Project/Area Number |
19K04639
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology |
Principal Investigator |
Fujita Motohiro 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90229013)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | OD交通量推定 / 観測リンク交通量 / 利用者均衡配分 / 時間変動係数 / 変動抑制 / 発時刻ベース / 時間帯別OD交通量 / 観測交通量 / 逆推定手法 / 残差平方和最小化 / 時間帯別交通量 / 時間帯別 / 時間変動パターン |
Outline of Research at the Start |
本研究では、時間帯別の出発地―到着地間交通量(時間帯別OD交通量)を観測交通量を用いて推定するモデル(時間変動係数逆推定モデル)の高度化を行い、ピーク時間帯での交通シミュレーション等に利用される時間帯別OD交通量の精度向上を進める。ここでは先行研究ではできていなかった、出発時刻ベースの時間帯別OD交通量を直接予測できるモデル化をまず行う。次に、集計元データでも、データ数が少なくなると過剰に変動する時間変動パターンの本来的特質の解明とともに、過剰変動を抑えるためのモデリングの検討および、どのような時間変動パターンの形状が自然なのかなどの指標化を行い、本モデルの真なる実用化を目指すものである。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we have developed hourly OD traffic demand prediction model (time coefficient estimation model), which is important for hourly traffic flow prediction methods that can be used for new road construction and expressway toll measures. We divided the prediction of the time coefficient into departure time-based and intermediate route-based, and developed a more reasonable departure time-based predictable model. By considering the characteristics of the time coefficient of the model, we were able to develop the model that appropriately controls the excess fluctuation of the time variation pattern while improving the prediction accuracy of the observed traffic volume.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在中京都市圏においては高速道路ネットワークが拡充してきており、今後もハード整備の計画や道路料金をピーク時だけ課金する混雑料金施策などの交通渋滞施策が検討されている。このような施策には事前の交通量予測による対策案の効果検証が不可欠となっている。本研究ではこの対策検討に対して精度良く時間帯別に交通量が予測できるモデルを開発したものである。既存のモデルでは精度的に多くの課題が残されていたが、さまざまなモデリングと分析により時間変動係数の過剰変動を制御しつつ精度も改善できるモデルを開発できたことは学術的・社会的意義があるといえる。
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