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Development and Deepening Data-Driven Physics-based CG Animations

Research Project

Project/Area Number 19K11990
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 60090:High performance computing-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kanai Takashi  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (60312261)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords物理法則アニメーション / データ駆動法 / 深層学習 / キャラクタアニメーション / 髪アニメーション / 脆性破壊アニメーション / グラフアテンションネットワーク / 敵対的生成ネットワーク / 衣服アニメーション / スキニング / ニューラル画像変換 / Cycle-GAN / 条件付きGAN / 物理エンジン / 力条件マップ / 破壊分割パターンマップ / 機械学習 / データ駆動型物理法則CG アニメーション / コンピュータグラフィックス / 髪シミュレーション / 脆性破壊シミュレーション
Outline of Research at the Start

本研究では,機械学習によるアプローチをもとにしたデータ駆動型物理法則CG アニメーションのより一層の発展および深化のための研究を行う.ここでは,主に二つの研究トピックについて,リアルタイムアニメーションの観点から深層学習の利用について検討した上で,適切な手法を開発し評価する.一つ目の髪のアニメーションについては,ガイドヘアと詳細な髪との関係性を表す非線形関数を学習することで,ガイドヘアから詳細な髪を予測により求める手法を開発する.二つ目の脆性破壊シミュレーションについては,物体が破壊されるときの,物理属性と破壊パターン形状との関係性を学習することで,破壊パターン形状を予測により求める.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to establish a data-driven approach for real-time animation of physics-based animations. The approach taken here is to replace bottlenecks in the computational process with deep learning-based process. Through various experiments, we demonstrated the effectiveness of the proposed method, mainly in terms of processing speed and efficiency. Through these methods, we are convinced that data-driven physics-based CG animation can be an extremely effective method, especially in terms of real-time animation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

機械学習手法は近年長足の進歩を遂げており,最近では深層学習などの新しいツールが普及しつつある.本研究では,リアルタイムアニメーションが困難なトピックに対して,深層学習のような,他の分野で有効性が評価されている新しいツールを利用して,データ駆動型手法によるアプローチに取り組んだ.本研究の研究成果により,リアルタイムアニメーションを必要とする分野,例えば,ゲームやVRのような仮想空間において,人物や自然物のより写実的な表現をすることが可能となる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] MultiResGNet: Approximating Nonlinear Deformation via Multi-Resolution Graphs2021

    • Author(s)
      Tianxing Li, Rui Shi, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Computer Graphics Forum (Eurographics 2021 Conference Issue)

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 537-548

    • DOI

      10.1111/cgf.142653

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Flux-Interpolated Advection Scheme for Fluid Simulation2021

    • Author(s)
      Naoyuki Hirasawa, Takashi Kanai, Ryoichi Ando
    • Journal Title

      The Visual Computer (Special issue for CGI 2021)

      Volume: 37 Issue: 9-11 Pages: 2607-2618

    • DOI

      10.1007/s00371-021-02187-2

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 深層学習ベース脆性破壊シミュレーションに向けて - 条件付きGAN による平面オブジェクトの破壊形状予測 -2021

    • Author(s)
      黄 宇航, 金井 崇
    • Journal Title

      画像電子学会誌

      Volume: 50 Pages: 558-567

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Projective Dynamics におけるスモールステップ法の計算量削減2021

    • Author(s)
      高橋 初来,金井 崇
    • Journal Title

      画像電子学会誌

      Volume: 50 Pages: 568-579

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] GarMatNet: A Learning-based Method for Predicting 3D Garment Mesh with Parameterized Materials2021

    • Author(s)
      Zen Luo, Tianxing Li, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. 14th ACM SIGGRAPH Conference on Motion, Interaction, and Games (MIG 2021)

      Volume: 2021 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1145/3487983.3488294

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      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A GAN-based Temporally Stable Shading Model for Fast Animation of Photorealistic Hair2021

    • Author(s)
      Zhi Qiao, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Computational Visual Media

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 127-138

    • DOI

      10.1007/s41095-020-0201-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] DenseGATs: A Graph-Attention-Based Network for Nonlinear Character Deformation2020

    • Author(s)
      Tianxing Li, Rui Shi, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. ACM SIGGRAPH Symposium on Interactive 3D Graphics and Games 2020

      Volume: 2020 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1145/3384382.3384525

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] High Accuracy Terrain Reconstruction from Point Clouds Using Implicit Deformable Model2020

    • Author(s)
      Jules Morel, Alexandra Bac, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science (Proc. ICCS 2020 Part IV)

      Volume: 12142 Pages: 251-265

    • DOI

      10.1007/978-3-030-50433-5_20

    • ISBN
      9783030504328, 9783030504335
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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Biological Modeling of Feathers by Morphogenesis Simulation2020

    • Author(s)
      Jiajun Zhang, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. 2020 International Conference on Cyberworlds

      Volume: 2020 Pages: 63-70

    • DOI

      10.1109/cw49994.2020.00017

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Segmentation of Unbalanced and In-homogeneous Point Clouds and Its Application to 3D Scanned Trees2020

    • Author(s)
      Jules Morel, Alexandra Bac, Takashi Kanai
    • Journal Title

      The Visual Computer

      Volume: 36 Issue: 10-12 Pages: 2419-2431

    • DOI

      10.1007/s00371-020-01966-7

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] An Energy-Conserving Hair Shading Model Based on Neural Style Transfer2020

    • Author(s)
      Zhi Qiao, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. Pacific Graphics 2020 Short Papers

      Volume: 2020 Pages: 1-6

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Digital Terrain Model From UAV Photogrammetric Data2020

    • Author(s)
      Jules Morel, Alexandra Bac, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. STAG 2020: Smart Tools and Applications in Graphics

      Volume: 2020 Pages: 77-87

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      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Brittle Fracture Prediction Method for Plane Shapes Using Conditional-GANs2019

    • Author(s)
      Yuhang Huang, Takashi Kanai
    • Journal Title

      Proc. 12th Asian Forum on Graphic Science

      Volume: 2019

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      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] MultiResGNet: Approximating Nonlinear Deformation via Multi-Resolution Graphs2021

    • Author(s)
      李 天行, 石 睿, 金井 崇
    • Organizer
      Visual Computing 2021 招待講演
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    • Invited
  • [Presentation] 点群用深層学習モデルを用いた高速なデータ駆動液体シミュレーション2020

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      渡邊 魁人, 金井 崇
    • Organizer
      Visual Computing 2020 ポスター
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  • [Presentation] 樹木・森林・地形モデリングのための LiDAR 点群処理2020

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      金井 崇, モレル ジュル, バック アレクサンドラ
    • Organizer
      Visual Computing 2020 ポスター
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  • [Presentation] DenseGATs: キャラクタの非線形変形のためのグラフアテンションネットワーク2020

    • Author(s)
      Tianxing Li, Rui Shi, Takashi Kanai
    • Organizer
      Visual Computing 2020 ポスター
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  • [Presentation] Biological Modeling of Feather Based on Morphogenesis2019

    • Author(s)
      Jiajun Zhang, Takashi Kanai
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータグラフィックスとビジュアル情報学第176回研究発表会
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  • [Presentation] 深層学習を用いた光学式モーションキャプチャデータの平滑化2019

    • Author(s)
      武内 航,川田 玄一,齊藤 弘,福田 啓,金井 崇
    • Organizer
      画像電子学会 ビジュアルコンピューティングワークショップ 2019
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  • [Presentation] 毛髪シミュレーションデータの時空間圧縮に関する研究2019

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      河内 友佑,金井 崇
    • Organizer
      画像電子学会 ビジュアルコンピューティングワークショップ 2019
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  • [Presentation] 大規模液体アニメーションデータの動き補償予測に基づく時空間圧縮2019

    • Author(s)
      下村 泰輝, 金井 崇
    • Organizer
      映像表現・芸術科学フォーラム 2020
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  • [Book] 3D-CADで学ぶ図形科学入門(電子版)2021

    • Author(s)
      横山 ゆりか,金井 崇,舘 知宏,三木 優彰
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781999869
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  • [Remarks] 東京大学 金井崇研究室

    • URL

      https://graphics.c.u-tokyo.ac.jp/

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URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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