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Development and validation of a method for evaluating spatial accident risk that make use of pedestrian collision warning information

Research Project

Project/Area Number 19K04652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionToyohashi University of Technology

Principal Investigator

Matsuo Kojiro  豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (50634226)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords歩行者衝突警報(PCW) / プローブデータ / 歩行者事故 / 事故危険地点 / 生活道路 / 統計モデル / 実用性検証 / 歩行者衝突警報 / 交通安全アプリ / 市民評価 / 交通安全管理 / 対策効果評価 / 事前事後分析 / 事故リスク / ドライブレコーダ / 経験ベイズ推定
Outline of Research at the Start

本研究では,先進運転支援システムの1つである歩行者衝突警報(PCW)情報を活用して,特に生活道路(市道以下)を対象に,地点別の歩行者事故危険性を評価する手法を構築するとともに,その実用性の検証を行うことを目的とする.
具体的には,2019年度に,①本研究で用いるPCW情報の信頼性の確認,②PCW情報を考慮した歩行者事故危険性評価モデル(統計モデル)の構築を行い,2020年度~2021年度に③事故危険地点の抽出,対策実施,事前事後分析(道路管理者視点による本手法の評価),④Webアプリによる道路利用者へのアンケート調査(利用者視点からの本手法の評価)を行う.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a method for evaluating the risk of locational pedestrian accidents, especially on community streets, by using pedestrian collision warning (PCW) information collected from the advanced driver assistance systems and to verify the validity of the method. Specifically, we developed a statistical model to evaluate the risk of pedestrian crashes at each location by using the probe data with PCW information, in addition to accident data, general vehicle probe data, and road environment condition data. The results showed that the PCW incidence rate estimated by empirical Bayesian estimation improves the goodness of fit of the model for the number of pedestrian accidents. Then, a certain validity of the method developed in this study was examined from the viewpoints of road managers and road users.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

既往研究では,事故データに加え自動車プローブデータによる交通量,経路,速度,急
減速度などの情報を活用することで,予防的視点から事故危険地点を抽出できることが認められていたが,それらは自動車側の情報のみであった.本研究では,歩行者事故の危険性評価において最も重要な道路上の歩行者量(リスク暴露量)の情報として,歩行者衝突警報情報の発生地点や発生状況などの情報を活用することで,適切な歩行者事故危険性評価および予防的視点による事故危険地点の抽出に寄与する手法を構築した.これにより,的確な優先対策地点の抽出や道路利用者への効果的な情報提供や注意喚起が期待される.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] A Fundamental Study on the Impact of Using Probe-data to Improve the Accuracy of Locational Accident Risk Evaluation2022

    • Author(s)
      稲垣 亮、松尾 幸二郎、杉木 直
    • Journal Title

      Proceedings of the Conference of Japan Society of Traffic Engineers

      Volume: 42 Issue: 0 Pages: 89-93

    • DOI

      10.14954/jsteproceeding.42.0_89

    • ISSN
      2758-3635
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Vulnerable road user safety evaluation using probe vehicle data with collision warning information2022

    • Author(s)
      Kojiro Matsuo, Naoki Chigai, Moazam Irshad Chattha, Nao Sugiki
    • Journal Title

      Accident Analysis and Prevention

      Volume: 165 Pages: 106528-106528

    • DOI

      10.1016/j.aap.2021.106528

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Risk analysis of pedestrian and bicycle accidents at intersections in Toyohashi city using empirical Bayes method2022

    • Author(s)
      Moazam Irshad Chattha, Kojiro Matsuo, Nao Sugiki
    • Journal Title

      Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies

      Volume: 14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 先進プローブデータを活用した地点別の潜在的歩行者事故リスク評価 ~経験ベイズ縮約推定を用いて~2019

    • Author(s)
      松尾幸二郎,違真樹,Franziska Miksch,杉木直
    • Journal Title

      交通工学研究発表会論文集

      Volume: 39

    • NAID

      40022046683

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] プローブデータの活用による地点別事故危険性の推定精度向上効果に関する研究2022

    • Author(s)
      稲垣亮,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      令和3年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 潜在的地点別危険度把握への活用のための歩行者衝突警報プローブの特性分析2020

    • Author(s)
      村松瑛,松尾幸二郎,違真樹,杉木直
    • Organizer
      令和元年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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