• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Countermeasures against animal accidents in road projects in Japan and estimation of their effectiveness

Research Project

Project/Area Number 19K04671
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22060:Environmental systems for civil engineering-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

ITO Hideyuki  日本大学, 理工学部, 教授 (70434115)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsロードキル / 交通事故 / エゾシカ / アマミノクロウサギ / ヤンバルクイナ / 仮想市場評価法 / ポアソン回帰モデル / 負の二項回帰モデル / 事故対策 / 外部費用 / 北海道 / 事故分析 / ベイズ統計 / GIS / ホットスポット / 野生動物 / モニタリング / 費用対効果分析
Outline of Research at the Start

我が国は動物との衝突事故防止に向けた道路周辺環境の整備方法や動物用道路横断施設の計画方法などが未だ確立しておらず、また事故対策実施による効果についても検証されていない。
そこで、米国の野生動物の事故対策に関する調査を実施し、我が国の問題点と課題を明らかにするとともに、エゾシカとの事故が多発している北海道の国道を対象として、事故の発生要因の分析や、様々な事故対策の実施による効果を推計する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed the actual roadkill data collection systems in other countries and conducted a basic study for the construction of a roadkill data collection system in Japan. We also analyzed the causes of accidents and verified the effectiveness of accident countermeasures on routes with a high incidence of accidents involving Ezo sika deer in Hokkaido.
We also estimated the social costs incurred by the occurrence of traffic accidents involving Ezo sika deer and roadkill by Amami rabbit using the contingent valuation method.
Furthermore, as a new accident countermeasure that can be implemented from the driver's point of view, and that is easy to implement and does not cost much, we verified the effectiveness of preventing Okinawa rail roadkill by turning on the headlights of cars during the daytime.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義として、諸外国の先進的なロードキルデータ収集システムに関する基礎的な調査を実施し、その活用方法等を明らかにした点が挙げられる。
また、エゾシカ,アマミノクロウサギ,ヤンバルクイナを対象として、動物の事故発生要因や事故対策の効果検証、社会費用の推計などを定量的に行った点や、ヘッドライト点灯によるヤンバルクイナの新たな事故対策の効果検証も行った点が挙げられる。
社会的意義として,これらの研究成果だけでなく「野生動物のロードキル」という書籍も発行し、社会的にあまり認知されていない動物の事故やロードキルに関して広く普及啓発を行った点なども挙げられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 自動車のヘッドライト点灯によるヤンバルクイナの飛び出し防止効果の検証-沖縄県道2号線を対象として-2024

    • Author(s)
      笠木一樹,伊東英幸,黒田ゆうび,向真一郎
    • Journal Title

      環境共生

      Volume: 40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SOCIAL COSTS BY OCCURRING ROADKILL OF AMAMI RABBIT IN KAGOSHIMA, JAPAN2022

    • Author(s)
      Hideyuki Ito;Yosuke Imahashi and Takahiro Fujii
    • Journal Title

      Proceedings of 8th International Conference on Structure, Engineering & Environment

      Volume: 8 Pages: 399-404

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] EXTERNAL COSTS CAUSED BY HOKKAIDO SIKA DEER-VEHICLE COLLISIONS IN HOKKAIDO, JAPAN2021

    • Author(s)
      Hideyuki Ito, Masanori Wada and Takahiro Fujii
    • Journal Title

      Proceedings of 7th International Conference on Structure, Engineering & Environment

      Volume: 7 Pages: 328-334

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] エゾシカと車両の事故多発路線を対象とした事故発生要因の比較分析2020

    • Author(s)
      鈴木絢人・伊東英幸・藤井敬宏
    • Journal Title

      環境共生

      Volume: 36(1) Pages: 12-20

    • NAID

      130007839484

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] エゾシカの事故対策に向けたフェンス設置による費用対効果分析-北海道国道44号を対象として-2024

    • Author(s)
      伊東英幸,小川慎之亮
    • Organizer
      第23回「野生生物と交通」研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車のヘッドライト点灯によるヤンバルクイナの飛び出し防止効果の検証 -沖縄県道2 号線を対象として-2023

    • Author(s)
      笠木一樹,伊東英幸,黒田ゆうび,向真一郎
    • Organizer
      日本環境共生学会 第2 6 回(2023 年度)学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 奄美大島におけるアマミノクロウサギのロードキル多発区間の分析2023

    • Author(s)
      大森涼太,伊東英幸,浅利裕伸,藤井敬宏
    • Organizer
      (公社)土木学会令和5年度全国大会 第78回年次学術講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車のヘッドライト点灯によるヤンバルクイナの挙動分析2022

    • Author(s)
      笠木一樹,五島真帆,黒田ゆうび,向真一郎,伊東英幸,藤井敬宏
    • Organizer
      2022年度環境アセスメント学会第20回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 諸外国のロードキルデータ収集システムの実態分析2022

    • Author(s)
      伊東英幸,越川結葵,藤井敬宏
    • Organizer
      第21回「野生生物と交通」研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] エゾシカと車両の事故多発路線を対象とした事故発生要因モデルの比較分析2020

    • Author(s)
      鈴木絢人 伊東英幸 藤井敬宏
    • Organizer
      日本環境共生学会第23回学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道国道44号の糸魚沢アーチカルバートを対象とした動物用横断施設の利用実態分析2020

    • Author(s)
      鈴木絢人・伊東英幸・藤井敬宏
    • Organizer
      (公社)土木学会第47回関東支部技術研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] GISデータから見る石垣島ロードキルの状況と対策2019

    • Author(s)
      辻維周・國分玲実・伊東英幸
    • Organizer
      日本環境共生学会第22回学術大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] エゾシカと車両の事故多発路線を対象とした事故発生要因の比較分析2019

    • Author(s)
      鈴木絢人・伊東英幸・藤井敬宏
    • Organizer
      日本環境共生学会第22回学術大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道のロードキルデータを活用したエゾシカと車両の事故発生件数予測モデルの構築 -環境アセスメントへの活用を目指して-2019

    • Author(s)
      鈴木絢人・伊東英幸・藤井敬宏
    • Organizer
      日本環境共生学会第22回学術大会発表論文集,
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 野生動物のロードキル2023

    • Author(s)
      柳川久 監修, 塚田英晴 編, 園田陽一 編, (共著)浅利裕伸, 野呂美紗子, 佐伯緑, 立脇隆文, 山本以智人, 内野祐弥, 鈴木真理子, 玉那覇彰子, 亘 悠哉, 湊秋作, 饗場葉留果, 佐藤淳, 末次優花, 浅川満彦, 原文宏, 伊東英幸
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi