    • Author(s)
      山岡重行(編)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi