Interactive Visualization of Ultra-high Resolution Urban Environment Simulation using XR Technology
Project/Area Number |
19K11995
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 60090:High performance computing-related
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Research Institution | Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology |
Principal Investigator |
Kawahara Shintaro 国立研究開発法人海洋研究開発機構, 付加価値情報創生部門(情報エンジニアリングプログラム), 副主任研究員 (60415982)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 可視化 / バーチャルリアリティ / ヘッドマウントディスプレイ / ゲームエンジン / 可視化フレームワーク / XR可視化 / シミュレーション / 複合現実感 |
Outline of Research at the Start |
シミュレーション技術の発達により、街区内を数メートル単位で解像可能な都市環境シミュレーションを実施できるようになった。ここで得られた三次元データに対する可視化結果を、VR技術を用いて実寸大で視覚提示することは、データが内包する複雑な自然現象の理解を促進する上で非常に効果的なものとなる。これまでに実施した研究では、対象街区内の建築物や樹木を3-D CGで提示してきたが、実際の街区内に可視化結果を直接投影できればより効果的である。本研究では、XR(VR, AR, MRの総称)技術を用いた複数のアプローチにより、実空間内でのインタラクティブデータ可視化を試みると共に、その有効性について検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Visualization results of a high-resolution urban heat simulation have been represented on an XR device. Visualization software for CAVE-type VR devices was made to run on PC-connected head-mounted displays (HMDs) using a C++ library developed proprietary. In addition, a visualization framework for the game engine Unity has been newly developed to enable the representation of visualization results on Quest 2 which is a stand-alone HMD and smartphones. This development enabled the superimposed display of 3-D CG of the visualization results on the real video using the video-through function of the HMD. It also solved the problem of using the device outdoors for XR visualization on an urban scale, which is the objective of this research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究期間中に開発したゲームエンジン用可視化フレームワークVisAssetsは、XRデバイス用可視化アプリケーションの開発効率を大幅に向上させることができる。また、無償で公開したことにより、データ可視化を伴う多くの研究コミュニティへの貢献だけでなく、国内外の研究者・開発者による本フレームワークの機能拡張や、ユーザ間での相互利用が期待できる。特に、スタンドアロン型HMDでのインタラクティブ可視化コンテンツの開発が容易になったことにより、本研究の当初目的である都市域での屋外利用だけでなく、教育やアウトリーチ活動での利用も期待できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)