Elucidation and application of balanced sense abnormality mechanism in virtual space by force controller triggered by Bereitschafts potential detection
Project/Area Number |
19K12075
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Oita National College of Technology |
Principal Investigator |
Tsuru Koji 大分工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (70390549)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 脳波 / VR酔い / 疑似力覚 / 重心揺動 / 姿勢変位 / SSQ / 脳血流 / 集中度 / 前額部脳血流 / VR酔い / 動揺病 / 平衡失調 / SSQ / 姿勢揺動 / アンケート / 運動準備電位 / 力覚制御 / 仮想現実 / 感覚異常 |
Outline of Research at the Start |
コンピュータ上での仮想空間をVRゴーグルで見た時,実際に動いていないのに動いている映像を見ることで,感覚異常が発生し,乗り物酔いに似た生理現象を発生することがある.本研究では,運動準備電位と呼ばれる脳波を解析にすることによって,映像によって身体が反応する前に,擬似的な力覚をゴーグル装着者に与えることによって,感覚異常を低減し,多くの人にとって利用しやすい仮想空間の技術開発を目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
When viewing virtual reality displayed on a display, you may feel virtual reality sickness (VR sickness), which is a symptom similar to motion sickness. Virtual reality images are widely used in simulators for learning operation techniques, and 3D games. If this VR sickness can be suppressed, it will be possible to work and learn in virtual space, and the area where people can work will expand. In order to reduce VR sickness, we need a method that can objectively evaluate the subjective state of VR sickness of each individual. Therefore, in this study, it was clarified that the degree of VR sickness can be evaluated from the movement of the center of gravity of the body and the change of posture. In addition, it was difficult to evaluate VR sickness from the movement of the center of gravity and posture when body movements such as device operation are involved while watching virtual reality images, but it was possible to evaluate VR sickness from changes in occipital brain waves.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ディスプレイなどに映し出される仮想現実の視聴で,乗り物酔いに似た症状である仮想現実酔い(VR酔い)を感じる場合がある.操作技術習得シミュレータやゲームなどで,VR映像は,広範囲に利用されている.このVR酔いを抑えることができれば,仮想空間での作業や学習も可能になり,人の活動できる領域も広がる.VR酔いを低減するには,個々人の主観的なVR酔いの状態を客観的に評価できる方法が必要である.そのため,本研究で体の重心移動や姿勢の変化から,VR酔いの程度を評価できることを明らかにした.また,動きを伴う映像視聴の際には,重心移動や姿勢での評価は難しく,脳波の変化からVR酔いを評価できることを明らかにした.
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)