• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation and application of balanced sense abnormality mechanism in virtual space by force controller triggered by Bereitschafts potential detection

Research Project

Project/Area Number 19K12075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionOita National College of Technology

Principal Investigator

Tsuru Koji  大分工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (70390549)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords脳波 / VR酔い / 疑似力覚 / 重心揺動 / 姿勢変位 / SSQ / 脳血流 / 集中度 / 前額部脳血流 / VR酔い / 動揺病 / 平衡失調 / SSQ / 姿勢揺動 / アンケート / 運動準備電位 / 力覚制御 / 仮想現実 / 感覚異常
Outline of Research at the Start

コンピュータ上での仮想空間をVRゴーグルで見た時,実際に動いていないのに動いている映像を見ることで,感覚異常が発生し,乗り物酔いに似た生理現象を発生することがある.本研究では,運動準備電位と呼ばれる脳波を解析にすることによって,映像によって身体が反応する前に,擬似的な力覚をゴーグル装着者に与えることによって,感覚異常を低減し,多くの人にとって利用しやすい仮想空間の技術開発を目指す.

Outline of Final Research Achievements

When viewing virtual reality displayed on a display, you may feel virtual reality sickness (VR sickness), which is a symptom similar to motion sickness. Virtual reality images are widely used in simulators for learning operation techniques, and 3D games. If this VR sickness can be suppressed, it will be possible to work and learn in virtual space, and the area where people can work will expand. In order to reduce VR sickness, we need a method that can objectively evaluate the subjective state of VR sickness of each individual. Therefore, in this study, it was clarified that the degree of VR sickness can be evaluated from the movement of the center of gravity of the body and the change of posture. In addition, it was difficult to evaluate VR sickness from the movement of the center of gravity and posture when body movements such as device operation are involved while watching virtual reality images, but it was possible to evaluate VR sickness from changes in occipital brain waves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ディスプレイなどに映し出される仮想現実の視聴で,乗り物酔いに似た症状である仮想現実酔い(VR酔い)を感じる場合がある.操作技術習得シミュレータやゲームなどで,VR映像は,広範囲に利用されている.このVR酔いを抑えることができれば,仮想空間での作業や学習も可能になり,人の活動できる領域も広がる.VR酔いを低減するには,個々人の主観的なVR酔いの状態を客観的に評価できる方法が必要である.そのため,本研究で体の重心移動や姿勢の変化から,VR酔いの程度を評価できることを明らかにした.また,動きを伴う映像視聴の際には,重心移動や姿勢での評価は難しく,脳波の変化からVR酔いを評価できることを明らかにした.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 指先ハプティクス技術を用いたVR酔い低減効果の脳波による評価2022

    • Author(s)
      小野 稜太, 秦 眞翔, 靏 浩二
    • Journal Title

      火の国情報シンポジウム2022

      Volume: B22-5 Pages: 1-6

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 耳介周辺におけるカチューシャ型脳波測定用治具の開発2022

    • Author(s)
      山路 菜月, 靏 浩二
    • Journal Title

      火の国情報シンポジウム2022

      Volume: B22-6 Pages: 1-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Real-time concentration measurement through forehead cerebral blood flow dynamics using NIRS2021

    • Author(s)
      K. Tsuru, A. Inoue
    • Journal Title

      2021 9th International Winter Conference on Brain-Computer Interface (BCI)

      Volume: 1 Pages: 221-226

    • DOI

      10.1109/bci51272.2021.9385327

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 姿勢揺動によるVR酔いの検出2020

    • Author(s)
      井上晴天,坂口冴太郎,靏 浩二
    • Journal Title

      火の国情報シンポジウム2020 講演論文集

      Volume: C1 Pages: 1-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 加速度を感じさせるステレオ音によるVR酔いへの影響2020

    • Author(s)
      阿部大雅,靏 浩二
    • Organizer
      2020年度 電子情報通信学会九州支部第28回学生会講演会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] VRユーザインタフェースとしてのSSVEPの利用2020

    • Author(s)
      矢野海結,靏 浩二
    • Organizer
      2020年度 電子情報通信学会九州支部第28回 学生会講演会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] VR酔い指標の開発2019

    • Author(s)
      坂口冴太郎,井上晴天,靏 浩二
    • Organizer
      2019年度 電子情報通信学会九州支部 第27回学生会講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 姿勢揺動によるVR酔いの検出2019

    • Author(s)
      井上晴天,坂口冴太郎,靏 浩二
    • Organizer
      2019年度 電子情報通信学会九州支部 第27回学生会講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 情報セキュリティ研究室 大分工業高等専門学校 情報工学科

    • URL

      http://onct.oita-ct.ac.jp/seigyo/tsuru_hp/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 大分工業高等専門学校 情報工学科 情報セキュリティ研究室

    • URL

      http://onct.oita-ct.ac.jp/seigyo/tsuru_hp/index.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi