Building of growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children
Project/Area Number |
19K11571
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
林 陵平 岐阜大学, 教育学部, 助教 (20805486)
渡辺 輝也 愛知学院大学, 心身科学部, 准教授 (60586783)
津田 龍佑 金沢医科大学, 一般教育機構, 准教授 (80466648)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 短距離 / 相対成長 / PHV / v-sloop / 小学生 / 疾走動作 / PHV相対年齢 / V-sloop法 / 指導モデル / 短距離走 / ステップ長 / ステップ頻度 / 疾走速度 / ストライド長 / ピッチ数 / アロメトリー / 発達 / ピッチ |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は,小学生を対象とした短距離走動作の発育モデルの作成,および短距離走動作の指導モデルを構築することである.なお,これらのモデルは,個人の相対的な成長度によっても異なることが推察されることから,アロメトリー(相対成長)を考慮したモデルの構築を目指す.主な研究課題は,学年縦断的な調査により,変化の様相が異なる時期(学年または発育段階)の有無を検討すること,またすべての対象者に同一のプログラムを実施し,その効果の程度を時期(学年または発育段階)によって比較し,効果の高い時期を見つけ出すことである.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to build a growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children. The main results are as follows. Development tendency were divided into three different development pace groups. Development tendency had non-linear characteristics. And almost elementary school children were included in the slowest development pace. Therefore a allometry growth and teaching model of sprint running movement in elementary school children was built in this study.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ヒトの発育は暦年齢だけで評価することは困難で,生物学的な指標も考慮に入れて,相対成長で評価する必要がある.同一の生まれ月であったとしても,身体的な発育は個人によって大きく異なるためである.そこで,本研究は,生物学的な発育を考慮するために,身長の発育スパートが出現する時点を考慮した年齢を用いて,短距離走動作の発達傾向を明らかにし,それにより指導モデルを構築した.これまで子供の短距離疾走能力は加齢に伴って直線的に変化すると認識されていたことから,それが非直線的に変化することを明らかにしたことは学術的に意義深い.また,子供の短距離走指導に新たな選択肢を与えるものであり,社会的にも意義深い.
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)