Project/Area Number |
19K04655
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Shibaura Institute of Technology |
Principal Investigator |
IWAKURA SEIJI 芝浦工業大学, 工学部, 教授 (20223373)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 大規模被災地 / 復興過程 / バスネットワーク / ZDD / モバイル空間データ / 岩手県宮古市 / 被災地 |
Outline of Research at the Start |
大規模被災地の復興過程では居住地や商業店舗の立地が刻々と変化していくが,住民の移動の不便さを緩和するためには,土地利用変化に迅速に対応する公共交通(路線バス,BRT等)のネットワーク再編,地域鉄道を含む公共交通モード間の接続性や運行頻度等のサービスの改善を迅速に実施する必要がある.本研究ではこれを支援する数理解析技術を構築する. バス事業者の実際の路線選定の意思決定構造を数理モデルで形式知化し,かつ利用者行動を考慮した上で,被災地の公共交通計画を迅速におこなえるネットワーク解析技術を開発する.対象地域は,被災面積が大きく,路線バス,BRT,鉄道が存在する三陸地域を候補とする.
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Outline of Final Research Achievements |
In the areas affected by the Great East Japan Earthquake, land use changed rapidly from evacuation shelters to temporary housing, and then to relocation to higher ground and public housing for disaster victims. During the reconstruction process, the population distribution of the residents changed dramatically. In inconvenience to residents' mobility, it is necessary to reorganize the public transportation network to respond quickly to the land use changes. To solve this problem, we developed a technology to support the extraction of a bus network that can reorganize bus routes sequentially in a short period of time, using ZDD, a method to perform extremely high-speed computation to enumerate all routes on the network, to create a set of candidate bus routes, and to analyze the evaluation functions of operators and users, day-to-day traffic flows using NTT Mobile Spatial Statistics, and the data of the bus route network.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
バス事業者と利用者双方の評価を統合したバスネットワーク再編の複数案の順位を安定的に解き,かつ携帯位置情報データを用いて被災地の土地利用の急速な変化に整合するバスネットワークの解が得られる独創的な解析方法の研究である.さらに,これまで大手バス事業者でも経験則で構築していたバスネットワークを,計画の立て方自体をも大局的かつ論理的に構築する方法として,被災後の公共交通ネットワーク計画に大きなパラダイムシフトを与える意義のある研究と考える.一般的なコンピュータの計算可能量を大幅に超える長大ネットワークでなければ確実に計算結果を得られ,かつ無料の数値解析ソフトウェアでプログラム開発して実務へ提供できる.
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