• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of Motivation for Exercise from an Interaction Perspective

Research Project

Project/Area Number 19K11622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

Fujita Tsutomu  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (30452923)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords体育 / スポーツ / 感情 / 動機づけ雰囲気 / エンパワリングコーチング / 意欲 / 動機づけ面接 / 動的 / 回顧的定性モデリング / 動機づけ / 健康 / 運動 / 自己評価 / 相互作用 / 自己決定理論 / やる気 / 集団 / グループ / 気分 / ダイナミックシステム / 二人称的アプローチ / 非意識
Outline of Research at the Start

動機づけは動的な心理過程とされながらも,これまで静的な視点から研究が行われてきた.本研究は,運動に対する動機づけを相互作用的視点から検討するものである.具体的には,実験法,調査法,介入法により,①動機づけが相互作用する様相を測定できる手法を開発し,②動機づけが相互作用する動的な心理過程を解明し,③相互作用を重視した関わりから動機づけに変化がもたらされることを実証するというものである.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate motivation for exercise from an interactive perspective. In order to measure the interaction of motivation during exercise from the first year to the second year, data of self-report and free description after exercise were collected sequentially, and the framework of the measurement was completed. In the third year, the intervention of the authoritative guidance was individually carried out for the experiment participant who there was the change to the downward of the satisfaction for the motion measured during the motion, and the improvement in the satisfaction for the motion was tried. As a result of the intervention, it succeeded in improving the satisfaction of all participants.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は,質問紙法により因果関係で説明してきた過去の動機づけ研究とは異なり,実験法を組み込むことによって相互作用の様相が明らかにされたことであった.このことは,比較的安定した特性的な概念と考えられていた動機づけの変化の要因が運動中の環境との相互作用にあることを意味している.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2019

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-3(BREQ-3)邦訳版の作成2022

    • Author(s)
      藤田勉・上妻卓実
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 73 Pages: 57-65

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 体育授業における学習意欲と援助要請の関係2022

    • Author(s)
      藤田勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 73 Pages: 45-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 運動に対する動機づけと非認知能力の関係2022

    • Author(s)
      藤田勉・上妻卓実
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編

      Volume: 73 Pages: 11-17

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 運動有能感の発達に伴う評価基準の分化過程2022

    • Author(s)
      藤田勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編

      Volume: 73 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 運動行動における社会的促進と社会的手抜きの検証2022

    • Author(s)
      藤田勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 自然科学編

      Volume: 73 Pages: 9-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校小学部における主体的・対話的で深い学びによるタグラグビー実践: 鹿児島県立中種子養護学校の小学部体育の授業実践を事例として2021

    • Author(s)
      久保田 治助, 前田 拓磨, 藤田 勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 145-154

    • NAID

      120006975166

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 体育教師の潜在的な期待が生徒の動機づけに及ぼす影響2021

    • Author(s)
      藤田 勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 30 Pages: 22-29

    • NAID

      120006975176

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 動機づけ環境要因の非意識的な活性化が運動行動に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      藤田 勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 教育科学編

      Volume: 72 Pages: 65-73

    • NAID

      120006995989

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 潜在的な動機づけが快適自己ペース運動時における心拍数に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      藤田 勉
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 72 Pages: 27-35

    • NAID

      120006995999

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生アスリートの競技レベルと非認知能力の関係2019

    • Author(s)
      上妻卓実,藤田勉,蛯原正貴
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 28 Pages: 115-124

    • NAID

      120006621988

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 運動に対する動機づけと非認知能力の関係2019

    • Author(s)
      上妻卓実,藤田勉,中島友樹,周小ちん
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学運動部員を対象としたスポーツバーンアウト傾向を予測する心理的要因の探索的検討2019

    • Author(s)
      周小ちん,藤田勉,上妻卓実
    • Organizer
      日本体育学会第70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自己調整学習研究の多様な展開-スポーツ科学の立場から-2019

    • Author(s)
      藤田勉
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] BMI が社会的手抜きに及ぼす影響2019

    • Author(s)
      上妻卓実,藤田勉
    • Organizer
      日本スポーツ心理学会第46回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもと大人の主体的・自律的な学びを支える実践2021

    • Author(s)
      中谷 素之、岡田 涼、犬塚 美輪
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571220609
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi