Project/Area Number |
19K04671
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22060:Environmental systems for civil engineering-related
|
Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
ITO Hideyuki 日本大学, 理工学部, 教授 (70434115)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | ロードキル / 交通事故 / エゾシカ / アマミノクロウサギ / ヤンバルクイナ / 仮想市場評価法 / ポアソン回帰モデル / 負の二項回帰モデル / 事故対策 / 外部費用 / 北海道 / 事故分析 / ベイズ統計 / GIS / ホットスポット / 野生動物 / モニタリング / 費用対効果分析 |
Outline of Research at the Start |
我が国は動物との衝突事故防止に向けた道路周辺環境の整備方法や動物用道路横断施設の計画方法などが未だ確立しておらず、また事故対策実施による効果についても検証されていない。 そこで、米国の野生動物の事故対策に関する調査を実施し、我が国の問題点と課題を明らかにするとともに、エゾシカとの事故が多発している北海道の国道を対象として、事故の発生要因の分析や、様々な事故対策の実施による効果を推計する。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we analyzed the actual roadkill data collection systems in other countries and conducted a basic study for the construction of a roadkill data collection system in Japan. We also analyzed the causes of accidents and verified the effectiveness of accident countermeasures on routes with a high incidence of accidents involving Ezo sika deer in Hokkaido. We also estimated the social costs incurred by the occurrence of traffic accidents involving Ezo sika deer and roadkill by Amami rabbit using the contingent valuation method. Furthermore, as a new accident countermeasure that can be implemented from the driver's point of view, and that is easy to implement and does not cost much, we verified the effectiveness of preventing Okinawa rail roadkill by turning on the headlights of cars during the daytime.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究成果の学術的意義として、諸外国の先進的なロードキルデータ収集システムに関する基礎的な調査を実施し、その活用方法等を明らかにした点が挙げられる。 また、エゾシカ,アマミノクロウサギ,ヤンバルクイナを対象として、動物の事故発生要因や事故対策の効果検証、社会費用の推計などを定量的に行った点や、ヘッドライト点灯によるヤンバルクイナの新たな事故対策の効果検証も行った点が挙げられる。 社会的意義として,これらの研究成果だけでなく「野生動物のロードキル」という書籍も発行し、社会的にあまり認知されていない動物の事故やロードキルに関して広く普及啓発を行った点なども挙げられる。
|