• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a program to learn mentoring to support new nursing faculty.

Research Project

Project/Area Number 19K10842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionSenri Kinran University (2021-2022)
Takarazuka University (2019-2020)

Principal Investigator

GODA Tomomi  千里金蘭大学, 看護学部, 教授 (20342298)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池内 里美  金沢医科大学, 看護学部, 講師 (30727475)
木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords新人看護教員 / メンタリング / 支援 / 看護教育
Outline of Research at the Start

全国の看護系大学で勤務する教員が自校のFD等でメンタリングの手法を学習できるよう、先に作成したガイドブックを用いた『新人看護教員を支えるメンタリングを学ぶプログラム(以下、プログラム)』を開発しWebで一般公開する。これによって、看護教員が新人看護教員を支えるためのメンタリングスキルを獲得する機会が拡大し、新人看護教員の教育力の向上とキャリア継続の可能性がより高まると期待できる。

Outline of Final Research Achievements

In order to select the contents of the guidebook and program, in addition to interviews with people with mentoring experience in Japan and abroad, (1) roundtable discussions for mentee teachers (2) training sessions for mentor teachers to learn mentoring were held, and a questionnaire survey was conducted among the participants. Based on the survey results, a "Mentoring Guidebook" and "Program for Learning Mentoring (for face-to-face/online sessions)" were completed to provide basic knowledge on mentoring. In addition, the Mentoring Guidebook, slides used in the program, mentoring checklist, etc., were made available for free download on a website, which was made publicly available.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、全国の看護系大学で勤務する教員が自校のFD等でメンタリングについて学べる「改訂版メンタリング・ガイドブック」を用いた「新人看護教員を支えるためのメンタリングを学ぶプログラム(以下、プログラム)」を開発し、Webで一般公開した。これにより、看護教員(メンター教員)がメンタリングに関する基礎知識を獲得する機会が増し、新人看護教員(メンティ教員)への支援が広がることで、教員の教育力の向上に繋がる可能性がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022 Other

All Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 新人看護教員を支えるメンタリングを学ぶプログラムの評価2023

    • Author(s)
      池内里美,合田友美,木原俊行
    • Organizer
      日本看護学教育学会第33回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 先輩教員も悩んでる?新人看護系大学教員のキャリア発達を支えるメンター役割について考えよう2022

    • Author(s)
      合田友美,木原俊行,池内里美,宮永葵子,生野恭子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 看護教員のためのメンタリング-看護教員の成長を目的としたキャリア支援・人材育成プログラム-

    • URL

      https://nfmentoring.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi