Project/Area Number |
19K11456
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | クチコミ / eクチコミ / スポーツ消費者行動 / スポーツ参加 / スポーツ観戦 / クチコミ情報の入手経路 / クチコミ情報の発信経路 / マラソン / eクチコミ / スポーツ参加者 / SNS / 入手経路 / 発信経路 / ランニング / スポーツ観戦者 / FIFAワールドカップ / 観戦意図 / 年齢層別 / スポーツ観戦経験 / 情報入手経路 / クチコミ情報 / 効果 / オンラインマラソン / マラソン経験 / クチコミ送り手 / 参加意図 / ランナー / 性別 / 意思決定 / スポーツ消費者 / スポーツ関与 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、クチコミ/eクチコミによる情報がスポーツ消費者行動の意思決定に及ぼす影響を分析することによって、スポーツ参加やスポーツ観戦に至る行動を実証研究により解明することを目的とする。 本研究においては、スポーツ消費者のクチコミ/eクチコミ行動のプロセスに着目し、スポーツ参加やスポーツ観戦の意思決定に及ぼす影響を分析することによって、送り手と受け手の双方向からクチコミ/eクチコミの受発信行動のメカニズムを探究することを目指している。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to analyze the effects of word-of-mouth/e-word-of-mouth information on sports consumer behavior decisions, and to explain the behaviors that lead to sports participation and sports viewing through empirical investigation. In this study, we conducted a survey of runners who participated in the Kyoto Marathon (real event), runners who participated in the Onlain Kyoto Marathon (online event), fans who had watched the Kyoto Hannahlies, and sports participants who had run a full marathon. By analyzing the sports consumer behavior related to sports in various forms, we were able to identify the characteristics of word-of-mouth/e-word-of-mouth behavior.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
スポーツ消費者を対象としたクチコミ研究では、これまでクチコミ情報の受信行動に焦点が当てられてクチコミによる影響が分析されてきた。本研究では、スポーツ参加やスポーツ観戦にかかわるクチコミ情報の入手経路、および発信経路について分析した。 また、異なる形態でスポーツにかかわるスポーツ消費者行動を分析したことによって、クチコミ/eクチコミ行動の特性を明らかにすることができた。そして、送り手と受け手の双方向からスポーツ消費者行動におけるクチコミ/eクチコミの受信行動と発信行動の相互作用についての知見を得ることができた。
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