• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing, implement and evaluating a curriculum for a resilient medical student in Japan

Research Project

Project/Area Number 19K10492
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
Research InstitutionShowa University

Principal Investigator

Shizuma Tsuchiya  昭和大学, 医学部, 准教授 (70439438)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂下 暁子  昭和大学, 医学部, 教授 (00221268)
泉 美貴  昭和大学, 医学部, 教授 (30228655)
木内 祐二  昭和大学, 医学部, 教授 (50204821)
高宮 有介  昭和大学, 医学部, 教授 (90255737)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords医学教育 / レジリエンス / カリキュラム開発 / カリキュラム評価 / 自己観 / 構成主義 / 学修成果基盤型教育 / ストレスマネジメント / 診療参加型臨床実習 / プロフェッショナリズム教育 / 全人的医療 / セルフケア / マインドフルネス / 修学支援 / バーンアウト / プロフェッショナリズム / レジリエンス育成 / カリキュラム・デベロップメント / 多文化比較
Outline of Research at the Start

本研究の学術的な問いは「日本の医学生にとって標準的で効果的なレジリエンス
育成教育プログラムの開発と発展のプロセスにおいて必須の要件とは何か?」であり、この問いに答えるために、【1】日本人の文化的自己観に根差したレジリエンス育成モデル作成、【2】提示したレジリエンス育成モデルに基づいたプログラムの作成、【3】実施したプログラムの学修効果の評価、の三段階に分けて研究を実施する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a resilience training curriculum for Japanese medical students. Initially, a conceptual diagram of a resilience training education model rooted in the Japanese self-concept was created. This model elucidated the differences between Western and Japanese perspectives on resilience. Subsequently, this conceptual framework was utilized to implement a resilience training curriculum at Showa University School of Medicine. The curriculum was designed as a spiral model spanning six years of medical education, providing specific learning opportunities tailored to each stage of academic development. Furthermore, the educational outcomes of the implemented curriculum were evaluated from the perspectives of educational psychology and behavioral science. The results indicated that several indicators showed enhancement in resilience-related competencies as physicians and a shift in the professional self-concept.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究の社会的意義は、日本の医学生が抱える精神的負担の軽減と、医療現場でのレジリエンス強化に貢献する点にあった。過密なカリキュラムにより、医学生が重度のストレスや抑うつ状態に陥ることが報告されている中、本研究は医学部におけるレジリエンス育成を目的としたカリキュラムを通じて、学生の精神的健康を保護し、医師としての持続可能なキャリア形成を支援する可能性が示された。特に、日本人の自己観に基づいたレジリエンス教育モデルを開発することで、文化的特性を踏まえた効果的な教育アプローチを提供し、欧米型のレジリエンス観との比較を通じて、より多様な教育手法の発展に寄与したと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 1. History of Curriculum Development at McGill University Faculty of Medicine and Training Medical Professionals for the Role of "Healer"2022

    • Author(s)
      土屋 静馬、恒藤 暁、三好 智子
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 329-335

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_329

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2. How can We Establish Mindfulness Education for Future Healthcare Professions?2022

    • Author(s)
      土屋 静馬、恒藤 暁、三好 智子
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 337-343

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_337

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 3. Educational Objectives and Methods of Whole Person Care2022

    • Author(s)
      恒藤 暁、土屋 静馬、三好 智子
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 345-351

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_345

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 4. Cultivating Mindful Awareness and Clinical Congruence2022

    • Author(s)
      恒藤 暁、土屋 静馬、三好 智子
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 353-360

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_353

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 5. How Should They Respond to the Suffering of Patients with Illnesses That They Themselves Have Not Experienced?2022

    • Author(s)
      三好 智子、恒藤 暁、土屋 静馬
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 361-367

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_361

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Book Review MD Aware : A Mindful Medical Practice Course Guide2022

    • Author(s)
      武田 裕子
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 368-368

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.4_368

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-08-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 15. A Practical Example of Self-care Education at Showa University2022

    • Author(s)
      高宮 有介
    • Journal Title

      Igaku Kyoiku / Medical Education (Japan)

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 256-261

    • DOI

      10.11307/mededjapan.53.3_256

    • ISSN
      0386-9644, 2185-0453
    • Year and Date
      2022-06-25
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Adaptive challenges of curriculum implementation for enhancing medical student resilience at Showa University in Japan2022

    • Author(s)
      Tsuchiya Shizuma、Siriratsivawong Kris、Furuta Atsuko、Arima Makiko、Takamiya Yusuke、Ogata Hiroaki、Izumi Miki
    • Journal Title

      International Journal of Whole Person Care

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 44-45

    • DOI

      10.26443/ijwpc.v9i1.339

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『医療面接教育用・対話型 AI バーチャル模擬患者』の開発と国内医学部カリキュラムでの導入の検討2023

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 査読者に学ぶ!よい“医学教育論文”の書き方ワークショップ2023

    • Author(s)
      土屋静馬、武田裕子、西城卓也
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] あなたの専門領域学会の“教育活動/キャリア”を支えるシンポジウム -みんなはどうしてるの?2023

    • Author(s)
      土屋静馬、松島加代子、中川晋
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 苦悩する患者と向き合うための医療者教育~マギル大学「Whole Person Care Program」の授業を経験してみよう~2023

    • Author(s)
      土屋静馬、三好智子、恒藤暁
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床での「いま・ここ」への気づきの活かし方2023

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      日本緩和医療学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 全人的医療 90分実践ワークショップ2023

    • Author(s)
      土屋静馬、三原弘、毛利貴子
    • Organizer
      日本内科学会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Adaptive challenges of curriculum implementation for enhancing medical student resilience at Showa University in Japan2022

    • Author(s)
      Tsuchiya Shizuma、Siriratsivawong Kris、Furuta Atsuko、Arima Makiko、Takamiya Yusuke、Ogata Hiroaki、Izumi Miki
    • Organizer
      International Congress on Whole Person Care
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 全人的医療者教育に心を燃やせ!2022

    • Author(s)
      土屋静馬、三好智子、恒藤暁
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 昭和大学の挑戦ー初年次からの臨床実習の取り組み2022

    • Author(s)
      土屋静馬、高宮有介、泉美貴
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「専門医教育の未来を語ろう!(第2弾)」 ―“経験”の質の保証、指導医の育成、指導医の評価をどうする!?2022

    • Author(s)
      土屋静馬、松島加代子、中川晋
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「全人的医療」とは!?  日本内科学会専門医部会における取り組み2022

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      日本心療内科学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 全人的医療 オンデマンド 実践講演会2022

    • Author(s)
      土屋静馬、三原弘、毛利貴子
    • Organizer
      日本内科学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Title: How can we implement and develop a curriculum for a resilient medical student? - An introduction for resiliency programs for medical students at Showa University2021

    • Author(s)
      Shizuma Tsuchiya
    • Organizer
      53th Japanese Society of Medical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] セルフケア教育~コロナ新時代の学生自身の心のケア~2021

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム3:「専門医教育」の未来を語ろう!ー 卒後教育のシームレス化を目指して2021

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Clinical interview with standardized patients by video conference provides training for telemedicine2021

    • Author(s)
      Kris Siri, Shizuma Tsuchiya
    • Organizer
      53th Japanese Society of Medical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム3「心療内科における内科学的発展プロジェクト」 「全人的医療」とは ; 日本内科学会・専門医部会における取り組み2021

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      第25回日本心療内科学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「全人的医療の実践を目指した医療者教育の必要性」「全人的医療」という言葉で問われるもの ―カナダ・マギル大学 Whole Person Care Program の取組み2021

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      第6回日本薬学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How can we design an effective curriculum for a resilient medical student?2020

    • Author(s)
      Shizuma Tsuchiya, Yusuke Takamiya, Kris Siriratsivawong, Atsuko Furuta, Makiko Arima, Miki IzumiHow can we design an effective curriculum for a resilient medical student?
    • Organizer
      日本医学教育学会(誌上開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『Whole Person Careのために明日から私たちができること:新しい医療と医療者教育』2020

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      第1回日本Whole Person Care研究会学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] HOW CAN WE DESIGN A CURRICULUM FOR A RESILIENT MEDICAL STUDENT? - A BLUEPRINT FOR RESILIENCY PROGRAMS FOR MED STUDENTS IN JAPAN2019

    • Author(s)
      Shizuma Tsuchiya, Kris Siriratsivawong, Hiromichi Tsuchiya, Yusuke Takamiya, Miki Izumi
    • Organizer
      International congress on whole person care
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] MINDFULNESS-BASED SELF-CARE EDUCATION FOR HEALTHCARE PROFESSIONAL STUDENTS IN JAPAN2019

    • Author(s)
      Yusuke Takamiya , Shizuma Tsuchiya
    • Organizer
      International congress on whole person care
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] どのようにレジリエンスのある臨床医(Resilient physician)を育てられるか? ー昭和大学医学部新カリキュラムにおけるレジリンス育成教育のBlue Print2019

    • Author(s)
      土屋静馬
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] マインドフル・プラクティス2023

    • Author(s)
      土屋 静馬、塚原 知樹
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      メディカル・サイエンス・インターナショナル
    • ISBN
      9784815730758
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Whole Person Care 教育編ーマインドフルネスにある深い気づきと臨床的調和2022

    • Author(s)
      訳 土屋静馬 三好智子 恒藤暁 著 スティーブン・リーベン トム・ハッチンソン
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      三輪書店
    • ISBN
      9784895907453
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Whole Person Care 教育編ーマインドフルネスにある深い気づきと臨床的調和2022

    • Author(s)
      スティーブン・リーベン、トム・ハッチンソン 監訳 恒藤暁, 土屋静馬, 三好智子
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      三輪書店
    • ISBN
      4895907457
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi