• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for inquiry based learning using earthquakes as a keyword with an awareness of curriculum management

Research Project

Project/Area Number 19K03173
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

NEMOTO HIroo  立命館大学, 理工学部, 教授 (30301427)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 慎一  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (00251455)
関根 秀太郎  公益財団法人地震予知総合研究振興会, 地震防災調査研究部, 主任研究員 (90455254)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords地震 / JINARI(地震に伴う地鳴り) / 理科 / 教材開発 / 探究(的)活動 / 教員養成 / 東京大学地震研究所筑波地震観測所 / マイクロホンアレー観測 / 地震に伴う地鳴り / 教員研修 / 探究活動 / 高等学校 / カリキュラム・マネジメント / 地鳴り
Outline of Research at the Start

小中高校生が,教科などの枠にとらわれず,科学する醍醐味を体験・体得する探究活動のための教材開発を行う研究です.そのために,科学的に未解明な課題を素材として本研究に取り組みます.その一例として,“地震に伴う地鳴り現象”を素材として取り扱います.本研究を通して,研究者と学校,学校間の観測ネットワークを構築する方法論を確立することも目指し,小中高校生が感じる科学への垣根を下げ,科学的に考え対応できる人となる教材を提案することも,本研究の目的の一つです.

Outline of Final Research Achievements

Aiming at the development of educational materials for IBL with earthquakes as a keyword, we developed educational materials to elucidate the scientifically unexplained phenomenon of Jinari (eathquake sounds accompanied by earthquakes). We developed Jinari recording system that can be constructed by upper secondary school students and succeeded in capturing the audible level of earthquake sounds, and clarified that the cause is likely to be the ground speaker effect associated with the arrival of P wave. It was also shown that the system could be used as a teaching material for IBL for upper secondary school students.
Through the analysis of textbooks, it was also shown that there is room for improvement in the context of disaster prevention and mitigation from the perspective of curriculum management. Furthermore, it was also clarified that, as an issue in the teacher-training course students to obtain a teacher’s license of rika, it is necessary to cultivate the ability to use ICT.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等学校学習指導要領(平成30年告示)の「理科」では,『科学的に探究』することがこれまで以上に強調されている.また,探究の過程を重視する「理数」科が新たに設けられた.さらに,「地理探究」などの新設も行われたことも考えれば,カリキュラムマネジメントの理念と併せ,本研究の目指す方向が現在の学校教育で求められていることを示していると考えられる.また,探究活動の指導を担える教員養成を目指す必要があることにもなるため,教員養成の改善に関する研究も大学教育,学校教育で求められているといえる.よって,本研究の成果を学校教育および教員養成に反映させられるのであれば,本研究の成果は社会的意義を持つといえる.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 「理科」教員養成時の情報通信技術の活用力育成に向けての課題-デジタルデータの取得・活用の視点から-2024

    • Author(s)
      根本泰雄・山下芳樹
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 11 Pages: 63-67

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員サマースクール開催報告 妖怪の足音ききくらべ-地震計をもって境港と熔岩の島をあるく-2023

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Journal Title

      なゐふる

      Volume: 132 Pages: 8-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Understanding time scales: which teaching materials do students find easier to understand? - Cosmic (Geologic) Ticker Tape, Cosmic (Geologic) Calendar, and Cosmic (Geologic) historical film in case of undergraduate students -2024

    • Author(s)
      NEMOTO, Hiroo
    • Organizer
      The 37th International Geological Congress
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員サマースクール2023 in 丹那&神奈川県西部地域 開催の意義2023

    • Author(s)
      根本泰雄・荒井賢一・伊東明彦・加納靖之・桑野 修・佐藤明子・朱里泰治・山野 誠・南島正重・吾妻 崇・道家涼介
    • Organizer
      (公社)日本地震学会2023年度秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] JpGU2023年大会パブリックセッション「あなたは自然災害から生き残れますか?学校での学びで!」から得た災害安全教育への期待と要望2023

    • Author(s)
      根本泰雄・村山良之・田口康博・山本隆太・髙橋 裕・林 信太郎
    • Organizer
      日本安全教育学会第24回奈良大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高「理科」教免取得を目指す学生の日の出・日の入り観察経験の実態2023

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      日本地学教育学会第77回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校の「理科」で“まなぶ”震災の内容から考えよう2023

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      (公社)日本地球惑星科学連合2023年大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地震に伴う地鳴り現象の解明に向けて(その3)-可聴となる地鳴り記録の解析結果-2023

    • Author(s)
      大竹和生・根本泰雄・関根秀太郎・松林弘智・酒井慎一
    • Organizer
      (公社)日本地震学会2023年度秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 地震波レイトレーシングプログラムにおける並列化の試み2023

    • Author(s)
      関根秀太郎
    • Organizer
      (公社)日本地震学会2023年度秋季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 現行(令和3年度)版中学校「理科」教科書での「地震・地震災害」の扱 いと課題2022

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      (公社)日本地球惑星科学連合2022年大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Earthquake and its disaster in earth science textbooks for upper secondary school published in 2022: Contents and problems2022

    • Author(s)
      NEMOTO, Hiroo
    • Organizer
      GeoSciEd IX
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現行(令和4年)版高等学校「地学基礎」教科書での「地震・地震災害」の扱いと課題2022

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 現行(令和3年度)版中学校「理科」教科書での「地震・地震災害」の扱いと課題2022

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      (公社)日本地球惑星科学連合2022年大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 平成29(2017)年改定学習指導要領での小中学校「理科」における地震,地震防災・減災の取扱い2021

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      (公社)日本地震学会2021年度秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成段階での理科・地学の学びの実態 -小学校教諭二種免許状取得の場合-2021

    • Author(s)
      根本泰雄
    • Organizer
      (公社)日本地球惑星科学連合2021年大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi