Project/Area Number |
19K10800
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
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Research Institution | Sapporo University of Health Sciences (2022-2023) Sapporo Medical University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Shudo Erika 札幌保健医療大学, 保健医療学部, 准教授 (90336412)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
武田 利明 岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 名誉教授 (40305248)
大日向 輝美 札幌保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (30223944)
中村 円 札幌医科大学, 保健医療学部, 講師 (10737505)
飯澤 良祐 札幌医科大学, 保健医療学部, 助手 (30813901)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 床上移動 / 移動補助具 / 看護技術 / 看護基礎教育 / 対象者の安楽 / 看護教育 / 移動援助 / 身体角度 / 自律神経活動 / 上方移動 / 筋活動 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、対象者の安楽性に着目した床上移動の援助方法を創出・検証するとともに、実証データに基づいたケア技術を教育に取り入れていくためのシステム構築を目指している。まず、先行研究をもとに移動補助具を活用した床上移動の援助方法について、健康成人を対象とした実証研究で実施者・対象者双方の心身に与える影響を明らかにする。次に、基礎研究で得られた結果に基づく移動援助技術について、高齢者を対象として評価を行うことにより対象者に負担のないより安楽な看護技術を検証する。さらに、創出された看護技術を教育にとり入れ、自己学習できるシステムを構築していくことで、エビデンスに基づいた看護技術の普及につなげる。
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Outline of Final Research Achievements |
This study created and examined a method to assist care recipients in moving on the floor, focusing on their comfort. The authors established a method of upward mobility using a mobility-assistance device, measured the muscle activity, body angle, and autonomic nervous system activity of both the care givers and recipients, and carried out subjective evaluations to consider an assistive method that imposes less burden. The authors then created instructional videos based on these empirical data and implemented an educational intervention utilizing an e-learning system for basic nursing education. The evaluation of the movements performed before and after the intervention, as well as a questionnaire survey, suggested the effectiveness of the proposed educational intervention using instructional videos created based on research data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、「対象者の安楽性」に着目した移動援助の関連要因と適切な実践方法が明らかになったことは、被援助者-援助者双方の安全性・安楽性を踏まえた看護援助の確立につながっていくと考える。 また、本研究は健康成人での分析のみならず、高齢者を対象として評価を行い、対象者により負担のない看護技術を検証した。さらに、現在の看護基礎教育で充分に行われていない補助具を用いた移動援助の技術教育について、研究結果に基づいた動画教材を作成し、e-learningを用いた教育的介入の効果がみられたことは、根拠に基づいた看護技術の普及に貢献しうるものであるといえる。
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