• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of scales to encourage the nurturing of global engineers

Research Project

Project/Area Number 19K03184
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo National College of Technology

Principal Investigator

KASHIMURA Mayu  東京工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (20455132)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永田 浩一  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (20507438)
石井 英里子  鹿児島県立短期大学, 文学科 英語英文学専攻, 准教授 (80580878)
清水 晃  岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (60154283)
大塚 友彦  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 教授 (80262278)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsグローバルエンジニア育成 / 尺度開発 / 妥当性検証 / グローバルエンジニア / 海外インターンシップ / 研究留学 / 自己評価 / 国際志向性 / 英語運用能力測定尺度 / 内向性 / 外向性
Outline of Research at the Start

本研究は、日本の高等教育機関に所属する工学専攻の学生が、将来、グローバルエンジニアとして活躍することができる素地を築くための尺度開発をし、それを試験的に運用し、教育的示唆を得て発信することを目的としている。具体的には、国際共通語である英語を使用して働く際に必要となる英語運用能力の測定に活用できる尺度の開発と、様々な文化的背景を持つ人たちと仕事で協働していく際に必要となる国際志向性の測定に活用できる尺度の開発・運用・分析を行う。

Outline of Final Research Achievements

The results of the Rasch model analysis on the validation study of the developed CAN-DO descriptors for engineering students confirmed that about 90% of the items were valid for measuring the competence of the students majoring in engineering who were involved in the validation study. In addition, the correlations between TOEIC test scores and the ability values were found to be moderate (0.4 to 0.6) for all skills. Also, an ordinal logistic regression model was used to check whether the CEFR level could be predicted from the ability values of each participant in each skill, and the accuracy of the predictions ranged from 50 to 70%. Therefore, although some modifications are needed, the developed scale can be used for students majoring in engineering in Japanese higher educational institutions in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

当該研究において、海外インターンシップや研究留学で実際工学を専攻する学生たちが実施しているタスクの実証的な調査をもとに、グローバルエンジニア育成を目指したCAN-DOディスクリプタを作成した。工学を専攻する学生たちの自己評価を使っての妥当性検証の調査で、今後、工学を専攻する日本の別の学生グループにも使うことができることがある程度証明された。そのため、今後、研究代表者や分担研究者を含む、工学専攻の学生を指導する高等教育機関において、海外経験事前・事後で、学生の英語運用能力の評価や目標設定にこの尺度を用いることで、学生達の英語運用能力の向上に寄与できるものと思われる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] グローバルエンジニア育成を目的とした海外インターンシップの長期的効果の検証2022

    • Author(s)
      永田浩一、仙石祐、樫村真由、寺澤朝子
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 4 Pages: 19-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルエンジニア育成を目的とした海外 インターンシップの長期的効果の検証2022

    • Author(s)
      永田浩一、仙石祐、樫村真由、寺澤朝子
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外インターンシップに参加する工学専攻の学生のWillingness to Communicate2020

    • Author(s)
      樫村真由、永田浩一、仙石祐、清水由布紀
    • Journal Title

      研究論集

      Volume: 39 Pages: 69-78

    • NAID

      40022207790

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 工学専攻学生のための CAN-DO ディスクリプタの開発とその妥当性検証のまとめ2024

    • Author(s)
      樫村真由、清水晃、永田浩一、石井英里子、大塚友彦
    • Organizer
      第29回高専シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル・エンジニア育成のためのライティング能力に関するCAN-DOディスクリプタの妥当性検証2023

    • Author(s)
      樫村真由、清水晃、永田浩一、石井英里子、大塚友彦
    • Organizer
      第47回全国高等専門学校英語教育学会研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル・エンジニア育成のための英語での発話(やりとり)技能の尺度の妥当性検証2023

    • Author(s)
      樫村真由、清水晃、永田浩一、石井英里子、大塚友彦
    • Organizer
      工学教育研究講演会 第71回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル・エンジニア育成のための英語運用能力における産出技能の尺度開発2022

    • Author(s)
      樫村真由、清水晃、永田浩一、石井英里子、大塚友彦
    • Organizer
      第70回 日本工学教育協会年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育における高専ー技科大連携を図るためのCan-doリストによる学生の自己評価とTOEICスコアをベースとした高専生と技科大生の英語運用能力と英語使用状況の調査2022

    • Author(s)
      樫村真由、草信碧、若原昭浩
    • Organizer
      先進的技術シンポジウム(ATS2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] International Posture and Personality Traits of Engineering Students' in an EFL Setting2020

    • Author(s)
      KASHIMURA Mayu, ISHII Eriko, SHIMIZU Akira, NAGATA Hirokazu
    • Organizer
      The 18th Asia TEFL
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理工学専攻の学生の海外インターンシップでのタスクと Willingness to Communicate2019

    • Author(s)
      樫村真由、永田浩一、仙石祐、清水由布紀
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi