• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Influences of Implicit Affect on Emotion-Focused Coping in an Emotional Education Program

Research Project

Project/Area Number 19K03341
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Uchida Kanako  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (70580835)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 勝之  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授 (50191250)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教育プログラム開発 / 潜在的感情 / 顕在的感情 / 感情教育 / ストレス・コーピング / ユニバーサル予防 / 感情教育プログラム / フォローアップ / 潜在的・顕在的感情
Outline of Research at the Start

研究代表者は子どもたちが自らの感情をコントロールできる力を育成するための教育プログラムの開発や、その背景にかかわる心理学的な基礎研究に従事してきた。この教育プログラムが、より効果的に活用されるためには、近年着目されている、私たちが意識できない感情(潜在的感情)の動きが教育を行うことでどのように変動するのかを確認する必要があった。
そこで、一連の研究では、その測定が精度高く実施できるためのツールの開発と、学校現場で教育プログラムがより円滑に進めることが出来るように内容の改訂を行い、先の疑問を検証することを目的とした。

Outline of Final Research Achievements

This study developed an emotional education program designed to alleviate the burden on teachers. We evaluated the educational efficacy of this program and investigated the impact of implicit and explicit emotions on emotion-focused coping strategies. Participants included 5th- and 6th-grade elementary school students. The results revealed that the program effectively enhanced both explicit and implicit affect. Furthermore, students with lower implicit positive affect scores exhibited greater improvement in emotion identification, especially when their explicit positive affect scores were higher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

感情教育プログラム「感情の理解と対処の育成」は一定の科学的成果をあげていたが,これまでの効果検証は,本プログラムが育成する情動焦点型コーピング(emotion-focused coping)の対象となるエクスプリシット感情の意識下にあるインプリシット感情の動き捉えていない欠点を有していた。感情教育介入による両感情の影響の一部を明らかにした本研究は、学術的な意義があると言える。
また、感情へのコーピングスキルは健康や適応に影響を及ぼすことが示されており、教育現場で教師がより簡便に実施できるプログラムの開発は社会的意義があると言えよう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 感情教育介入による情動焦点型コーピングの変容に及ぼす潜在的・顕在的感情の影響2024

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 48-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校予防教育プログラム“感情の理解と対処の育成”短縮版 ~小学校6年生における,新たな方途を用いた授業内容~2022

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 46-79

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第14章 専門機関との連携2020

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Journal Title

      藤原和政・谷口弘一(編著)学校現場で役立つ教育相談ー教師をめざす人のために

      Volume: - Pages: 225-237

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 感情教育介入による情動焦点型コーピングの変容に及ぼす潜在的・顕在的感情の影響2023

    • Author(s)
      内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 話題提供「安定実施の方向へつなげるために ー学校予防教育トップ・セルフを通じてー」企画:山崎勝之・青木多寿子『学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ー研究者ができること,やるべきことー』2021

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 指定討論者 企画:山崎勝之・青木多寿子『学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ー教員こそができること,やるべきことー』2021

    • Author(s)
      内田香奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校予防教育トップ・セルフー10年をかけた進化の全貌」2019

    • Author(s)
      内田香奈子(シンポジウム・話題提供)
    • Organizer
      日本教育心理学会(日本大学文理学部キャンパス)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of School-Based Prevention Programs for Health and Adjustment: Considering Easy Implementation and High Attractiveness for Teachers and Children2019

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences, Thailand
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「日本の心理教育プログラム:心の健康を守る学校教育の再生と未来」第1章 執筆担当「学校予防教育トップ・セルフ:子どもたちが待ち焦がれ、先生は実施しやすい教育へ」29-42頁 / Topic2「予防的アプローチの大切さを、真に実感する」43頁2022

    • Author(s)
      山崎勝之(編著)
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571220616
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 「感情制御ハンドブック: 基礎から応用そして実践へ」掲載箇所等「Topic17 学校における心理教育:感情の理解とコーピング」2022

    • Author(s)
      有光興記(監修)/飯田沙依亜・榊原良太・手塚洋介(編著)
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831829
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi