Development of a learning program for physical exercise in elementary school based on fitness education
Project/Area Number |
19K11624
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Kokushikan University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
細越 淳二 国士舘大学, 文学部, 教授 (70365526)
須甲 理生 日本女子体育大学, 体育学部, 准教授 (70614478)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 体つくり運動 / リズム体操 / フィットネス教育 / 生涯体育・スポーツ / フィットネス / 学習プログラム / 資質・能力 |
Outline of Research at the Start |
アメリカの、生涯にわたって日常的な身体活動実践を自律的に継続することができるフィットネス教育に着目し、その理念をもとに、生涯にわたって日常的な身体活動を継続するための資質・能力を育成できる体つくり運動の学習プログラム(本研究では「教材」と「学習過程」とする)を開発する。 「教材」づくりにおいては、「動きとほぐし」の融合を、「学習過程」作成においては「体育と保健」の融合を図りながら、効果的な学習プログラムの開発を試みる。開発した学習プログラムは、実際に学校で授業実践を行いその成果と課題を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a learning program for ``physical exercise'', focusing on fitness education that enables people to autonomously continue daily physical activities throughout their lives. A survey study of 624 elementary school teachers in 51 schools revealed that the awareness of "teaching methods" and "making teaching materials" for "physical exercise" did not significantly improve even after accumulating teaching experience. In addition, this tendency was not seen in other areas. In addition, as a result of developing a learning program for "rhythmic gymnastics" and conducting practical research, we were able to obtain results that were highly evaluated by the learners.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
体つくり運動は,小学校から高等学校まで唯一全学年履修となっている領域であるとともに,直接体力向上をねらいとしている唯一の領域でもある。しかし,51校624人の小学校教員を対象とした本調査研究から,体つくり運動の「指導法」と「教材づくり」に関しての意識は,教職経験を積んでも有意に改善しないことが明らかとなった。また,この傾向は他の領域には見られないことも明らかとなった。そこで,本研究で一定の成果を検証することができたフィットネス教育の理念を基盤とした「リズム体操」は,体つくり運動領域の定型教材として,有用な示唆を与えることができるといえる。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)