Project/Area Number |
19K03229
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 共感性 / 向社会行動 / 縦断研究 / 双生児 / 行動遺伝学 / 冷淡さ / 無感情性 / 認知的共感 / 情動的共感 / 縦断データ |
Outline of Research at the Start |
共感性は,人間においても他の動物種においても向社会行動の基盤である(de Waal, 2008)。既に先行研究によって示されている共感性の予測的妥当性と変容可能性の高さを考慮に入れながら,双生児の縦断調査研究を本邦においても実施し,遺伝と環境の交絡を解くために必要不可欠な基礎的な実証データを適切に蓄積する。本研究課題は,実証に基づく発達支援を志向し,発達行動遺伝学の視点から,子どもの共感機能の発達と適応・不適応について体系的に研究することが主たる目的である。
|
Outline of Final Research Achievements |
Although empathy is one of the human capitals indispensable for human adaptive behavior, the structure of empathy in childhood and adolescence and its predictive validity for several important outcome variables remain largely unexplored. In this research project, clarifying the structure and developmental dynamics of empathy in childhood and adolescence, we have examined how it influences social adjustment and maladjustment through behavioral genetic analysis using the twin method, and in particular, using data from the UK, we have clarified aspects of the development of callous and unemotional traits, which are the dark side of empathy, and using data from Japan, we reported on the specific etiological relationship between two types of empathy (i.e., cognitive and affective empathy) and autistic and psychopathic tendencies.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題は,人間においても他の動物種においても通底して観測される向社会行動への誘因たる共感性の発達基盤について実証的な検証を行った。共感性は適応行動に欠かすことのできないスキルのひとつでありながら,幼児期・児童期における共感性の構造と結果変数に対する予測的妥当性については未解明の部分が多かった。そこで,本研究課題は共感性を主軸として,その発達の個人差の様相を遺伝と環境の観点から統計的に読み解き,その結果,調和性・自閉傾向・サイコパシー傾向などとも関連性が認められたことから,隣接他分野への学術的波及効果も大きく,ある程度の社会的インパクトも在ったと考えられる。
|