• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The importance of self-determination experience in education and child care issues of today - Based on the results of a lifespan longitudinal study

Research Project

Project/Area Number 19K03268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Fujisaki machiyo  明治学院大学, 心理学部, 名誉教授 (90156852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 真理子  帝京大学, 教育学部, 教授 (70130010)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords生涯的縦断研究 / 自己決定体験 / レジリエンス / ナラティブ面接 / 保育形態 / 研究者・協力者関係 / ナラティヴ・インタビュー / 対話的関係 / ナラティブ / インタビュー面接 / 聞き取り調査 / ナラティブ・インタビュー面接
Outline of Research at the Start

子ども時代をいかに過ごすかは、生涯にわたる発達の基礎として重要であるにも拘わらず、今日、子どもの自己決定体験が少ない危機的状況にある。そこで以下の3点を検討する。①子どもの日常場面での自己決定体験の意味及びその重要性の認識についての、縦断研究の協力者と研究者、幼稚園の保護者と教師、小学校教師による相違。②保育形態による遊びを通した自己決定体験の多少とレジリエンスの様態との関連の相違。③特徴ある教育実践における自己決定体験の意味とその取り組みの実際と課題。これらの検証により、「自立した学び手を育む教育」に資する子どもの日常場面での自己決定体験を保障する大人(保護者・教師)のあり方を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In our life-span longitudinal study, we interviewed with both staffs and children who had long participated in children’s camps emphasizing self-determination experiences. The results were that both participants found meaning in the experiences in their own lives, and each prioritized the experiences as a guide for child-rearing and training of the next generation. We also interviewed with heads of kindergartens and teachers of elementary schools with conventional styles, as well as with unique educational practitioners. The results suggest that educational institutions in Japan, like those in other countries, are currently aiming to focus education programs on active learning. Additionally, we asked teachers of senior classes at two kindergartens with different childcare programs to evaluate the resilience of their children. The results showed that their respective childcare policies and their effects on children’s resilience has been stable for three years.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我々の生涯的縦断研究では、1970年代から自己決定体験を重視した子どもキャンプを20年余りにわたり実施してきたが、参加していたスタッフや子ども達が自分の子育てや次世代の育成にその体験を活かしていることが示された。しかし、今だ我が国では家庭生活において子どもの自己決定体験が重視されることが少ないなか、子ども時代の体験のもつ意味、及び大人がそれを意識的に実践していくことの重要性が示されたといえしょう。さらに、徐々にではあるが、我が国の幼児教育・初等教育現場においても、課題志向的傾向から、子どもの主体的行動を重視することが意識化され、実践されるようになってきていることが示された。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ある保育者の専門性の深化と広がり:ライフコースとしての事例的検討2022

    • Author(s)
      杉本眞理子・藤﨑眞知代
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生涯的縦断研究における研究者と協力者との対話的関係性の構築:研究方法の一つの探索モデルとして2019

    • Author(s)
      藤﨑眞知代・杉本真理子・石井富美子
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 299-314

    • NAID

      130008131398

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(6)-保育方針の異なる2つの幼稚園長へのインタビューから2024

    • Author(s)
      杉本真理子・藤﨑眞知代
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(7)ー保育方針の異なる2つの幼稚園年長児のレジリエンスに関する保育者評価2024

    • Author(s)
      藤﨑眞知代・杉本真理子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(5)-生涯的縦断研究第2世代協力者へのインタビューから(その2)2023

    • Author(s)
      杉本眞理子・藤﨑眞知代
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 縦断研究において調査協力者と振り返る意義と方法-研究者と協力者の対話的関係性の構築2023

    • Author(s)
      白井利明・藤﨑眞知代・遠藤利彦・日潟淳子・都築学
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(4)-幼稚園年長児のレジリエンスに関す評定尺度による調査より2022

    • Author(s)
      杉本眞理子・藤﨑眞知代
    • Organizer
      日本発達心理学会第33会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(2)-協力者と研究者の対話的関係を構築するプロセス2021

    • Author(s)
      藤﨑眞知代・杉本真理子
    • Organizer
      日本発達心理学会代32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども時代における自己決定体験の生涯的影響性(3)-生涯的縦断研究第2世代協力者へのインタビューから2021

    • Author(s)
      杉本真理子・藤﨑眞知代
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯的縦断研究としてのHuman Relationships Laboratoryの試み-対等な重層的対話的関係性の構築過程2021

    • Author(s)
      藤﨑眞知代
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子ども時代の自己決定体験の生涯的影響性(1)2020

    • Author(s)
      藤﨑眞知代・杉本真理子・石井富美子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの自由な体験と生涯発達-子どもキャンプとその後・50年の記録2021

    • Author(s)
      藤﨑眞知代・杉本眞理子
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517165
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi