• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Influence of Word-of-Mouth/e-Word-of-Mouth on Decision Making in Sports Consumer Behavior

Research Project

Project/Area Number 19K11456
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59020:Sports sciences-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

NINOMIYA Hiroaki  同志社大学, スポーツ健康科学部, 教授 (50284782)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsクチコミ / eクチコミ / スポーツ消費者行動 / スポーツ参加 / スポーツ観戦 / クチコミ情報の入手経路 / クチコミ情報の発信経路 / マラソン / eクチコミ / スポーツ参加者 / SNS / 入手経路 / 発信経路 / ランニング / スポーツ観戦者 / FIFAワールドカップ / 観戦意図 / 年齢層別 / スポーツ観戦経験 / 情報入手経路 / クチコミ情報 / 効果 / オンラインマラソン / マラソン経験 / クチコミ送り手 / 参加意図 / ランナー / 性別 / 意思決定 / スポーツ消費者 / スポーツ関与
Outline of Research at the Start

本研究では、クチコミ/eクチコミによる情報がスポーツ消費者行動の意思決定に及ぼす影響を分析することによって、スポーツ参加やスポーツ観戦に至る行動を実証研究により解明することを目的とする。
本研究においては、スポーツ消費者のクチコミ/eクチコミ行動のプロセスに着目し、スポーツ参加やスポーツ観戦の意思決定に及ぼす影響を分析することによって、送り手と受け手の双方向からクチコミ/eクチコミの受発信行動のメカニズムを探究することを目指している。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to analyze the effects of word-of-mouth/e-word-of-mouth information on sports consumer behavior decisions, and to explain the behaviors that lead to sports participation and sports viewing through empirical investigation.
In this study, we conducted a survey of runners who participated in the Kyoto Marathon (real event), runners who participated in the Onlain Kyoto Marathon (online event), fans who had watched the Kyoto Hannahlies, and sports participants who had run a full marathon. By analyzing the sports consumer behavior related to sports in various forms, we were able to identify the characteristics of word-of-mouth/e-word-of-mouth behavior.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

スポーツ消費者を対象としたクチコミ研究では、これまでクチコミ情報の受信行動に焦点が当てられてクチコミによる影響が分析されてきた。本研究では、スポーツ参加やスポーツ観戦にかかわるクチコミ情報の入手経路、および発信経路について分析した。
また、異なる形態でスポーツにかかわるスポーツ消費者行動を分析したことによって、クチコミ/eクチコミ行動の特性を明らかにすることができた。そして、送り手と受け手の双方向からスポーツ消費者行動におけるクチコミ/eクチコミの受信行動と発信行動の相互作用についての知見を得ることができた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Event Satisfaction and Interdependent Happiness in Sports Volunteers: Focused-on a Triathlon Event during the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      岡安 功, 松本 耕二, 渡辺 泰弘, 二宮 浩彰
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Sports Industry

      Volume: 33 Issue: 2 Pages: 2_169-2_177

    • DOI

      10.5997/sposun.33.2_169

    • ISSN
      1343-0688, 1884-2534
    • Year and Date
      2023-04-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Understanding the relationships between motivation, constraints, and constraint negotiation in volunteer participation in a marathon event2022

    • Author(s)
      Bizen Yoshifumi、Ninomiya Hiroaki
    • Journal Title

      Journal of Leisure Research

      Volume: 53 Issue: 5 Pages: 728-747

    • DOI

      10.1080/00222216.2022.2072181

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The range of acceptable price of runners' entry fees in an urban marathon : a comparison of sports tourists and local participants2021

    • Author(s)
      備前 嘉文、二宮 浩彰、胡 威、徐 嘉楓
    • Journal Title

      同志社スポーツ健康科学

      Volume: 13 Pages: 9-18

    • DOI

      10.14988/00028353

    • NAID

      120007125983

    • ISSN
      18834132
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/28361

    • Year and Date
      2021-06-21
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Spectator style of professional sports and the Olympic games under COVID-19 : text mining of newspaper articles on watching sports games2021

    • Author(s)
      藤田 帆乃華、佐原 里加子、相馬 隆景、後藤 大輝、大野 晃、二宮 浩彰
    • Journal Title

      同志社スポーツ健康科学

      Volume: 13 Pages: 19-28

    • DOI

      10.14988/00028354

    • NAID

      120007125982

    • ISSN
      18834132
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/28362

    • Year and Date
      2021-06-21
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] WOM Behavior among Sport Event Participants of Different Running Involvement Levels: Analysis of WOM Obtaining Routes, Influence, and Behavioral Intentions2020

    • Author(s)
      Jiafeng Xu, Hiroaki Ninomiya, Wei Hu, Yoshifumi Bizen
    • Journal Title

      Global Review of Research in Tourism, Hospitality and Leisure Management

      Volume: 6(1) Pages: 825-842

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 都市型市民マラソン開催による経済波及効果の推計:奈良マラソンの開催経費からみた費用対効果2020

    • Author(s)
      胡威, 二宮浩彰, 備前嘉文
    • Journal Title

      スポーツ産業学研究

      Volume: 30(3) Pages: 315-323

    • NAID

      130007879728

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 都市型市民マラソンにおけるスポーツ消費者行動: 奈良マラソン2018参加者のクチコミ行動の分析2019

    • Author(s)
      徐嘉楓, 胡威, 備前嘉文, 二宮浩彰
    • Journal Title

      同志社スポーツ健康科学

      Volume: 11 Pages: 7-15

    • NAID

      120006714757

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「スポーツライフ・データ」におけるスポーツ観戦率の推移:プロスポーツリーグと観戦スタイル別の比較2023

    • Author(s)
      本田真由・二宮浩彰
    • Organizer
      日本生涯スポーツ学会第25回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるBリーグの入場者数に影響を及ぼす要因2022

    • Author(s)
      大西優衣, 二宮浩彰
    • Organizer
      日本生涯スポーツ学会第23回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] WOM behavior among sport event participants with different running involvement levels: Analysis of WOM obtaining routes, influence, and behavioral intentions2020

    • Author(s)
      Jiafeng Xu, Wei Hu, Yoshifumi Bizen, Hiroaki Ninomiya
    • Organizer
      International Academic Research Conference on Marketing, Tourism & Hospitality
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「趣味に生きる」の文化論2021

    • Author(s)
      宮入 恭平、杉山 昂平編、二宮浩彰
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514616
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi