• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of emotion understanding in Japanese children

Research Project

Project/Area Number 19K03226
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Mizokawa Ai  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (50633492)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords感情理解 / 文化差 / 幼児期 / 児童期 / 感情の社会化 / 幼児 / 児童
Outline of Research at the Start

西洋で普及しているPons & Harris (2000)の感情理解テスト(TEC:Test of Emotion Comprehension)の枠組みを用いて日本の子どもの感情理解の測定に適した日本版感情理解テスト(TEC-J:Test of Emotion Comprehension-Japanese)を作成・標準化し,これを用いて幼児・児童の感情理解の発達プロセスとその文化差を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This research project created a Japanese version of the Test of Emotion Comprehension (TEC-J), which involves nine components, as a comprehensive measure of emotion understanding. We conducted a feasibility study of the TEC-J in a Japanese cultural context by assessing Japanese adults’ responses to the TEC-J questions. We then examined the development of emotion understanding among young and elementary school children using the TEC-J. We also explored the relationship between emotion understanding and quality of life in elementary school children. Furthermore, we conducted applied studies examining parental and teacher emotion socialization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,3~11歳頃の感情理解の発達を捉えることのできる感情理解テスト(TEC)の日本語版であるTEC-Jを作成した。このTEC-Jを活用することによって,これまで日本の感情発達研究において必ずしも十分に検討されてこなかった児童期以降の高次の感情理解の諸側面の発達を明らかにすることができる。また,TEC-Jは,オリジナルのTECの枠組みに基づいて作成されているため,海外の研究知見との比較も可能である。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] オスロ大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オスロ大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オスロ大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オスロ大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 養育者の感情発達観と我が子のネガティブ感情表出に対する対応2024

    • Author(s)
      溝川 藍・蒲谷 槙介
    • Journal Title

      感情心理学研究

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語版教師用子どものネガティブ感情への対応尺度(CCNES-T)作成の試み2024

    • Author(s)
      溝川 藍・今泉 佳代
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本の幼児の感情理解の発達:日本語版TEC(Test of Emotion Comprehension)を用いた検討2023

    • Author(s)
      溝川 藍・子安 増生・古見 文一
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 養育者の感情発達観と我が子のネガティブ感情への対応:子どもの性別による違い2023

    • Author(s)
      溝川 藍・蒲谷槙介
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語版感情理解テスト(TEC-J)の適用可能性調査2021

    • Author(s)
      溝川 藍・子安増生・古見文一
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における感情発達期待とアタッチメント・スタイルの関連2021

    • Author(s)
      溝川 藍・蒲谷槙介
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 定型発達児の共感性と感情理解の発達2021

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Organizer
      日本心理学会公開シンポジウム「自閉スペクトラムの科学的支援にむけて2」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の子どもの感情理解の発達2021

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの感情理解の発達に関する養育者の期待:不安定アタッチメント・スタイルと期待の歪曲2021

    • Author(s)
      溝川 藍・蒲谷槙介・山本夏実
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Emotional understanding in Japanese children2019

    • Author(s)
      Mizokawa, A.
    • Organizer
      Guest lecture at the University of Oslo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 情動発達の理論と支援2021

    • Author(s)
      遠藤利彦(編著)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760895787
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 心理臨床実践のための心理学(第8章 社会性の発達)2021

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515590
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 渡辺弥生・西野泰代編著「ひと目でわかる発達」(第4章『なぜ「イヤ」って言いだすの』分担執筆)2020

    • Author(s)
      溝川 藍
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571230621
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi