Project/Area Number |
19K11465
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | National Institute of Fitness and Sports in Kanoya |
Principal Investigator |
Mori Shiro 鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 教授 (80200369)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中本 浩揮 鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 准教授 (10423732)
畠中 智惠 純真短期大学, こども学科, 助教 (30883615)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 運動発達 / 幼児 / 多様な動き / 運動経験 / 基礎的運動パターン / 環境 / 空間認知 / フィードフォワード制御 / 自由遊び / フィードバック制御 / 動き |
Outline of Research at the Start |
本研究は、環境(人的・物的)と空間認知の発達の視点から幼児期に獲得される多様な動きの習得メカニズムを検討するとともに、この時期に必要な多様な運動経験を促進させるための提言を示すために、以下の3点から検討することである。 1)環境と多様な動きの獲得の関係に関して、戸外の自由な遊びの中での動きの習得過程の時系列的な変化を明らかにする 2)幼児の空間認知能力の獲得と多様な動きの習得の関係を明らかにするために、空間認知の発達が影響する“おにごっこ”の中での子ども達の動きの変化と他児との間の関係を明らかにする 3) 幼児の多様な動きを引きだす環境の役割とそれに伴う空間認知能力の発達の関係を明らかにする
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Outline of Final Research Achievements |
This study examines the mechanisms underlying the acquisition of diverse movements during early childhood from the perspectives of environmental development and spatial cognition. The results suggest that spontaneous motor experiences involving interactions with the environment and movement towards tasks are necessary to elicit diverse movements during free play outdoors and in natural environments. Additionally, through the observation of "Tag" motor play, tracking behavior based on feedback control at age 4 and feedforward control at age 5 was identified, indicating the development of spatial cognition during motor play experiences. These findings suggest that the free-play environment also serves as a stimulus for diverse movements, and that the development of spatial cognition influences motor experiences.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回、多様な動きの習得のメカニズムを明らかにするために、幼児を取り巻く環境の影響とこの時期に獲得されていく幼児の空間認知能力の発達の2つの視点から研究を進めた。その結果、幼児期の子ども達が空間認知能力の発達に伴い豊富な自然を含む環境で自発的に行動することで多様な動きを獲得していることが示唆された。このことは、幼児の運動発達の学術的な理解に留まらず、幼児期にふさわしい多様な運動経験を保障し、子どもたちの動きの質を高めていくために経験すべき具体的な活動を示すことができた。このことは「子ども達が多様な動きを習得していく過程の姿」として、今後の幼児の運動経験のあり方を再考する貴重なものである。
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