A Proposal of Parking Guidance to Minimize Parking Time and Walking Time in Large Parking Facility
Project/Area Number |
19K04393
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21020:Communication and network engineering-related
|
Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
KAWAI Akira 滋賀大学, データサイエンス学系, 准教授 (40517520)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | 高度交通システム / 渋滞解消 / 交通流予測 / 交通改善 / 駐車場ナビゲーション / 交通量負荷分散 / 駐車案内 / 最適駐車経路 / 渋滞負荷分散 / 駐車場経路案内 / 最短時間経路 / 負荷分散 / 渋滞軽減 |
Outline of Research at the Start |
商業施設の大型駐車場でよく渋滞が起きる。来場者に空満情報を提示しても、店舗入り口に近い場所に駐車したい者が多いため、人気エリアでの渋滞は回避しにくい。本応募では、来場者の駐車所要時間及び歩行時間を含むトータル時間が最短となる駐車経路を案内するシステムを提案する。施設のサーバは来場者が入場の際に(またはその前の段階から)、トータル時間が最短になる経路を案内する。サーバ側で場内の通路と駐車ゾーンの負荷を分散できる経路をリアルタイムに算出する。これらの経路に複数の駐車ゾーンが含まれており、かつ渋滞と思われるエリアを回避したものであり、これに従えば最も来場者の時間が節約される。
|
Outline of Final Research Achievements |
This project proposes a method of guiding the optimal parking route for a large number of visiting vehicles in terms of both parking required time and parking probability in an environment that assumes a large multi-storey parking lot. In this method, the server of the facility guides the visitor to the route that minimizes the total time when the visitor enters (or from the stage before that). The server side calculates in real time a route that can distribute the load on the aisles and parking zones within the venue. These routes, which include multiple parking zones and avoid areas of possible congestion, are the most time-saving for visitors to follow. Each fiscal year, We achieved the goals according to the research plan, and presented the final research results in a paper (IF9.551) in the IEEE transaction.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大型商業施設などの駐車場での駐車渋滞は頻繁に発生する現象である。駐車場では一度渋滞に巻き込まれれば、通路の設計によっては脱出できない場合が多く、長い時間渋滞に身を置くことになるため、燃料や時間の損失以上に、来場者は気分の悪化により購買意欲が減退しやすい。 効率の良い駐車ルートの案内や到来する来場者を予測して駐車場利用の最適化を実施することで、来場者の時間ロスを軽減するだけでなく、気持ちの良いショッピング体験を与えることによって、利用者に生活品質・提供者に経済効果の観点でともに受益させることができる。 本研究の最終成果としてジャーナル論文1本、国際会議論文1本、国内研究会論文7本を挙げた。
|
Report
(5 results)
Research Products
(14 results)