• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Preparing-to-teach for enhancing the learning effects of teaching

Research Project

Project/Area Number 19K03225
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Kobayashi Keiichi  静岡大学, 教育学部, 教授 (90313923)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教授による学習 / 教授準備学習 / 教授的説明 / 協同活動 / 構成的処理 / 大学生 / 教授準備 / ピアチュータリング / 直接教授 / 学習効果 / フェーズ関連づけ
Outline of Research at the Start

他者に教えることで学ぶという過程は,学習者主体の対話的な学習活動において核になる過程の1つといえる。本研究では,教えるための準備としておこなう学習が学び手と対面しておこなう教授による学習の重要な規定因であるという仮定の下,両者の組み合わせでどのような学習効果が得られるか,そこにはどのような心理的メカニズムが関わっているか実験的に調べる。また,教授準備学習と対面教授を組み込んだ授業実践をおこない,学習効果を最大化する方法とその条件を探る。

Outline of Final Research Achievements

Students can learn effectively by teaching other students. This study focused on preparing to teach as a determinant of learning by teaching and experimentally examined the influence of preparing to teach and its processes. Results showed that the outcomes of learning by teaching vary depending on how students prepare to teach. Additionally, the effectiveness of learning by teaching was enhanced when students prepared collaboratively to teach than when they did individually.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ピアチュータリングやグループ活動など,学習者が他の学習者と共に学習を進めていく活動は数多い。そうした活動では,学習者が他の学習者を教えることがしばしば見られる。本研究の成果は,教えることの準備が果たす役割という観点から教えることによる学習の背後に存在すると仮定される心理的メカニズムに迫り,その解明に寄与するものである。加えて,教えることによる学習の効果を高める方法や条件について実践的な示唆を与えるといえる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Effects of collaborative versus individual preparation on learning by teaching2021

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      Instructional Science

      Volume: 49 Issue: 6 Pages: 811-829

    • DOI

      10.1007/s11251-021-09561-6

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Processes of Preparing Collaboratively to Teach2021

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 72 Pages: 169-182

    • DOI

      10.14945/00028513

    • NAID

      120007180323

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13599

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learning by teaching face-to-face: The contributions of preparing-to-teach, initial-explanation, and interaction phases2021

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      European Journal of Psychology of Education (Advanced Online Publication)

      Volume: - Issue: 2 Pages: 551-566

    • DOI

      10.1007/s10212-021-00547-z

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Why is Learning by Teaching Other Students Effective?2020

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 4 Pages: 401-414

    • DOI

      10.5926/jjep.68.401

    • NAID

      130007969934

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Preparing to Teach Others in a Face-to-Face Manner : An Analysis of Notes and Underlines2020

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 71 Pages: 108-115

    • DOI

      10.14945/00027831

    • NAID

      120006951301

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12902

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の学生には教授予期の学習効果が見られない?2019

    • Author(s)
      小林敬一
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇)

      Volume: 70 Pages: 95-102

    • NAID

      120006775026

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 協同準備が教えることによる学習に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 対面して教えることによる学び2019

    • Author(s)
      小林敬一
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学学術リポジトリ

    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 静岡大学学術リポジトリ

    • URL

      http://doi.org/10.14945/00026979

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi