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Intrinsic characteristics of the time variation pattern and development of time coefficient estimation model based on the departure time

Research Project

Project/Area Number 19K04639
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

Fujita Motohiro  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90229013)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsOD交通量推定 / 観測リンク交通量 / 利用者均衡配分 / 時間変動係数 / 変動抑制 / 発時刻ベース / 時間帯別OD交通量 / 観測交通量 / 逆推定手法 / 残差平方和最小化 / 時間帯別交通量 / 時間帯別 / 時間変動パターン
Outline of Research at the Start

本研究では、時間帯別の出発地―到着地間交通量(時間帯別OD交通量)を観測交通量を用いて推定するモデル(時間変動係数逆推定モデル)の高度化を行い、ピーク時間帯での交通シミュレーション等に利用される時間帯別OD交通量の精度向上を進める。ここでは先行研究ではできていなかった、出発時刻ベースの時間帯別OD交通量を直接予測できるモデル化をまず行う。次に、集計元データでも、データ数が少なくなると過剰に変動する時間変動パターンの本来的特質の解明とともに、過剰変動を抑えるためのモデリングの検討および、どのような時間変動パターンの形状が自然なのかなどの指標化を行い、本モデルの真なる実用化を目指すものである。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we have developed hourly OD traffic demand prediction model (time coefficient estimation model), which is important for hourly traffic flow prediction methods that can be used for new road construction and expressway toll measures. We divided the prediction of the time coefficient into departure time-based and intermediate route-based, and developed a more reasonable departure time-based predictable model. By considering the characteristics of the time coefficient of the model, we were able to develop the model that appropriately controls the excess fluctuation of the time variation pattern while improving the prediction accuracy of the observed traffic volume.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在中京都市圏においては高速道路ネットワークが拡充してきており、今後もハード整備の計画や道路料金をピーク時だけ課金する混雑料金施策などの交通渋滞施策が検討されている。このような施策には事前の交通量予測による対策案の効果検証が不可欠となっている。本研究ではこの対策検討に対して精度良く時間帯別に交通量が予測できるモデルを開発したものである。既存のモデルでは精度的に多くの課題が残されていたが、さまざまなモデリングと分析により時間変動係数の過剰変動を制御しつつ精度も改善できるモデルを開発できたことは学術的・社会的意義があるといえる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Comparative Analysis of Time Coefficient Estimation Model based on Departure Time Using Step-by-Step Estimations of OD flows in and out of the Region2022

    • Author(s)
      藤田 素弘, 林 大樹
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 8 Issue: 4 Pages: A_34-A_42

    • DOI

      10.14954/jste.8.4_A_34

    • ISSN
      2187-2929
    • Year and Date
      2022-04-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] TIME COEFFICIENT ESTIMATION FOR HOURLY ORIGIN DESTINATION DEMANDS INCORPORATING RESTRICTING VARIATIONS2021

    • Author(s)
      藤田 素弘, 山上 恭平
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 77 Issue: 1 Pages: 32-41

    • DOI

      10.2208/jscejipm.77.1_32

    • NAID

      130008000774

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ANALYSIS ON MEASURES FOR CAR COMMUTERS’ RETURNING HOME DIFFICULTIES DURING DOWNPOUR DISASTER USING TRAFFIC SIMULATION2019

    • Author(s)
      藤田素弘,西田 竜之介
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

      Volume: 75 Issue: 5 Pages: I_535-I_544

    • DOI

      10.2208/jscejipm.75.I_535

    • NAID

      130007775785

    • ISSN
      2185-6540
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 距離帯別の時間変動係数に基づく時間帯別OD交通量の逆推定手法2022

    • Author(s)
      堀峻輔,藤田素弘
    • Organizer
      令和4年度 土木学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 重み係数の設定による域外域内同時推定法の時間帯別OD交通量逆推定モデルの比較分析2022

    • Author(s)
      藤田 素弘, 林 大樹 堀 峻輔
    • Organizer
      令和3年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 域外域内ODの段階的推定と同時推定による時間帯別OD交通量逆推定モデルの比較分析2021

    • Author(s)
      林大樹, 藤田素弘
    • Organizer
      第41回交通工学研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる観測交通データにおける時間 変動係数逆推定手法に関する研究2021

    • Author(s)
      村瀬卓臣,林大樹, 藤田素弘
    • Organizer
      第64回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 変動抑制を考慮した時間変動係数に基づく時間帯別OD交通量の逆推定手法2020

    • Author(s)
      山上 恭平,瀬川 貴史,藤田 素弘
    • Organizer
      第61回土木計画学研究発表会(春大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 観測リンク数が時間変動係数逆推定手法に及ぼす影響分析2019

    • Author(s)
      瀬川 貴史, 藤田素弘
    • Organizer
      第60回土木計画学研究発表会(秋大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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