Project/Area Number |
19K04650
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagaoka University of Technology |
Principal Investigator |
SANO KAZUSHI 長岡技術科学大学, 工学研究科, 教授 (00215881)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川端 光昭 岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (40795176)
鳩山 紀一郎 長岡技術科学大学, 産学融合トップランナー養成センター, 特任准教授 (60361523)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | タクシー / GPSデータ / 生産性向上 / 地方公共交通 / 運行管理 / 時間制約付き集配計画問題 / 相乗りタクシー / 運行効率化 / 地域公共交通 / 予約型タクシー / 運行経路最適化 / GPS / 共同配車 / 公共交通 / 乗り合い / 需要予測 |
Outline of Research at the Start |
人口減少と高齢化が進む地方都市においては,タクシーの役割は今後高くなることが想定されるが,利用者の減少やドライバーの高齢化により,地方都市の周辺部では営業所の撤退が進んでいる.そこで本研究では,長岡市内のタクシーのGPSデータを分析し,運行効率の向上の可能性と,運行効率の向上による運賃の低下がもたらす需要の増加量を定量的に把握する.①事前予約,②長岡市内共同配車システム,③相乗り等の施策を導入することで,使用台数や走行台キロから計算される運行効率がどの程度向上するのかを,時刻制約(Time Window)付き集配送計画問題を適用することにより定量的に把握し,望ましい施策を提案する.
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Outline of Final Research Achievements |
While the use of public transportation is declining in local cities and cabs are more efficient than buses, it is difficult to secure drivers and sales offices are withdrawing from the market. There is demand for door-to-door transportation for the aging population, but high fares are a bottleneck. In order to sustain local cab services, it is necessary to improve operating efficiency and lower prices. In this study, GPS data from cab companies in Nagaoka City were used to examine the possibility of improving operational efficiency and reducing costs through advance reservations. As a result, it was confirmed that when advance reservations are made 100% of the time, costs are reduced by about 1/3, and by about half with joint taxi dispatch. In addition, a questionnaire survey confirmed that discounting user fees increased demand and increased profits through operational efficiency.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地方都市の郊外部においては,タクシードライバーの確保は難しく,タクシー営業所等の撤退が進みつつあり,住民の足の確保が大きな問題となっていが,地方タクシーを持続させるには,実車時間の割合が低いといわれているタクシー運行効率の向上と,値下げによる利用者の増加が必要である. 長岡市内のタクシーのGPSデータを使用し,タクシー会社が共同で配車するという前提で,どの程度費用が削減されるかを検討した.結果として,事前予約が100%という非常に理想的な状態では費用が約1/3削減され,さらに共同配車事業が導入された場合は費用が約半分に削減される可能性を確認し,事業の継続性の可能性を示すことができた.
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