• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Highly Accurate Real-time Impact Force Identification of Laminated Structures and Its Application to High-speed Impact Force Identification

Research Project

Project/Area Number 19K04069
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18010:Mechanics of materials and materials-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Kameyama Masaki  信州大学, 学術研究院工学系, 准教授 (30302178)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 槙原 幹十朗  東北大学, 工学研究科, 教授 (60392817)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords複合材料 / 高速衝撃 / 衝撃荷重同定 / レーザ・アブレーション / 圧電センサ
Outline of Research at the Start

本研究では、複合材構造の衝撃荷重同定問題において実績を有する研究代表者と、構造物の高速衝突問題において実績を有する研究分担者によって研究グループを組織し、複合材構造に内蔵した圧電センサネットワークによる、異物の秒速200メートル程度までの低速~高速衝突を受ける複合材構造の実時間衝撃荷重同定法を開発し、複合材構造の安全性・信頼性の向上を図ることを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The present research deals with structural health monitoring techniques in order to monitor the structural integrity automatically and in real time based on the measured data obtained by sensors embedded in the structures. We examined the effectiveness of the method of real-time identification of the location and force history of impact force acting on structures by using experimental transfer matrices, which relate the low- to high-speed impact force and the responses of piezoelectric strain sensors. Here, the transfer matrices are preconstructed from the measured data obtained by the impact tests based on pulsed-laser ablation excitation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、複合材構造に内蔵した圧電センサネットワークによる、異物の秒速200メートル程度までの低速~高速衝突を受ける複合材構造の実時間衝撃荷重同定法を開発し、複合材構造の安全性・信頼性の向上を図ることを目的とした。本研究課題を通して、提案する実時間衝撃荷重同定法の有効性が明らかとなった。構造ヘルスモニタリングを実用化に向けて飛躍的に発展させることが可能となり、将来の航空機や高速車輛などで用いられる複合材構造の実時間・自動的な衝撃損傷評価法として、その信頼性・安全性の向上および適用範囲の拡大に大きく貢献できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] レーザ加振実験により決定された変換行列を用いる平板の衝撃荷重履歴同定2023

    • Author(s)
      津川尚斗・亀山正樹・亦賀一起
    • Organizer
      日本機械学会北陸信越支部2023年合同講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 実験的変換行列を用いた平板の中速衝撃荷重履歴同定2022

    • Author(s)
      亀山正樹・亦賀一起・津川尚斗
    • Organizer
      第64回構造強度に関する講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アルミニウム合金平板の高速衝撃荷重同定に関する実験的検討2022

    • Author(s)
      亦賀一起・亀山正樹・後藤航・津川尚斗
    • Organizer
      日本機械学会北陸信越支部2022年合同講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高速衝撃荷重により決定された変換行列を用いる衝撃荷重位置・履歴同定方法の検討2021

    • Author(s)
      後藤航・亦賀一起・中村卓哉・亀山正樹
    • Organizer
      日本機械学会北陸信越支部第58期総会・講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アルミニウム合金平板の高速衝撃荷重同定に関する数値シミュレーション2020

    • Author(s)
      中村卓哉・後藤航・亦賀一起・亀山正樹
    • Organizer
      日本機械学会北陸信越支部第57期総会・講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi